M
mmichelle
Mitt fullblod hoppar superbra och fungerar utmärkt att träningshoppa och idag var vi iväg på både hans och mins första hopptävling. Det funkade verkligen inte! Han var riktigt stressad och helt uppe i varv, gick inte alls att rida ELLER skritta på.. knappt leda. När jag försökte rida fram honom eller skritta nära framridningsbanan så slår det slint i huvudet och han står och hoppar på stället, backar i full fart vad jag än gör, snurrar runt, galopperar i sidled och allmänt tjaffsar. Jag fick verkligen inge lugn på honom och kunde inte vara längre än 2 minuter på framridningen/framhoppningen. Det var inte så mycket folk och inte så mycket hästar runt omkring. Tillslut fick min kusin sätta sig upp på honom och försöka lugna honom (hon har ridit hela sitt liv, och tävlat mycket på unghästar osv) men det gick inte heller fast man var ut i skogen och försökte lugna honom.. Det hela slutade med att jag hann hoppa ETT hinder på framhoppningen och fick åka hem utan att starta.. Kan det finnas någon lösning på detta eller är det helt enkelt så att han aldrig kommer att fungera på tävlingsplatser?
Han har tidigare gått massa år inom galopp och gjort 100 starter men har nu varit ridhäst ett år.
Jag vetinte hur jag ska gå vidare med detta då träna/tävla alltid har varit mitt mål och han hoppar sååå fint, aldrig stannat med mig (haft honom i snart ett år), skulle vara ett riktigt nedslag för mig om han inte kommer att funka inom tävling då det är de jag vill hålla på med, om detta ej är något man kan träna bort. Han kanske helt enkelt är för stressad. Han är ingen lättstressad häst i hantering, utan SUPERSNÄLL och lugn.
TACKSAM FÖR TIPS!!
Han har tidigare gått massa år inom galopp och gjort 100 starter men har nu varit ridhäst ett år.
Jag vetinte hur jag ska gå vidare med detta då träna/tävla alltid har varit mitt mål och han hoppar sååå fint, aldrig stannat med mig (haft honom i snart ett år), skulle vara ett riktigt nedslag för mig om han inte kommer att funka inom tävling då det är de jag vill hålla på med, om detta ej är något man kan träna bort. Han kanske helt enkelt är för stressad. Han är ingen lättstressad häst i hantering, utan SUPERSNÄLL och lugn.
TACKSAM FÖR TIPS!!