stora eller små hagar....flumtråd

R

Rambolina

Jag har en liten knasig fundering:crazy: Vi har en gård med stallplatser som vi hyr ut och naturligtvis så får man massor av frågor av folk som vill komma och titta och den vanligaste är:
Har ni stora hagar??
Ja brukar då svara att de är helt Ok ganska stora......kom ut en tjej soh tittade som tyckte att våra hagar var ENORMA!! :confused:

Var går alltså gränsen för stora hagar egentligen, när blir det just stora......flumtråd :o
Kan väl tillägga att våra hagar är cirka 5 Ha vardera, en sommar och en vinterhage med möjlighet att lägga till 5 Ha till sommarhagen om vi inte slår den delen.

Sv: stora eller små hagar....flumtråd

Beror på var man kommer ifrån. Här är en normalstor hage typ en halv fotbollsplan eller nåt... :crazy:

oj...praktiskt när man ska ha in hästarna och det är regnoväder iofs:)

Herregud! 5 ha! Ja det är STORA (enorma) hagar! Önskar min häst kunde få gå i så stora hagar. Här kallar man nog stora hagar när hästen kan gallopera runt lite och små när de är en ruta... det är visst lite skillnad på vart man bor...
Du kan nog med gott samvete definera dina hagar som Enorma.. större går ju inte att hitta tror jag?

Eller leta efter tappade skor och grimmor. Man hittar dem till och med i en halvmeter nysnö..!? *tummen upp*

Herregud! 5 ha! Ja det är STORA (enorma) hagar! Önskar min häst kunde få gå i så stora hagar. Här kallar man nog stora hagar när hästen kan gallopera runt lite och små när de är en ruta... det är visst lite skillnad på vart man bor...
Du kan nog med gott samvete definera dina hagar som Enorma.. större går ju inte att hitta tror jag?

jo det är klart att man kan hitta...:crazy:

Tycker att 5 ha är stort (iaf för en hage) men inte enormt. Känner folk som har hagar stora som flygplatser ju..

Det är nog olika vart man bor.. här har vi ju ridhus med ngr minuters promenad i alla vädersträck, men inga riktiga hagar tyvärr...
:smirk:

Litet förslag på definition:

Sjukhage/"rast hage"= Hästen kan vända sig och gå runt men inte springa (typ box storlek).
Liten hage= hästarna kan springa lite men får inte upp "full fart". Typ max 2-3 hästar/hage.
Mellanhage= hästarna kan springa runt och får upp "full fart" men kan inte sträcka ut. Max 4-5 hästar/hage.
Stor hage= hästarna kan sträcka ut i full galopp i alla fall en bit. Det börjar bli jobbigt att hämta hästar som står längst bort. Max 10 hästar/hage.
Mycket stor hage= Hästarna kan "ströva omkring" och sträcka ut i galopp utan att fundera över stängsel. Det är mkt jobbigt att hämta hästen längst bort i en sån här hage.

Vad tror ni??? Stämmer detta med vad ni tycker om hag storlekar???

Senast ändrad av en moderator:

Det tycker jag låter jättebra! Bra ide att man kan beskriva hagstorlek med hur jobbigt det är att hämta dem! Inte alls jobbigt -liten hage, man får gå och leta efter hästarna - mkt stor hage..:)

Jo men det tycker jag inte ska ändra så mycket om uppfattningarna. En frimärkshage kommer alltid vara en frimärkshage och en stor hage är en hage där hästen kan röra glatt på sig utan att smälla in i första bästa stängsel.

Det tycker jag låter jättebra! Bra ide att man kan beskriva hagstorlek med hur jobbigt det är att hämta dem! Inte alls jobbigt -liten hage, man får gå och leta efter hästarna - mkt stor hage..:)

okej då har jag stora hagar...:rofl: häromdagen hittade jag inte hästarna innan jag nästan var framme hos dem:( i en svacka, bakom en dunge, bakom en krök...jisses vad de skrämde mig!

Litet förslag på definition:

Sjukhage/"rast hage"= Hästen kan vända sig och gå runt men inte springa (typ box storlek).
Liten hage= hästarna kan springa lite men får inte upp "full fart". Typ max 2-3 hästar/hage.
Mellanhage= hästarna kan springa runt och får upp "full fart" men kan inte sträcka ut. Max 4-5 hästar/hage.
Stor hage= hästarna kan sträcka ut i full galopp i alla fall en bit. Det börjar bli jobbigt att hämta hästar som står längst bort. Max 10 hästar/hage.
Mycket stor hage= Hästarna kan "ströva omkring" och sträcka ut i galopp utan att fundera över stängsel. Det är mkt jobbigt att hämta hästen längst bort i en sån här hage.

Vad tror ni??? Stämmer detta med vad ni tycker om hag storlekar???

Bra definitioner!

Här är en rasthage/liten hage kanske som "mellanhage" ungefär och vår stora hage är som "mycket stor hage". De där små rutorna som ofta kallas rasthage är ju inte mer än en box utomhus, här har vi betesgräs i våra rasthagar och ändå har jag tyckt att de är för små ända tills jag började inse vad andra hästar får stå i. Jag tycker att i hage ska hästen ha chans att busa och göra upp rangordningen (för självklart ställer man inte ett flockdjur i hagen helt ensam) och såklart beta (om den inte har fång eller nåt sånt då) Synd att inte möjligheten finns överallt bara...

För mej är en stor hage ungefär 10ha. Och dessutom så har gubben mer mark. Det finns 3 olika hagar där så sammanlagt är det ungefär 25-30ha som enbart är hagar till hästar och kor :eek: (han har mellan 100-200tunnland så resterande är skog men det har gått hästar där med..).

Har varit runt och tittat lite på boxplatser och på vissa ställen är det väldigt små hagar. Grannen har ex. en stor hage och en mindre + paddock. Den stora har hon delat av i två men vissa sommrar har det gått ridskolehästar i den stora delen :crazy:

Jag definierar (?) en stor hage som att det är gräs året om i hagen och inte bara lite som täcker marken precis. En liten hage är där de kan springa och är någorlunda torrt men så fort det har regnat så är det lerit i hela hagen.

okej då har jag stora hagar...:rofl: häromdagen hittade jag inte hästarna innan jag nästan var framme hos dem:( i en svacka, bakom en dunge, bakom en krök...jisses vad de skrämde mig!

Just nu går två russ i en 13 ha stor hage. En kväll hittade vi dem inte. Vi var helt övertygade om att de flugit över stängslet på något vis.

Nästa morgon stod de på sitt vanliga ställe som om ingenting hade hänt och såg helt oskyldiga ut.

De hästarna kan verkligen ströva fritt omkring utan att bry sig om stängsel.

Då borde vi ha myckeet stora hagar enligt funderingarna här, Just nu går det bara 2 hästar där.Det är aldeles för lite.HAr samma "problem" som någon anna beskrev, svårt att hitta hästarna, Man ser ju inte slutet av hagen åt höger elelr vänster så det är bara att traska på. Grimmor & dyl. är nästan bara att glömma. Det går såklart att hitta, men är inget jag förösker mig p åallt för mkt. men bra motion får man iafl.

KL

Ja det är ju alltid lika roligt när det kommer folk som ska kolla på stallplats. Ena dagen tycker någon att hagarna är för små, nästa dag kommer det någon som går runt och är helt lyrisk över hur stora hagarna är....
Å ena dagen klagas det över att det är för dåligt bete å nästa dag kommer det någon som aldrig skulle gissat att min häst är ett fullblod för att hon är så rund....
Och enligt vissa finns det alldeles för lite mark till det antal boxplatser som finns, och andra tycker att det är konstigt att det inte finns fler hästar på dessa "enorma" marker!....
Som sagt så är det nog inte helt lätt att definiera vad som är stora och små hagar. Finns nog lika många definitioner som det finns hästmänniskor! Om nu samma människa kan hålla sig till samma definition två dagar i rad....:angel:

/ redan trött på inackorderingar efter 2 månader.....:devil:

Det är stora hagar du har - min sommarhage är lika stor (5 ha) och jag tycker det är jättebra att hästarna har en chans att röra på sig ordentligt. Ibland får man ju förstås gå ganska långt bort för att hitta dem när man ska rida... men det är det värt.

Däremot är min vinterhage i minsta laget och det tycker jag är lite tråkigt, särskilt för unghästarna. Tur att betessäsongen är lång här i söder, maj-september ibland tom oktober.

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 396
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Domino_s
·
K
Hästmänniskan Hej! Här kommer ännu en personlig penga-fråga, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig. Jag ska köpa häst vår/sommar 2012. Jag ska köpa...
Svar
18
· Visningar
2 325
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka