Stora bulor på hela kroppen

B

bilay

Hej, tog hem min stora häst från Tyskland i mars. Hon går ute på dagarna och har haft flugtäcke på sig när det varit som värst ute. Nu har hon fått stora bölder igen. Hon har ett tunt regntäcke på sig på dagarna för att hon inte ska bli biten. Men nu börjar jag fundera på om hon kan vara allergiskt mot äpplen. Nån som hört talas om någon häst som haft det???

Sv: Stora bulor på hela kroppen

Från 1 cm till 5 cm höga. Hon har det även i ansiktet!!

Haha okej, är dom höga eller är det så att man känner att det är en bula? kan det inte vara en ink då? det kanske inte..

Har ni mkt svidknott nu? Det kan trigga igång ev. sommareksem och då är väl flugtäcke bäst att använda.

Annars tycker jag att du ska misstänka nässelutslag (du kan ju googla el. söka på Buke för bilder). Det kan triggas genom att hästen fått i sig något olämpligt. Personligen hade jag nog sett över hagen för att försöka hitta någon "farlig" växt samt gett henne bakjäst för att stabilisera magen och försökt hålla en så ren foderstat som möjligt (upphört med äpplen).

Finns det stånds eller vild palsternaka i hagen? Båda kan ge utslag och i vissa fall bölder. Svidknott är också tänkbart......

hur ser de andra hästarna ut? Några bölder på dom?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 812
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 665
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V