Stora maffiga lätta(??) hingstar.

FadeAway

Trådstartare
Jag är ett fan av rejäla maffiga hästar. Alla verkligen alla hingstar jag känner Wow över är precis samma typ stora rejäla (tänk come back II). Men mitt sto kommer antagligen bli en ganska stor dam. Visst det vore ju enkelt att ta en hingst med mycket fullblod i men jag tycker de ser urtrista ut. :crazy:
Vad gör man? Vill ju inte betäcka med något halvdant som jag själv inte känner för samtidigt som jag inte vill riskera att få en osäljbar pansarvagn.
I den här hela soppan vill jag ha en avkomma som blir över 170 så att kompromissa med mankhöjden går inte hem. :devil:

Sv: Stora maffiga lätta(??) hingstar.

Men visst kan en hingst ge ett mäktigt intryck utan att vara tung?
För att ta en hopphingst som jag tycker är mäktig, men inte tung så är Cagancho en sådan, framförallt live..
Bland dressyrhingstarna så valde jag Nactus till mitt ganska grova lågställda sto, och fick en avkomma som än så länge är högställd och ädel, lite otippat, men Nactus uppfattade jag som mäktig men inte tung och grov.
Jag tror kanske att du letar efter en långbent men inte gracil herre som har mer power än är fjäderlätt? bara spånar.. och är helt säker på att han finns där ute..
/U

Damino SD är en maffig hingst men som ändå är modern med långa ben och mycket fint framparti:). Har en nia på typen. Men vet inte om det är en gångartshingst el hopphingst du är ute efter. (CB II kan vara vilket som.)

Jag har hoppstam på mitt sto. Hon rör sig visserligen trevligt men jag vågar inte lägga en ren dressyrhingst på henne. (jag bortser att stanford är mormors far till Damino)

Vad har du för stam på ditt sto? Lite lättare att komma med förslag. Håller med om att Damino passar in på beskrivningen långbent och maffig :). Himla läcker hingst, och de avkommor jag sett ser superfina ut..
Hopphingst.. Ludwigs Champion, Cagancho, Nobel, Emmerton, Niveau och Fetcher var de första som poppade upp i mitt huvud.. Men svårt att gissa när man inte vet stoet..
Sedan ska jag väl erkänna att jag inte är den bästa på att matcha hopplinjer.
/U

Jag har ett sto e Lord Alberth - Pentagon - Labrador.
Ludwigs champion känns väl ung (hon är ett så jag har ett tag att spana), Fetcher har jag hört är en ganska rejäl herre men han ser snygg ut på bilderna, både cagancho och emmerton har jag bara sett små hästar efter (trots blupet), Nobel känns inte helt rätt stammässigt (mest ladykiller och ramiro och de har jag redan i henne). Niveau gillar jag på vissa bilder men lågställd känns lite tveksamt. Det är TUR att jag har två år att älta fram och tillbaka på det här jag lär behöva det :o

Jag skulle inte vilja påstå att Ludvigs Champion är "lätt", mer åt det tunga hållet....;)

Jo men om jag inte missförståt TS så önskar hon inte en "lätt" hingst, utan en maffigare hingst som inte är en pansarvagn. Kan vara att jag missförstått, men då är ju alla mina tips helt fel ;).
/U

en varför vill du inte använda CB II förresten? Om du själv ska ha avkomman spelar det ingen roll om den blir på gränsen för tung. CB lämnar både rörliga hästar och hästar som hoppar bra och då gör det väl inget om den är i maffigaste laget.

Finns han tillgänglig?? Jag tror inte det.

Berlin ligger nog över min prisklass tror jag :o (hittar dock inga siffor så jag resonerar dyyyyrt :D)
CB II finns ju om man åker till danmark jag bor inte långt från gbg så det går ju färja. Det jag är tveksam är att jag inte vill behålla en hingst och då måste den gå att sälja och då är jättehäst svårsålt.
Lucky point ser käck ut men vågar man lägga dubbelt pilot? Min häst har förvisso jättetrevligt temprament.
Sheraton ska jag kolla upp närmare.

Berlin ligger nog över min prisklass tror jag :o (hittar dock inga siffor så jag resonerar dyyyyrt :D)
CB II finns ju om man åker till danmark jag bor inte långt från gbg så det går ju färja. Det jag är tveksam är att jag inte vill behålla en hingst och då måste den gå att sälja och då är jättehäst svårsålt.
Lucky point ser käck ut men vågar man lägga dubbelt pilot? Min häst har förvisso jättetrevligt temprament.
Sheraton ska jag kolla upp närmare.

Jag gillar också hästar med lite mer massa. Valet för min del föll iår på just Sheraton. Han ser dessutom mycket fin ut att rida på de videoklipp jag sett på honom, dessutom en spännade stam, och en hingst som tävlas och förhoppningsvis kommer tillföra mycket i svensk avel framöver!

Jag vågar inte CB II till detta stoet då jag sett många stora ston som varit överbyggda. Stoets mor är stor lång och stor såg åtminnstonne överbyggd på kort http://www.stallandersson.se/files/DSC00676.JPG
Med tanke på att mitt stos far är Lord Alberth som inte heller var en nätt och smäcker häst är jag rädd för att få en ardenner. :o

Funderar dock på sonen Chamonix
CB II - Conternder - Leonardo.

Chamonix verkar ha försvunnit i alla fall från stuteriet han stod vid.
Nya tips är välkomna.
Jag var sugen på Bon Balou men misstänker att även han blir för tung. :crazy:

Gretan ser ut så här som tvååring. Skulle tippa på att hon är 164-165 i dagsläget.
31137478.jpg

Senast ändrad:

el bundy fortsätter jag att rekka :D finns via flyinge

Finns det fler bilder på honom uppställd? Han tilltalar mig inte alls på flyinges bild.
Men han ser trevlig ut riden.

Själv kände jag mig manad att leta motsatta typen eftersom stoet är 172 och maffig. Hittade några hingstar, gillar verkligen "Lingh" som står på flyinge, då får man ju en skvätt hoppblod också (elitprestationer i dressyr). Men du nämnde inte om det var just dressyr du var ute efter. En hopphingst som jag beundrar, också av det maffiga slaget, "Fighting Alpha", vilken häst! Vilken hållbarhet dessutom. Halva nöjet är ju att sitta och klura på vad man ska använda sig av :)

Liknande trådar

A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 186
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka