Stora prisskillnader i efterfrågan/utbudet av stallplatser

rebus

Trådstartare
Jag blir väl kanske inte förvånad, men ändå förundrad när jag sitter och läser stallplats sökes. De som vill ha stallplats vill oftast ha goda kommunikationer, stora hagar, mycket utevistelse, in-och utsläpp ska ingå dagligen, spolplatta med varm-och kallvatten samt att det helst ska finnas ridhus och ridbana på plats eller inom skrittavstånd. Jag tycker väl inte att kraven i sig är orimliga, men när man tror att man ska betala 5-700:-/månad för dessa faciliteter (nu menar jag somsagt inte i obygden) så måste man väl vara i en annan värld. Bara in och utsläpp dagligen tar ca 15 min/häst x 30 så är det 7,5 timmar per häst i månaden, så bara där är det minst 500:- i månaden lågt räknat. Hur tänker man? Att alla som äger ett stall driver det för sitt eget höga nöjes skull?? Hur kan det ha blivit så snett? I min värld måste man minsta ta runt 1500 -2000:-för ovanstående för att det ska gå +/- noll. Hagarna kostar att underhålla liksom både ridbana och ridhus...förutom stallet då.

Sv: Stora prisskillnader i efterfrågan/utbudet av stallplatser

Så länge som svarta stall finns kommer denna prissättning vara snedvriden, det är samma sak som med hovslagare. Även här märker man skillnader, och den ena efter den andra konkurrerar om att få var den som fått det billigaste priset.

Nu är min erfarenhet den, man får vad man betalar för.;)

Det som är fascinerande är ju att priserna på stallplatser inte följer prisutvecklingen i det övriga samhället, många gånger upplever jag att stallhyran har legat relativt oförändrad i 20 år... vilket inte speglar prisutvecklingen i övriga samhället.

Jag vet bara ett ställe där man faktiskt har inskrivet i kontraktet att stallhyrorna varje år ska räknas upp mot konsumentprisindex...

Ja, man konkurrerar inte på samma villkor när svartra och vita tjänter blandas på marknaden. jag är väl en av de som tycker att man ska rensa upp så att det blir lika för alla. De som är seriösa och redovisar förlorar i dag en hel del kunder på det, tyvärr.

Ja, det stämmer precis. Det konstiga är att man kan lägga så mycket pengar annars på sin häst, men när det gäller stallhyran så blir det väldigt mycket snack om det höjs en hundring per år, vilket är rimligt tycker jag.

Grannen har precis byggt nytt, ett mycket fint stall med "allt". Det intressanta är att han nu fått flera förfrågningar om att hyra ut boxar. Tanken med stallet är att hans egna hästar ska stå där, men han har nu 4-5 tomma boxar. Dessa kommer dock inte fyllas av de som nu frågat och som vill betala 500-700:- i kallhyra för det jag räknade upp. Jag som tyckte att han var billig med 1500:- vitt... Dessa personer har hästar i 200.000 kronorsklassen, fina släp och tränar och tävlar en hel del, men stallhyra vill de tydligen inte betala för...

Så himla tröttsamt med folk som vill spara pengar och komma så billigt undan som möjligt på någon annans bekostnad. :mad:

men när det gäller stallhyran så blir det väldigt mycket snack om det höjs en hundring per år, vilket är rimligt tycker jag.
Fast varför ska man höja bara för att?

Om ett stall inte utvecklas, och låt oss säga tar 2000 i hyra inkl ridhus, hö osv. Ska det då efter 20 år (lång tid jag vet) ta 4000 istället?

Tror tyvärr för stallägarna att de flesta hästägare inte räknar ut vad de faktiskt får i tid för sina pengar.

Betalar själv ca 4 000 för stall, ridhus och personal som fodrar morgon, lunch och tar in/släpper ut. Mat och strö står vi för själva utöver detta.

Gissa om att många tycker det är dyrt men som du nämner räknar man tid och underhåll för allt så är det högst rimligt om man ska ha vit personal, bra underhåll och försäkringar.

Även ute i landet så borde det komma i närheten även om marken/stallet inte är lika dyrt.

Gården kostar dubbelt så mycket, personalen behöver dubbelt så mycket i lön och foder/strö dubbelt och så vidare....

När man söker stallplats så är allt svindyrt och när man hyr ut stallplatser så jobbar man gratis och det är alldeles för billigt. Uppfattningen om prissättning beror helt på vilken ände på näringskedjan man står.

Absolut.

Kollektivstall är ett gott alternativ för de som gnäller och inte är villiga att betala för tjänster.

Kan inte förstå att man inte är villig att betala för de som jobbar för en. Det är inte ofarligt att jobba i stall och då är det viktigt med både social försäkringsnätet och olycksfallsförsäkringar.

Hur många minderåriga är det också som jobbar i stall till svart lön - vem bär risken?

Om elen blir dyrare, dieseln blir dyrare, ströt blir dyrare, maten för stallägaren blir dyrare... ja om allt annat i samhället blir dyrare så måste ju för tusan stallhyran höjas - annars blir det ju de facto en prissänkning eftersom köpkraften för dessa ursprungliga 2000 försämras för varje år.

Det är därför som tex en lägenhetshyra räknas upp med ett visst procenttal varje år, det är ju precis samma sak för en stallplats.

Fö så är inte 20 år så lång tid, det är många byggnader som har avskrivning på 20 år - vilket innebär att byggkostnadden för stallet utgör en direkt kostnad i bokföringen under 20 år.

Senast ändrad:

Lägenhetshyran räknas inte upp per automatik, kostnaden bör sättas i relation till prisläget.

Visst stallhyrorna är säkerligen för låga generellt sett men de bör reflektera prisläget oavsett om priserna stiger eller faller. En del av de lägre priserna är skenbara, sedan vi gått med i EU utgår bidrag till jordbruket som gynnar betande djur, hö priserna har inte direkt stigit och många har övergått från hö till hösilage som är billigare att producera. Jag hade en stallägare som drog in på tjänster det är också ett sätt att höja hyran.

Senast ändrad:

Du får inga jättehöga bidrag för betande hästar. Där det finns pengar att hämta på betesdjur (vilket främst är i Norrland) krävs det en djurenhet av får, get eller nöt per hektar.

Hästar ger inga bidrag, för några år sedan betalade EU språngavgifterna på Lipizaner men de är fasen de enda EU-bidrag jag har hört talas om till häst.

Du ska vara väldigt glad över de EU-bidrag som utgår till jordbruket, utan de pengarna skulle det nämligen i de flesta fall vara omöjligt att driva jordbruk i norra Europa och då skulle det bli väldigt dyr mat både till hästen och till dig.

Stallhyran måste självklart räknas upp varje år eftersom alla kostnader runt-i-kring ökar - något tillspetsat är det ju faktiskt så att om stallägarens kvällspizza blir dyrare så måste ju även stallhyran höjas för att stallägaren fortfarande ska ha råd med sin kvällspizza... om stallägarens inommster inte är värda lika mycket längre så måste ju hyran höjas, vad är det som är konstigt med det ?

Fasen bara inflationen gör ju att stallhyran måste räknas upp ett par procent per år.

Det är därför som du som regel får en löneökning på några procent varje år, men enligt ditt resonemang ska du inte ha någon löneökning för du gör ju fortfarande samma jobb :grin:

Vad du tar i, försök förstå vad jag menar så slipper du föreläsa. Detta skrev jag sammanfattat i punktform.

1. Stallhyrorna ligger ofta för lågt
2. Det finns bidrag som kan påverka stallhyrorna
3. Priset bör sättas i realtion till prisläget (konkurens kostnader etc), alltså inte höjas per automatik med en viss % varje år.

Alltså jag har inte sagt att hyrorna ska ligga fast utan bara att den inte ska räknas upp per automatik. Med mitt resonemang kan det lika gärna bli 50% höjning som 10% sänkning. Så jag har inte alls sagt det du väldigt fritt tolkat in och nej jag är inte alls gald åt EUs jordbrukspolitik men det är lite väl of topic.

Jag hyrde ut stallplatser ett tag, satte mig ner och räknade på det, deppade ihop över den i stort sett obefintliga timpengen och la av. Då tog vi ändå 2500 i månaden (vitt).

Kan jag tänka, det är rena välgörenheten med de summorna.

Jag blir glad/lättad när jag läser mångas resonemang här. Hyr ut stallplatser hemma (första året med egen gård), nu vid sommartider så går hästarna ute på bete (vill man ha dom kvar i stallet får man det men då får man sköta fordringar, in/uttag själv, som jag sköter resten av året). Iaf kom frågan med en gång, är det samma hyra? Jag vet att många sänker på sommaren då inte samma service ingår. Men jag har satt priset efter årsbasis å sen delat på 12 månader... förklarade att det är väl lite som när man arbetar heltid hela året å sen får semester på sommaren med "lön" :) (haha sen kan man ju fundera på hur mkt "lön" jag har för det jag gör men det är ju en annan poäng). Funderade ändå på om jag var "orättvis" men min sambo sa lugnt, passar det inte så är det ju bara för dom att flytta... nu känner jag dock efter att ha läst era inlägg här att "nä jag är nog bara mesig" jag får stå på mig, vi är verkligen inte dyra eller orealistiska! :laugh:

Du kan ju ta ett separat pris för eventuella hyresgäster som bara står över sommaren, alternativt sänka under sommaren men höja motsvarande under vintern.

jag har samma hyra varje månad :), inga problem tycker jag.

Liknande trådar

Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 573
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 816
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 954
Senast: EmmaW
·
Anläggning Jag läser runt lite bland annonser om stallplats önskas eftersom jag har ett stall där jag själv använder fyra av tio boxar. I mitt...
Svar
5
· Visningar
1 380
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈