STORA problem med klippning

Vili

Trådstartare
Ska försöka dra allt lite snabbt så det inte blir så invecklat.

Har en 8 årig islandsvalack som kom från island förra året, då var han mycket riden men mycket lite hanterad hur det nu går ihop.

Han är rädd för allt nytt och med rädd menar jag panik rädd .

Han är nästan intill omöjlig att vaccinera,avmaska, duscha och nu till problemet KLIPPA.
Han sätter otroligt mycket päls så det går verkligen inte att ha honom oklipp eftersom jag rider under vinter halvåret.

idag kom vet. ut och skulle ge honom lugnande inför klippningen. Hon kom inte närmare än 2 meter innan han reste sig och slängde sig runt i stallet , så vi fick order att blanda det lugnande i lite betfor istället, detta gjorde vi och han åt upp allt men icke. Vi väntade och väntade men inget hände.

Vi testade att starta klippmaskinen på behörigt avstånd då slänger han sig över boxväggen in till sin box. Detta trots så mycket lugnande medel att det skulle räckt till en 600kg häst (min väger 350kg)

Vad ska jag göra??
Finns det något mirakel medel eller ska jag ta honom till djursjukhuset och försöka droga ner honom där??

Alla tips blir jag otroligt tacksam över!!
 
Sv: STORA problem med klippning

inte någon med några tips eller erfarenheter?
 
Sv: STORA problem med klippning

Har du provat att bremsa hästen? inte så snällt men funkar kanske i nödfall...?
 
Sv: STORA problem med klippning

Ojj!
Stora problem kan man säga!
Jag skulle nog inte ta honom till vet. Då blir han väl ännu mer stressad av alla nya grejer.
Du kan ju börja med att köra ett ganska hårt pass så att han lugnar sig, sedan kan du försöka med att träna NH med honom. Då litar han nog mer på dig.
Tycker också som Krabbe, brems är värt ett försök!

Om du har medhjälpare kan en stå och fodra honom samtidigt som du klipper.

Har han varit rädd för klippning innan?
 
Sv: STORA problem med klippning

Han är rädd för allt nytt och med rädd menar jag panik rädd .
En häst som är orolig brukar bli oroligare när den är i ett begränsat utrymme eller är uppbunden. Därför föreslår jag att du börjar hantera honom lös. Om han inte litar på dig, så gäller det att ta itu med det problemet först. Du kan exempelvis pyssla om honom i hagen så att han vänjer sig vid att du tar på honom på olika ställen ifall han inte redan är van vid det.

För att nästa steg ska fungera, så behöver du kunna hantera honom i en paddock eller något liknande utan att han hetsar upp sig. När du är där så kan du använda hästens nyfikenhet för att gradvis vänja den vid allt mer skrämmande saker. Man kan exempelvis vika ihop en presenning och låta hästen nosa på och dra i den så att den vecklas upp allt mer. En annan variant är att gå omkring med en säck eller presenning släpande efter sig och låtsas att man inte är det minsta intresserad av vad hästen har för sig. Tanken är att hästen ska komma fram och börja nosa på det man släpar omkring. När hästen kommer fram kan man stanna ett tag och låta den undersöka saken. När man har kommit så långt att hästen följer efter en lugnt, så kan man börja rycka undan presenningen/säcken från hästen. I början drar man undan den ganska försiktigt och målet är att man så småningom ska kunna rycka undan saken med full kraft utan att hästen hetsar upp sig.

Jag har både använt mig av uppvikningsvarianten och släpvarianten och de metoderna har fungerat som bra startpunkter för att vänja hästar vid mer skrämmande saker.
 
Sv: STORA problem med klippning

Ojj!

Du kan ju börja med att köra ett ganska hårt pass så att han lugnar sig,

Fast kör hon ett hårt pass med en häst som har jättemkt päls blir den förmodligen svettig, och det är inte så bra att klippa en blöt häst;)
 
Sv: STORA problem med klippning

Om han nu är såå jätterädd för allt nytt, kanske det är bättre att avstå lite ifrån ridningen i vinter? Träna mycket förtroendeövningar, pyssla och plocka med honom istället. Eller vad tror du om det?
 
Sv: STORA problem med klippning

har nu tagit kontakt med en NH tränare som jag ska åka iväg till nästa vecka.

Han har aldrig blivit klippt innan iaf vad jag vet om

jag förstår att du inte tänkte efter riktigt när du skrev det där med ett hårt pass annars har tanken slagit mig men förstås går det inte att klippa en 10cm lång päls som är genom våt
 
Sv: STORA problem med klippning

Han är inte särskilt rädd när det inte finns något läskit med i bilden utan det handlar mer om nya otäcka grejer med ljud ect .
vi får försöka , nu har jag iaf kontaktat en som ska försöka hjälpa mig lite med hanteringen
 
Sv: STORA problem med klippning

Att avstå från träningen i vinter är inget alternativ därför frågade jag om tips för att lugna honom.
Han har sin vintervila direkt efter tävlingssäsongen är slut och har nu vilat en och en halv månad.
Sedan tycker jag inte man ska gå runt alla problem genom att strunta i att klippa honom bara för att han är rädd för det.
Någon gång måste han ju vänja sig speciellt när det är en sådan viktig sak som klippningen
 
Sv: STORA problem med klippning

Han är inte särskilt rädd när det inte finns något läskit med i bilden utan det handlar mer om nya otäcka grejer med ljud ect .
vi får försöka , nu har jag iaf kontaktat en som ska försöka hjälpa mig lite med hanteringen


Du kan försöka med att sätta bomull i öronen för att dämpa ljudet, sätta igång maskinen och låta den vara på när du borstar honom. Låt maskinen gå när han är i stallet så han vänjer sig vid ljudet. Gärna i samband med fodring så han förknipar det med något positivt.
 
Sv: STORA problem med klippning

Ska försöka dra allt lite snabbt så det inte blir så invecklat.

Har en 8 årig islandsvalack som kom från island förra året, då var han mycket riden men mycket lite hanterad hur det nu går ihop.

Han är rädd för allt nytt och med rädd menar jag panik rädd .

Han är nästan intill omöjlig att vaccinera,avmaska, duscha och nu till problemet KLIPPA.
Han sätter otroligt mycket päls så det går verkligen inte att ha honom oklipp eftersom jag rider under vinter halvåret.

idag kom vet. ut och skulle ge honom lugnande inför klippningen. Hon kom inte närmare än 2 meter innan han reste sig och slängde sig runt i stallet , så vi fick order att blanda det lugnande i lite betfor istället, detta gjorde vi och han åt upp allt men icke. Vi väntade och väntade men inget hände.

Vi testade att starta klippmaskinen på behörigt avstånd då slänger han sig över boxväggen in till sin box. Detta trots så mycket lugnande medel att det skulle räckt till en 600kg häst (min väger 350kg)

Vad ska jag göra??
Finns det något mirakel medel eller ska jag ta honom till djursjukhuset och försöka droga ner honom där??

Alla tips blir jag otroligt tacksam över!!

Hade vet ute igår för lugnande rakt in i blodet, både morfin och annat. Det gick att klippa. Han hade inte så mycket att välja på, hästen alltså.

Det som min vet sa är att hästar bara kan ges lugnande när de är lugna. Man kan inte först prova för att se om det funkar utan t.ex. sätta på maskinen först. En stressad häst kommer att slåss mot medlets verkan och kan istället bli ännu mer uppjagad. Låter som det hänt med er häst.

Vet inte om det här kan hjälpa er. Kanske kan ni först ge lite lugnande i fodret i hans egen box, och sedan vet komma in och lugnt och fint ge lite mer morfin i spurta. Sedan när vet säger att hästen är nere och lugn så kan ni starta. Att dessutom köra ner ordentligt med bomull i öronen tillsammans med allt lugnande hjälpte min ljudkänsliga häst.

Själv har jag inte tänkt att nöja mig med det här beteendet dock och kommer att köpa en billig klippmaskin för folk, utan sladd, och ta lite då och då. Så att det mer blir som en rutin vid rykt.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: STORA problem med klippning

ja jag har ju tyvärr råkat ut för ett extrem fall. Vet sa att han behövde vara riktigt lugn innan vi gav det lugnande vilket han var sedan fick ha stå ett tag så det började verka men icke . Han är dessutom fruktansvärt rädd om sina öron, jag tänkte stoppa bommul i öronen men kom inte ens åt hans öron.

problemet är att han är så sprut rädd att det inte ens var att tänka på att sätta en spruta, vet sa att det gick att sätta även i muskeln men att det tog längre tid än i blodet , men som sagt hon kom inte åt alls.

huuuh aldrig mer ska jag tala om islandshästen som en lugn ras :D
 
Sv: STORA problem med klippning

ja det där har jag tänkt testa faktiskt , hade lite terapi med honom i morse där jag hängde ner klippmaskinen i hans foder hink så han fick äta med den hängande brevid sig vilket faktiskt funkade lite.
Drog sedan den över hela kroppen , han var klart lugnare faktiskt och verkade gilla att jag inte band fast honom.

Stod i säkert en halv timme och gjorde klippmaskin ljud hahah hoppas inte grannarna hörde mig.
Ska försöka detta nu ett tag så kanske ja kan komma åt och klippa det värsta iaf.
 
Sv: STORA problem med klippning

Tack så jätte mycket allihopa för alla bra tips och råd! Kom gärna med fler om ni har några
 
Sv: STORA problem med klippning

Jag har en nipprig dam i mitt stall som vi vande genom att ställa gammelstoet som skulle klippas utanför boxen och sedan ta vansinnigt låg tid på oss att klippa gammeln just för att nippertippan skulle vänja sig. Var tom så "elaka" att vi hällde i äpplen och morötter i krubban alldeles innanför väggen och hon var så gamig att hon gick fram efter bara ett par minuter. När vi efter drygt 1,5 h var klara med gammeln stod den nippriga och tidigare rädda hästen och nosade på den vi klippte! Den enda som inte var nöjd med det hela var gammeln som tycker att man klipper en häst på max 45 min :smirk: För att få maximal effekt så klipptes nippertippan direkt efteråt och det gick kalas :)

Annars har jag bara rådet att ta till gott om tid och se till att alla människor som inte är lugna själva inte är i närheten. De flesta tycker ju faktiskt om att bli klippta när de väl slappnar av.
 
Sv: STORA problem med klippning

Vilken kanon bra idé :)
tack så mycket!
ska nämligen klippa en av mina unghästar imorgon så då kan vi ju passa på att ha honom inne så han vänjer sig.
 
Sv: STORA problem med klippning

Har en 8 årig islandsvalack som kom från island förra året, då var han mycket riden men mycket lite hanterad hur det nu går ihop.

Det är mycket enkelt, han är helt enkelt riden och hanterad enligt den gamla isländska skolan. Hästarna hanterades ofta inte mer än att det gick att göra det mest nödvändiga, dvs verkning/skoning och leda dem kortare bitar. Annars var det bara snabb avbordtning på med sadel osv och så iväg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp