Stora problem vid tävling!

M

mmichelle

Mitt fullblod hoppar superbra och fungerar utmärkt att träningshoppa och idag var vi iväg på både hans och mins första hopptävling. Det funkade verkligen inte! Han var riktigt stressad och helt uppe i varv, gick inte alls att rida ELLER skritta på.. knappt leda. När jag försökte rida fram honom eller skritta nära framridningsbanan så slår det slint i huvudet och han står och hoppar på stället, backar i full fart vad jag än gör, snurrar runt, galopperar i sidled och allmänt tjaffsar. Jag fick verkligen inge lugn på honom och kunde inte vara längre än 2 minuter på framridningen/framhoppningen. Det var inte så mycket folk och inte så mycket hästar runt omkring. Tillslut fick min kusin sätta sig upp på honom och försöka lugna honom (hon har ridit hela sitt liv, och tävlat mycket på unghästar osv) men det gick inte heller fast man var ut i skogen och försökte lugna honom.. Det hela slutade med att jag hann hoppa ETT hinder på framhoppningen och fick åka hem utan att starta.. Kan det finnas någon lösning på detta eller är det helt enkelt så att han aldrig kommer att fungera på tävlingsplatser?
Han har tidigare gått massa år inom galopp och gjort 100 starter men har nu varit ridhäst ett år.
Jag vetinte hur jag ska gå vidare med detta då träna/tävla alltid har varit mitt mål och han hoppar sååå fint, aldrig stannat med mig (haft honom i snart ett år), skulle vara ett riktigt nedslag för mig om han inte kommer att funka inom tävling då det är de jag vill hålla på med, om detta ej är något man kan träna bort. Han kanske helt enkelt är för stressad. Han är ingen lättstressad häst i hantering, utan SUPERSNÄLL och lugn.

TACKSAM FÖR TIPS!!:confused:

Sv: Stora problem vid tävling!

Kompisen hade ett fullblod hon också som hon försökte komma ut och tävla lite klubbtävlingar på. Den betedde sej exakt precis som din och fick inte att få kontakt med när den flippade ur. Den var startad galopp också och fullständigt flippade ur så fort det blev lite fler hästar lite fler folk och så. Till och med hoppträningar var ett problem.
Jag har inga tips, för det gick aldrig få den fungera. Nu förolyckades den tyvärr, men förmodligen skulle en sån häst behöva slippa stressen med tävling, även om det är på klubbnivå, och ridas där den är trygg och hemma. Sen med mycket träning och förtroende kanske den skulle kunnat fungera hyfsat i ett senare skede.

Så tid och tålamod,men frågan är om det är värt det för hästens skull. Är det inte så viktigt att tävla skulle jag inte utsätta den för det alls.
Den är inte bara farlig för sej själv utan också för alla runtomkring.

Hoppas det löser sej för er ! Inte meningen vara negativ, men det är en aspekt att tänka på.

Var exakt så jag tänkte idag, han skiter totalt i vad som är bakom, han bara flaxar omkring och rätt som de är står någon för nära..

Har du varit iväg och hopptränat på en annan anläggning? Kanske kan vara en bra start annars, följt av träningshoppningar innan det blir riktiga tävlingar igen?

Var exakt så jag tänkte idag, han skiter totalt i vad som är bakom, han bara flaxar omkring och rätt som de är står någon för nära..

Ja, jag var med alla gånger kompisen var ute och jag var nog den enda som vågade mej nära i de fall det behövdes. men de är snabba i tassarna och plötligt kan det stå någon där som inte är beredd..

Det går kanske att få ordning på med mycket mycket arbete som sagt, det är väl frågan om man är beredd på det. Ffa när man inte vet om det ens ger resultat.
Hoppas det löser sej hur som helst!!

Ut och träna på andra anläggningar, kör iväg till andra anläggningar och bara låna ridhuset och i början kanske bara leda runt honom - ta med en trygg hästkompis till honom. Ta det lugnt, hetsa inte upp dig över att han stressar.
Ett år efter avlagd tävlings karriär på galoppbanan är inte mycket alls och man ska inte ge upp efter en gång - trots allt löpet är något alldeles speciellt.

Viker ut mig lite och en gammal galoppör tös som jag tävlade lite lätt för många år sedan - inga kommentarer om filmen mottages ;) Jag kan inte hoppa :D Och det är mina båda päron som leker kommentatorer.

(klicka på bilden)

Detta var efter många år på banan och hon hade vart ridhäst i ungefär 6 år - fortfarande het men kontrollerbar.

Senast ändrad:

Miljötränings miljöträning miljöträning. Som någon annan skrev, åk iväg till olika anläggningar, skritta runt där, om du så bara ska leda honom runt tills han lugnat sig och sedan åka hem. Låter lite som att han förknippar omständigheterna med att det är dags att springa då han kom från banan så nyligen och tror att han är tillbaka där och ska tävla.

Åk till olika hoppträningar, åk till träningstävlingar osv så han vänjer sig vid att det inte finns någon anledning att stressa upp sig när man kommer till en ny plats med andra människor och hästar.

Jag har varit till andra anläggningar och ridit privatlektioner eller ridit lite själv, och då har han varit hur lugn som helst. Han börjar komma upp i åldern (13år) och frågan är då om jag vill satsa på att lösa detta problem vilket kan ta år, eller om jag ska göra mig av med honom och försöka hitta något annat till ett rimligt pris.. Har varit lite sugen på att ta hem en häst ifrån irland isåfall, men det är ju också en stor chansning.. har ett mycket svårt beslut att fatta! :cry: Jag tycker ju också väldigt mycket om hästen, vilket gör det svårt att göra sig av med honom, men detta är ett stort problem för mig som vill tävla.

Det är inte så att det är dig han reagerar på? Du kanske blir lite spänd, nervös och stressad när du kommer till en tävling och vet att nu är det tävling som gäller och du har press på dig. På träningar osv kanske du är helt lugn för du vet att det bara är en träning, och då blir han också lugn?

Jag är nog den mest 'negativa' i tråden ;) Men har också haft endel vänner som kämpat och kämpat och tragglat med diverse hästar för att dom tycker om dom, men det inte funkar för det ryttaren har som mål.. Till slut har de sålts till ryttare (när ägaren helt enkelt börjar tröttna och känna suget för ridningen) som vill samma som hästen och vännerna har hittat andra hästar som passar för uppgiften och trivs super tillsammans. Alltid sjukt tråkigt att släppa sina vänner, men samtidigt är de inte schysst mot varken häst, intresse eller sej själv att traggla dag ut och dag in, om man nu inte är som mej och VILL HA den utmaningen.

Det finns massor av hästar därute och även om tretton inte är nån ålder så spelar den självklart in vid försäljning osv.

Som sagt de går säkert att få ordning på med massor av tid.
Hästen på filmen ser ut som en filbunke i jämförelse med hästen jag pratade om i mitt inlägg. Den hade ändå varit ridhäst i fyra år men hade inte nerver trots en lugn ryttare. Nu satsade inte min kompis på tävling just då så det var inte någon prio, men om den inte hade skadats hade hon förmodligen sålt den(till rätt ryttare) i ett senare skede då hon faktiskt började bli sugen att tävla och denna hästen inte passade öht till det utan behövde lugn och ro. Den var elva år.

Irländare tycker jag är trevliga hästar överlag. Ofta har de hoppning tävling och allt det där redan i blodet. Men nu drar jag alla över en kam, såklart finns det skillnader.

Jag har varit till andra anläggningar och ridit privatlektioner eller ridit lite själv, och då har han varit hur lugn som helst. Han börjar komma upp i åldern (13år)...

Där har du problemet ;)

Du måste iväg och rida i grupp regelbundet!

Mitt ena fullblodssto (12år) är superstimmig och överexalterad de första gångerna vi tränar om vi inte har gjort det på ett tag :devil:

Under framridning, när de tyngre halvbloden kommer galopperandes bakifrån blir det "Jajamänsan, nu ska vi rejsa!" :D Vi kan studsa runt som popcorn i hela ridhuset...

Min tränare är väl medveten om det hela och låter oss bara travhoppa och undvika vissa övningar, bara för att dämpa och lugna ned, och sedan som i ett trollslag 3:e eller 4:e gången vi är där, har jag en städad, arbetsvillig häst :)

Det är färskvara, håller man upp ett par veckor/månader, så får vi börja om :)

Ut på klubbtävlingar och träningstävlingar, dressyr eller hoppning, ju oftare du åker desto bättre blir det :)

/Trix som åkte iväg på vårens första P&J i april, och åkte hem supernöjd utan att ha hoppat ett enda hinder för lastningen gick bra och hon lyckades tagga ned ett par snäpp på tävlingsplatsen trots allt.

Tillägg: Hon är iof alltid arbetsvillig, men det är inte lätt att få till ett bra arbete med ett energiknippe som inte riktigt vet hur hon ska få utlopp för det ;)

Senast ändrad:

Klart hon är "filbunke" :D Efter års träning att man inte behöver skena runt som en dåre i ridhuset - på filmen är damen 20

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar