Stora öppna sår och svallkött

S

Suuz

Min häst gick igenom ett taggtrådsstängsel för 2½ vecka sedan, när stygnen plockades sprack nästan allt upp (hon syddes sent) och kvar blev ett hudlöst område på ca 3*6 cm... Har en bild men jag tvivlar att någon vill se ;)

Såret ska sekundärläka och jag undrar hur mycket växer huden/dag? Det är inte djupt längre utan "hålet är ifyllt" bara huden fattas... Veterinären ordinerade fortsatt högt bomullsbandage och boxvila för att förhindra svallkött, dock inte under hur lång tid :crazy: Finns det någon riktlinje om när svallkötsrisken är som störst? Såret sitter två handsbredder ovanför höger framknä.

Jag - helt novis inom svallköttsområdet fattade det som att allt över hudnivå är svallkött. Hur behandlar man svallkött? Jag gav upp hoppet om ett "snyggt ärr" för länge sedan, nu vill jag bara påskynda läkningen så hon kan komma ut i hagen någon gång!

Tacksam för svar!

Sv: Stora öppna sår och svallkött

Hej!

Min häst fick en större sårskada i våras (mars) precis nedanför hasleden på bakbenets framsida. Så länge hon stod på boxvila satt bandaget och såret var fint. Dock var det svårare att få bandaget att sitta när hon fick börja gå i sjukhage. Svallköttet kom såfort bandaget inte "tryckte" ordentligt.

Vet. fick komma och bränna svallköttet (stort sår), man kan även ta bort det med salva. Jag rekommenderar att du ringer vet så fort du ser att det börjar komma svallkött.

Idag är det fortfarande ett område på ca 1x1cm som saknar hud (växer sakta men säkert), har haft otur och såret gick upp lite i början av sommaren vilket har gjort att det har tagit tid.

Lycka till ;)

Min pålle skadade sig i Maj och fick stora hudskador på ena bakbenet. Han stod inne på kliniken 30 dygn :crazy: För att förhindra svallkött så måste bandaget trycka på det öppna köttet. Vi bytte bandage varannan/vartredje dag och baddade då även med Lotagen som dödar av svallköttsbildningen. man får passa sårkanterna bara så man inte tar bort det som börjat läka. Kanske din veterinär kan skriva ut lotagen och instruera dej hur det ska användas? han stod i boxvila i 30 dygn, därefter liiiiten sjukhage ngn vecka. När han började lugna ner sig så kunde han få gå i lite större hage och beta gräs, för att sedan ngn månad kunna gå i fullstor hage med kompis! :love:

Pålle har idag fortfarande ett sår ungefär som en 5-krona som jag hoppas ska läka ihop snabbt och snart. Vi ska nämligen in på återbesök den 24:e :banana:

Min ena häst fick ett sår pa insidan av ena frambenet ungefär 2-3 cm ovanför knät och efter veterinären hade varit ute och tittat på det, så stod han på antibiotika och boxvila ett par dagar.

Blev ordinerad att inte linda utan bara hålla det rent vilket är lättare sagt än gjort på sommaren men alla flugor och sånt. Hur som helst så bildades det en hel del svallkött och det såg verkligen inte trevligt ut. En kille som hade häst i samma stall gav mig tipset att "bränna" bort det med hjälp av Copper Sulphate (stavning?)
och jag tror det tog ungefär 5 dagar (absolut mindre än en vecka) och såret var helt stängt och två veckor efter det kunde man inte ens se att han haft ett sår där. Inget ärr eller några vita hår eller andra problem och det har gått två år nu.

Det var säkert inte så skönt för hästen men det var väldigt effektivt. Hade bara på det en gång och lät det sedan vara och som sagt, jag är jätte nöjd med resultatet.

Liknande trådar

S
Hästvård För 6½ vecka sedan sprang hästen igenom ett taggtrådsstängsel och syddes (såret var ca 10*15 cm). Efter två veckor skulle stygnen tas...
Svar
4
· Visningar
3 454
Senast: Suuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka