Stor valpkull

mariajonsson

Trådstartare
Vi har en liten tik som normalt väger sju kilo som i går innan valpningen vägde tolv kilo! I fjol fick hon en kull med tre valpar som hon skötte utmärkt. Jag gissade på att hon skulle få fem eller sex valpar eftersom hon var så otroligt rund. Hon fick nio! :eek:
Det tog tolv timmar innan alla var ute. De två sista var synligt påverkade men ligger nu och har det gott hos mamma.

Jag ska ringa veterinären i morgon och höra vad dom tycker att jag ska göra. Men vad tror Buke? Ska jag fodra på tiken och väga valparna och stödmata de som eventuellt sackar efter? eller ska jag stödutfodra i förebyggande?
Erfarenheter mottages tacksamt.

Vi har ju haft valpar tidigare men det har varit en till fyra i varje kull, det här känns utomjordiskt! Men det känns såå underbart med alla dessa små varelser.:love:

Maria

Sv: Stor valpkull

Tack ska du ha. Det är ju bara så ljuvligt att sitta och titta på dom. :love:

Men jag känner mig så kluven, nio stycken på den lilla tiken, det känns både som en stor bingovinst och en förbannelse.
Men hitentills så ser de väldigt välmående ut.

Maria

Jag har inget bra svar på det men det låter smart att ringa vet och rådfråga.
Grattis till dom små underverken:)

Jag tror att ngn - men inte riktigt vem - fick tio valpar på sin Australiska Terriertik - de väger också runt sju kilo.

Hoppas att du kan få hjälp av ngn med erfarenhet

Jag fick 9 valpar en gång på en Jack Russell tik. Det gick hur bra som helst faktiskt. Alla överlevde och alla växte fint, även om ett par växte lite ojämt.

I höstas fick jag dock 7 st valpar på min nuvarande Jack Russell tik och det resulterade i eklampsi efter 14 dagar. Jag gav inte kalk i förebyggande syfte eftersom jag trodde på forskningen att de tikar som får kalk innan och strax efter valpningen löper större risk att få eklampsi. Jag tror fortfarande på den forskningen och jag är helt säker på att jag hade otur och att det är sånt som händer alla uppfödare förr eller senare. Jag har ju haft stora kullar tidigare utan några som helst problem.

Vad gäller valparna så väger man ju de varje dag i början i alla fall för att se hur de ter sig. Jag hade stödfodrat de som sackar efter, ifall det är några som sackar efter. Jag hade inte stödfodrat i förebyggande syfte. Däremot hade jag börjat med fast föda så tidigt som möjligt för att tiken ska få vila lite.

Jag hade 11 st valpar sist, dock på en mellanstor tik. Men allt kring matning etc är ju likadant oavsett tikens vikt.

Tiken hade 10 st spenar, så jag fick alltid vara med när dom diade för att se till så att alla fick mat i sig, och att dom minsta fick börja etc. I övrigt så skötte tiken dom själv, och maten räckte alldeles ypperligt till. Detta till trots att jag fick hem henne undernärd, kraftigt maskangripen och i övrigt uselt skick 4 dagar innan förlossningen. Hon fick äta extremt näringsrik mat, och i stora mängder - och mjölken kom igång fint då, det tog bara lite längre tid än för "normala" tikar.

Jag började vänja valparna vid fast föda redan vid 2 v ålder, för att låta dom öva så tidigt som möjligt helt enkelt. Dom fick ju knappt i sig något, men det ledde till att dom vid ca 3 v ålder kunde börja äta flera små mål om dagen, istället för att just börja öva vid den åldern. Det var väldigt positivt, för vid 4 v ålder så fick tiken sluta att dia dom då någon av valparna lyckades bita henne ordentligt i ena tutten, och det blev infekterat. Men alla valparna växte stadigt ändå, och var riktiga mönsterätare :D

Jag tror att ngn - men inte riktigt vem - fick tio valpar på sin Australiska Terriertik - de väger också runt sju kilo.

Det var jag som fick 10 valpar på Cassandra :D

Stödfodrade inte valparna alls, Cassandra hade dock högenergifoder ståendes direkt utanför valplådan (fri tillgång)

Vägde inte valparna heller, kollade igenom de någon gång om dagen att de var i bra skick, varma, goa, runda och stuns i kroppen.

Alla tio klarade sig utmärkt :banana:

Grattis!

Mina föräldrars hund fick 11 valpar, hade nio spenar men två verkade vara utan mjölk. Så egentligen 7 spenar på 11 valpar, men det gick utmärkt. Fick som Bebben skriver vara med vid matning och se till att de minsta också fick mat och började med annan mat tidigt. Nu var detta en liten större hund men ändå.

Lycka till, det kommer säkert gå jättebra!

*trådkap*

Var det första gången? Hade hon hjälp av någon annan hund/tik?
Hade hon tid och ork att uppfostra alla?

*trådkap*

Var det första gången? Hade hon hjälp av någon annan hund/tik?
Hade hon tid och ork att uppfostra alla?

Det var hennes andra kull, hon fick 1 valp i den första (samma hanne som pappa)

Hon ville inte ha assistans av någon annan hund utan skötte det med den äran själv. Annars hade jag stoppat in en de andra tikarna som assistent till henne. Hon hoppar nämligen själv gärna in till andra tikar med valpar och skulle (om hon fick) ta över varenda kull som kommer här :cool: Så jag har konstant en reservtik tillgänglig om det skulle behövas :D

Nu var det dock ett tag sedan det var valpar här hemma.

En riktig supermamma :love:

Jag kan också slänga in ett svar, om du är nyfiken.

Min tik parades vid 14 mån ålder (I utlandet, efter att jag redan köpt henne, utan min vetskap) och valpade således vid 16 mån ålder, och fick då 11 st.
I början så tog hon hand om dom helt själv, men ungefär kring 4½ v så lät hon den äldsta tiken här hemma hjälpa till väldigt mycket. Hon gick självmant undan för att vila vid alla tillfällen som valparna var på "röjarhumör" i hela huset, och lät Peggy leka och uppfostra dom - medan hon själv skötte uppfostran inne i valprummet helt själv. När dom vid lite äldre ålder, kring 8-10 v, spenderade större delen av sin vakna tid lösa i huset så gick hela flocken in och hjälptes åt med alla sysslor - den tuffa uppgiften att försöka tillrättavisa och lugna ner 11 st terrorister lades då till största delen på min äldsta hane som varit med och uppfostrat många valpar innan.

Jag tycker sånt där är superintressant, om det finns något samband tex med hundar som blir extremt jobbiga att de kan ha haft en mamma som helt enkelt inte fixade att uppfostra. Många unga förstagångsmammor som inte pallar trycket, så blir det ju jätteviktigt med en annan tik som kan hjälpa till.

Hur tror du att dina valpar hade blivit om hjälpen inte funnits, tror du att de hade påverkat?

Det tror jag definitivt! Redan som mycket små var dom otroligt kaxiga och dryga gentemot sin mamma, som ju inte hade någon direkt chans att kunna mota bort/tillrättavisa hela 11 st på en gång = dom fick igenom sin vilja många gånger i situationer som den tidigare valpkullen på bara 4 st valpar aldrig lyckades med. Exempelvis stjäla morsans tuggben, mat eller att tvinga sig på lek när tiken ville vila etc.

Det var inte förrän hela flocken (Då 4 st äldre hundar inkl mamman) tog tag i allt tillsammans, som alla valparna faktiskt började att uppföra sig lite mer normalt för en valpkull och visa mer respekt för dom äldre hundarna och flockens regler.
Jag tror att om jag bara hade haft tiken ifråga hemma, så hade valparna förmodligen inte lyckats att lära sig hundspråket ordentligt, eller hur man rättar sig in i ledet.

Dom positiva sidorna av att dom var ett sådant sammansvetsat team, och så pass tuffa och på, var ju att när jag tog med hela kullen iväg på nya äventyr så klarade dom av allting galant.

Alla valparna är för övrigt än idag (1½ år nu) väldigt aktiva, PÅ och rätt så tuffa samt har samma (dryga) egenskap att aldrig ge sig i princip :p Dom har dock ett bra språk, och vad jag vet om så fungerar dom ypperligt ihop med andra hundar. Den ena hanen fungerar inte ihop med en annan specifik hane, men har inga problem generellt. Än i alla fall, man vet ju inte vad som kommer med åldern heller.

Om jag ska jämföra med normalstora kullar och tikar som haft valpkullar innan, så kunde jag se en enorm skillnad i det mesta faktiskt. Dock så är dom alla trygga och normala hundar i vuxen ålder nu, tack och lov.

Stödmatar alltid alla och väger dom varje dag för att se att dom ökar i vikt som dom ska.

För att tiken inte har så mycket mjölk i början och är det en stor kull så får inte dom minsta så mycket som dom ska. Så dom vägs varje dag och stödmatas. Ofta får dom största lite mer så att dom minsta får en chans att få i sig mjölk dom oxå.

Var inte frågan hur man gjorde vid stora kullar :confused:

Jo, men jag tolkade det som att du (oavsett det behövs eller inte) alltid stödmatar om kullen räknas som stor och det har jag inte hört talas om någon som gör "på rutin" sas, annat än i undantagsfall och då om tiken är sjuk/har mkt dålig mjölkproduktion eller att där är några andra konstigheter som gör att inte valparna kan/bör/ska dia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka