stora eller små hagar....flumtråd

Sv: stora eller små hagar....flumtråd

jag har lagom hage i mitt tycke. ca drygt 1 hektar till 2 hästar, gräset tar inte slut och de kan springa ordentligt,liten grusgrop med tallar och slätmark under stora björkar, jag e helnöjd med den. vintertid e det natthage med ligghall i strl så de kan trava runt å få frisk luft och dagarna i större hage på 6000km2

*KL*

Kan man inte lägga in en länk till en bild med vad man definierar som stor alt. liten hage? :idea:

Jag är också förundrad över vad folk tycker är stora hagar.

Min vinterhage (som jag hade i vintras som var mycket tillfällig) är ca 2 ha och där går 5 hästar, jag tycker den är pytteliten till så många hästar, medan många andra tyckte den var enorm.

Själv vill jag egentligen hålla 1ha/häst året runt som minimum, det tycker jag hästarna behöver för att kunna njuta av livet.

Alla mindre hagar än så ser jag som tillfälliga eller som sjukhagar.

/M

*KL*

Angående jobbigt å hämta hästar... Min häst går på 5 hk med en å som dom måste vada över :D Jag är glad att hon kommer när man ropar :love:

13214019.jpg

Dock så går det ju såklart att gå runt. Men det är lååååångt att gå :p Och nu när det har varit torrt så kan man ta höööga stövlar å vada över.

Själv vill jag egentligen hålla 1ha/häst året runt som minimum, det tycker jag hästarna behöver för att kunna njuta av livet.

Jag får nog hålla med om det! Förra året gick mina 2 hästar på 1ha vilket jag tyckte var litet, när alla andra tyckte att oj vad gott om plats de har :crazy: I år kommer de gå på 3ha, betydligt bättre! :D

Litet förslag på definition:

Sjukhage/"rast hage"= Hästen kan vända sig och gå runt men inte springa (typ box storlek).
Liten hage= hästarna kan springa lite men får inte upp "full fart". Typ max 2-3 hästar/hage.
Mellanhage= hästarna kan springa runt och får upp "full fart" men kan inte sträcka ut. Max 4-5 hästar/hage.
Stor hage= hästarna kan sträcka ut i full galopp i alla fall en bit. Det börjar bli jobbigt att hämta hästar som står längst bort. Max 10 hästar/hage.
Mycket stor hage= Hästarna kan "ströva omkring" och sträcka ut i galopp utan att fundera över stängsel. Det är mkt jobbigt att hämta hästen längst bort i en sån här hage.

Vad tror ni??? Stämmer detta med vad ni tycker om hag storlekar???

Jag tycker detta låter mycket bra :p

Men jag har en liten fundering bara... Om man letar och letar men inte ens hittar hästarna ibland, hur stor hage har man då?

;)

:rofl: Jag skulle se detta som en stor lyx! Tänk att hästarna kan få ta ett svalkande dopp när dom vill! Fy vad gudomligt!:p

Jag tycker att du har stora hagar....

Här omkring är det i regel så att sommarbetena är stora och vinterhagarna ligger på 2-3 ha....

Vet inte exakt hur stora hagarna är i stallet där ja står nu, men dom e många och i varierande storlekar....det tycker jag e kanon....:banana::bump:

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 396
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Domino_s
·
K
Hästmänniskan Hej! Här kommer ännu en personlig penga-fråga, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig. Jag ska köpa häst vår/sommar 2012. Jag ska köpa...
Svar
18
· Visningar
2 325
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka