Stora ridskor

Jazza

Trådstartare
Någon som kan tipsa om märken/modeller av ridskor som finns i riktigt stora storlekar (strl 47,5-48)? Det behöver vara en modell som man kan ha shortchaps till men i övrigt spelar det det ingen större roll hur de ser ut -bara de är funktionsdugliga:)

Njae, jag tycker att de är bekväma framför allt, bra stötdämpning när man går. Utan stålhätta, så är de inte tunga alls, de med stålhätta är förvånansvärt lätta, trots hättan.

Det är bra kvalitet, de tål stallmiljö bra utan att bli fula. De fungerar också bra "i stan".

För sådana som mig, som har har breda fötter, är de underbara, eftersom de töjer sig lite grann när de blir använda. Det är mina vanliga vardagsskor numera. Ett par som är nyare, i stan, och ett lite äldre par i stallet/lagården, förutom när man måste ha stövlar.

Gör de, jag hittar bara till 47 på nätet.
Det beror på modell och vilka återförsäljare man tittar på.

Samma sak som med skyddskor/kängor. Vissa modeller görs inte i typiska damstorlekar alls hos tillverkaren, men många modeller, faktiskt görs i typiska damstorlekar, tillhandahålls inte av (alltför) många återförsäljare i de där typiska damstorlekarna...

Titta på arbetsskor. Väldigt många av de fungerar utmärkt att rida i och finns i större storlekar. Vill du skydda tårna men slippa tyngden och kylan från stålhättan så finns numera flera skyddsskor med komposithätta istället för stålhätta som te x i den här https://www.jobi.se/arbetsskor/skyddsskor/skyddssko-ftg-tour-s3.html#description som finns upp till stl 48 och lär gå utmärkt att rida i tillsammans med shortshaps.

Jag måste bestämt avråda från att rida i skor med den typen av snörning. Jag har fastnat en gång (med shortchaps utanpå) och det kunde gått riktigt, riktigt illa.

Tackar för tipsen :),jag ska vidarebefordra så får han beställa hem och prova. Angående kängor med snörning så är det ungefär sådana han rider i nu men det funkar sådär, dels kan han inte ha shortchaps (och nu börjar det bli dags för en stabilare skänkel) och dels så är jag livrädd att han ska fastna med dem då det blir så klumpigt högt upp (dvs ankeln och över).

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar