STORA kalköverskott - oroa sig?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya silaget är det kalkrikaste jag någonsin skådat, helt sjuka mängder kalcium. Detta innebär att för ponnyn hamnar vi på 2,7 ggr behovet, dvs ett överskott på 170 % sådär. För fbl blir det ännu värre då hans kraftfoder adderar ännu mer kalk, och han hamnar på 3 ggr sitt behov.

Vet ju att överskott från grovfoder är inget att oroa sig om, och det är ju från grovfoder allena det kommer för ponnyn, för fbl är det grovfoder och till mindre del från kraftfodret.

Men är verkligen HUR hög överskott som helst okej? Ca/P-kvoten på silaget är 4,08..

Fosfor och magnesiumbehov är preciiis täckta (inga överskott). Ca/P-Kvot i totalfoderstaten för ponnyn är 4,08 och för fullblodet 3,83. (Ca/Mg är 7 resp 8.1..)

Så, hur extrema överskott är eg okej utan att man måste gå in och 'ösa på' lika mycket fosfor och mg för att iaf balansera upp det?

Sv: STORA kalköverskott - oroa sig?

Du behöver inte oroa dig.
Försök har gjorts (i danmark tror jag) med kvoter upp till 5 utan att man sett några negativa effekter. Bara P-behovet är täckt.

AH, tack! Ingen fara för växande unghäst heller, han är ju iofs 3½ nu, så det värsta är ju färdigväxt men 'klart' är det ju inte?

Vet ju och har själv svarat andra att 'inget oroa dig för', fast då har det inte varit sådana här hiskeliga mängder. Men om upp till 5 varit okej så är jag ju inom säkerhetsmarginalerna med råge.

MÅste fråga bonden vad sjutton han gödslat med egentligen, eller om det är en 'olycklig slump' det blev sådana 'raketvärden' kalk (P och Mg ligger där det brukar här, och är kalkrik jord så Ca brukar ligga högt, men inte i dne här omfattningen. Iofs, jag har aldrig sett så skyhögt protein heller, så nåt trix lär han ha gjort, alt träffat exakt rätt dag och formligen timme för att slå)

Någonstans har jag snappat upp att man kan ge 3 ggr behovet utan att oroa sig, förutsatt att källan är "snäll" (dvs grovfoder, typ...) och att P-behovet är täckt.

JO, det är ju just 3 ggr (tabell)behov det handlar om här. Eller ev mer för fbl, beror på om man räknar behov på vikt eller via MJ, jag har räknat det via MJ.

För ponnyn är ju allt från grovfoder, för fbl det allra mesta - det som inte är från grovfoder är från lucern (=grovfoder), riskli och linklipellets. Dock är ju fosforbehovet bara preciis täckt, inget överskott alls där utan på decimalen.

Men, ska andas ut och kisa lite då, jag vet ju faktiskt inte vad de får i sig på bete heller, mer än att de får kalköverskott där med.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka