Stora svanslappar

Shaggy

Trådstartare
För ett par tre år sedan köpte jag ett regntäcke till en av min av hästar då hennes hade börjat läcka. När jag efter en tid skulle testa det var det i största laget men gick att få till så det satt ok (använder sällan ofodrade regntäcken). Det fanns dock ett men, svanslappen. Eftersom det verkligen spöregnade släppte jag ut henne och insåg direkt problemet. Hon kunde inte lyfta svansen när hon kissade (hästen kissar inte inne). Det var bara att åka hem med ett inkissat täcke och sprätta bort svanslappen. Jag tänkte att problemet uppstått för att täcket var såpass stort och släppte saken.
Häromdagen passade jag så in ett täcke jag i våras köpte på rea till min andra häst. När jag kom till bensnörena insåg jag att även det hade den där gigantiska svanslappen (olika märken på täckena). Det här var väldigt bra i storleken men hade det suttit på stoet så hade probemet varit detsamma som med det lite för stora täcket. Hon had einte kunant lyfta svansen då hon kissar.
Jag är en dålig konsument och köper mycket sällan täcken men minns inte att jag såg sådana här svanslappar för några år sedan. Har de blivit vanligare/standard och varför?

Nu vet jag inte vad du menar med gigantisk svanslapp, men min hade då inte problem att kissa utan att täcket blev vått även om det fanns stor svanslapp. Kanske din har problem med styrka i svansen eller "tekniken". Vet inte vad som är vanligt och som sagt vad är gigantiskt?

Den är 79-80 cm vred och fastsydd längs kanten på täcket så den bildar ett lock över svansen. Efter att ha sett hur det sitter på valacken så ser det inte ut att finnas plats att lyfta svansen så mycket som min gör när hon kissar. Att min hade problem att kissa berodde till viss del på att täcket var stort (hon är inte svag i svansen) men jag är övertygad om att det även har med svanslappens utformning att göra.

Jag tycker att sånna svanslappar är jätte bra, flyger inte upp i vinden och släpper inte in regn som andra täcken gör.
Har aldrig haft problem med att det varit för tungt för att hästarna skulle kunna lyfta svansen för att kissa. (Men ändå, lite halv lyx att hästen inte kissar inne ;), sparar man mycket på ströet :rofl:)

De har blivit vanligare de senare åren absolut. Jag gillar dem skarpt! I Skåne där all nederbörd kommer horisontellt skyddar de bra. För många år sen letade vi runt till min systers fryslort och då var det bara mark todd som hade stora lappar.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara svårare för ston att kissa med bred svanslapp, inte märkt det på mina :)
Tycker tvärtom den stora svanslappen är jättebra, inget som blåser upp, det kommer inte in regn eller snö på sidan, bara underbara helt enkelt :up:

Jag har egentligen aldrig tänkt på hur ston lyfter svansen då de kissar men studerade min dam idag. Hon lyfter svansen ganska mycket uppåt snarare än utåt. Det är möjligt att det är det som ställer till det för henne. Med en liten svanslapp som bara sitter fast längst upp på täcket kan hon göra det men när den blir stor så måste hon helt enkelt lyfta hela täcket.

Jag förstår ditt dilemma. Min äckelmärr kissar ändå, men hon kissar ner svansen, så av den anledningen har jag svansen flätad på vintern.

Jag tycker de stora svanslapparna är en fördel, förutom när det kommer till lyftandet av svansen.

Har de blivit vanligare/standard och varför?

Jag tycker att de har blivit vanligare på vissa täcken (jag köper inte dem :)). Förstår problemet och tycker att Amigo-täckena fungerar bra för min svanslyftare. De där med jättestor svanslapp som är fastsydd runt om fungerar nog bra när det blåser mycket men mina kan gå in så jag föredrar att de kan kissa obehindrat.

Jag tycker det är bra med de stora för de blåser inte upp. Men min dam kissar gärna på sig själv även täckeslös. Inte så noga med att lyfta när hon bajsar heller. Och problemet blir värre med svanslapp. Men de stora blåser aldrig upp. Och det går utmärkt lyfta svansen med dem. Om de bemödar sig....

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Min ena (jakt)golden gillar inte sina täcken. Jag ska klippa bort "triangeln" bak på BoT-täckena så de inte klämmer ner svansen, men jag...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Lena_B
·
Utrustning Köpte ju nya uppsättning täcken till två avpållarna, för min mor ville slippa ifrån täckesbytena. Så köpte nya, teflonbehandlade täcken...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 667
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar