Stora skatteskulder

TeamLundVer

Trådstartare
Sitter och tittar på TV4 play på det danska programmet Razzia och SKAT (danska Skatteverket) försöker nu driva in en skatteskuld på 173 miljoner!! :eek:

Hur lyckas en person övht gå en sådan stor skatteskuld? :confused:
Utöver detta har människan tydligen andra utestående skulder på 1 miljard O_o

Alltså jag förstår verkligen inte. Hur luckas man? Och finns det liknande exempel även i Sverige eller är Danmark unikt?

Sitter och tittar på TV4 play på det danska programmet Razzia och SKAT (danska Skatteverket) försöker nu driva in en skatteskuld på 173 miljoner!! :eek:

Alltså jag förstår verkligen inte. Hur luckas man? Och finns det liknande exempel även i Sverige eller är Danmark unikt?
Det måste ju ha med ett företag att göra. Om man som privatperson ska få en skatteskuld på så mycket måste han ju ha varit mångmiljardär eller något.

Det måste ju ha med ett företag att göra. Om man som privatperson ska få en skatteskuld på så mycket måste han ju ha varit mångmiljardär eller något.
Får se vad som framkommer senare i programmet men än har de inte nämnt ngt om ett företag. Däremot att han och hans fru gärna går omkring med klockor värda miljoner :eek: så de hoppas hitta dessa

Får se vad som framkommer senare i programmet men än har de inte nämnt ngt om ett företag. Däremot att han och hans fru gärna går omkring med klockor värda miljoner :eek: så de hoppas hitta dessa
Danmark har lite annorlunda skattesystem än i Sverige,bara skatt på en firmabil tex som du sen kör privat kan kosta dig skjortan o byxorna + ditt hem.:nailbiting:

Han måste ju vara en jäkel på bedrägerier. Eller så är han nån sån där olje shejk som har obegränsat med tillgångar.

Kassaskåpet man hoppades hitta klockorna och smyckena i var fullt med fina askar av dyrbara märken. Alla tomma. De ska tydligen fortsätta att driva innäven från utlandet så det verkar iaf vara en person som lever lyxliv i en dimension jag inte ens kan föreställa mig.

Jag som tycker jag har en dyr och lyxig klocka (30-års present) få den kostade 3500kr. :D

Jag kan tänka mig att de personer som är väldigt aktiva inom droghandeln och annan illegal verksamhet i Sverige lätt kan komma upp i de summorna över en tidsperiod. Det där handlar ju inte om taxeringsåret 2015 liksom, utan om flera år tillbaka i tiden.

Får man de inte för droghandeln eller koppleri, så tar man de på skattebrotten istället. ;)

De tog ju en av hallikarna i Göteborg under friidrotts-VM för några år sedan med flera miljoner kronor i lägenheten i en av de östra förorterna. Och med tanke på att att vi i Sverige spenderar ca 6 miljarder kronor varje år på droger och prostitution så är det nog inte så konstigt ifall en av de stora aktörerna har mångmiljonbelopp i skatteskulder.

När det kommer till mc-gängen har man ju många gånger inte kunnat döma de för brott de begått, men tagit de på skattebrotten istället.

Jag kan tänka mig att de personer som är väldigt aktiva inom droghandeln och annan illegal verksamhet i Sverige lätt kan komma upp i de summorna över en tidsperiod. Det där handlar ju inte om taxeringsåret 2015 liksom, utan om flera år tillbaka i tiden.

Får man de inte för droghandeln eller koppleri, så tar man de på skattebrotten istället. ;)

De tog ju en av hallikarna i Göteborg under friidrotts-VM för några år sedan med flera miljoner kronor i lägenheten i en av de östra förorterna. Och med tanke på att att vi i Sverige spenderar ca 6 miljarder kronor varje år på droger och prostitution så är det nog inte så konstigt ifall en av de stora aktörerna har mångmiljonbelopp i skatteskulder.

När det kommer till mc-gängen har man ju många gånger inte kunnat döma de för brott de begått, men tagit de på skattebrotten istället.

Men varför driver man inte in skatteskulder redan efter ett år då? :confused:
Nu menar jag inte de 3000kr Sven Svensson är skyldig, utan just när det rör sig om så pass stora belopp att det är ekonomiskt motiverat att göra det.

Men varför driver man inte in skatteskulder redan efter ett år då? :confused:
Nu menar jag inte de 3000kr Sven Svensson är skyldig, utan just när det rör sig om så pass stora belopp att det är ekonomiskt motiverat att göra det.

Det dar handlar nog mest om att det bor rora sig om manniskor som ar relativt svara att fa tag pa och som inte bara snallt svarar pa AVIn fran skatteverket nar den landar I brevladan.

Kanske missuppfattade nu men tror du att ngn skattar för dessa inkomstkällor?
Nja, både ock. Någonstans måste ju pengarna tvättas ifall myndigheter inte ska bli riktigt intresserade av dig. Men visst, det är mycket "bröd och mjölk"-pengar i omlopp som inte beskattas.

Däremot är det ju så att skattebrott är relativt enkelt att bevisa, eftersom pengar ofta kommer någonstans ifrån. Kan man inte bevisa droghandeln eller prostitutionen så kan myndigheter i flera fall bevisa skattebrott.

Man kanske inte vet om det. Säg att någon blir åtalad för narkotikabrott. Då är det ju väldigt enkelt för myndigheterna att kolla upp den personen. Den blir ju liksom serverad. Så får skatteverket gå 5 år tillbaka och leta reda på inkomstkällorna.

Men hur ser skatteverket dessa? Har ofta sett folk betala bord med champagne tex för 20 lax kontant på krogar. Gissar att dessa pengar knappast gått via ngn instans som kan kontrolleras av skatteverket.

Ang tvättning av pengar så finns det olika sätt. På lyxbutiker köps tex väskor kontant för låt säga 50 000. Man kan inte neka ngn att köpa en väska för 50 000 kontant. Sedlarna kollas att de är äkta och inte missfärgade. Dagen efter vid öppning görs retur på köpet. Köparen vet att kassan bankas kvällen innan och att vid morgonen finns inte dessa summor kontant i kassan. Expediten frågar då om det är ok att ta returen på kortet. Javisst tycker köparen...

Men hur ser skatteverket dessa? Har ofta sett folk betala bord med champagne tex för 20 lax kontant på krogar. Gissar att dessa pengar knappast gått via ngn instans som kan kontrolleras av skatteverket.
De går ju igenom bankkonton. Om det inte finns några större summor på kontona, men du har en dyr villa på Djursholm, kör värsta flådiga bilarna, bär pälsar och diamanter etc så är det ju någonting som inte går ihop och då får man ju förklara sig. Där vill ju gärna folk förklara sig för sköntaxerar skatteverket dig blir det ännu dyrare. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka