Stor skottkärra

lundsbo

Trådstartare
Jag letar efter en stor skottkära, 2-hjulig och lätt att tömma men det verkar vara svårt att hitta. De är väl vanliga i större stall/travstall.
Tips?

Sv: Stor skottkärra

Jag fattar inte att folk går på det och köper dom där tvåhjuliga skottkärrorna som dels är superdyra och dels oerhört svåra att manöverera. Det går tex INTE att svänga lätt och smidigt med dom och de är jättesvåra att tömma i jämförelse med de vanliga bondeskottkärrorna från Ekeby.

Jag har jobbat med bägge varianterna och kan inte begripa att många hästmänniskor vill ha de tvåhjulade sakerna.

Ekeby skottkärrorna är dom bästa! Stadiga, håller oerhört länge och himla stabila. Vi har en 90 liters och en 100 liters.

Och jag fattar inte att inte ALLA har kärror med 2 hjul. Jag ser bara fördelar, nästan. Man kan dra den med en hand, den välter inte, får plats med med skit.
Enda nackdelen är väl om man har en dygnhög så man måste köra ut kärran på en bräda, men den varianten är väl snart utdöd?

Just att man kan flytta den med en hand uppskattar jag.

Jag tror jag beställde min från Bole.

kl

Letar också ny skottkärra. Jag gillar inte den jag har från ekeby, men den är gammal och tung, de nya kanske är bättre?

Kan ni inte sätta in bilder på de skottkärror ni gillar?

Jag tycker "tvåhjularen" är outstanding. Till och med min 6-åriga dotter kan köra den utan problem. Det bästa är att den inte tippar, även om jag kör den med en hand. Eftersom det är en kant framtill som man lutar upp kärran på när man tömmer den, tycker jag inte den är så svår att tömma heller.

Jag fattar inte att folk går på det och köper dom där tvåhjuliga skottkärrorna som dels är superdyra och dels oerhört svåra att manöverera. Det går tex INTE att svänga lätt och smidigt med dom och de är jättesvåra att tömma i jämförelse med de vanliga bondeskottkärrorna från Ekeby.

Jag har jobbat med bägge varianterna och kan inte begripa att många hästmänniskor vill ha de tvåhjulade sakerna.

Ekeby skottkärrorna är dom bästa! Stadiga, håller oerhört länge och himla stabila. Vi har en 90 liters och en 100 liters.

Det är 10 år sedan vi köpte våra 2-hjuliga kärror. De har gjort sin tid nu och nya behövs, därav frågan. Vi har även 1-hjuliga men de använder jag inte.
Diskutionen vilket som är bäst kan vi lämna därhän, smaken är som baken.
Jag letar 2-hjuliga. Tack ändå!

Just att man kan flytta den med en hand uppskattar jag.

Jag tror jag beställde min från Bole.
Min har också räddat mig, då jag kunnat mocka även med hand i gips!
Ska spana på bole!
Är den plast eller plåt?

Jag håller nog inte med dig, inte efter mina erfarenheter i alla fall.

Nummer 1: livstiden är längre på två-hjuliga, om inte annat behöver man skruva tillbaka betydligt mindre muttrar ;)

Nummer 2: lätta att förflytta och vinglar inte, vilket gynnar hållbarheten på bla. handlederna som får arbeta mycket mer när man kör en en-hjulig kärra.

Nummer 3: tippar inte titt som tätt när de inte är i tjänst.

Jag har köpt mina på Granngården, dock har jag bara hittat dem sommartid ute i affärerna.

Och jag fattar inte att inte ALLA har kärror med 2 hjul. Jag ser bara fördelar, nästan. Man kan dra den med en hand, den välter inte, får plats med med skit.

Enda nackdelen är väl om man har en dygnhög så man måste köra ut kärran på en bräda, men den varianten är väl snart utdöd?

En Ekeby välter INTE om du har rätt teknik vid lastning och körning. Jag har haft hästar i över 30 år nu. Och har inte vält på väldigt många år.

Vaddå i princip alla som har en riktig gård har väl en gödselstack. Jag skulle aldrig köpa en hästgård som inte åtminstone har platta. Dessutom ska man köra upp gödsel på container behöver man också någon sorts ramp och de flesta som jag sett har varit alldeles för smala för att det ska funka bra med dom där tvåhjulingarna.

Du får plats med mer skit i en Ekeby 110 l än i dom där tvåhjulingarna, det går att köra säkert 50-100 kilo på en Ekeby utan problem.

Min har också räddat mig, då jag kunnat mocka även med hand i gips!

Jag mockade hela stallet förra vintern med hand i stödskena efter att fått finger och tumme allvarligt skadad i en vapenolycka. MED en Ekeby. Inga problem alls.
Då såg jag visserligen till att få en specialskena som stöttade upp tillräckligt för att klara stalljobbet.

Men jag får erkänna att jag då körde med 90 liters varianten som är något nättare.

Jag håller nog inte med dig, inte efter mina erfarenheter i alla fall.

Nummer 1: livstiden är längre på två-hjuliga, om inte annat behöver man skruva tillbaka betydligt mindre muttrar ;)

.

En Ekeby håller i en väldig massa år. Dessutom kan man svetsa igen om där skulle bli hål i skopan. Jag målar mina med hammerit med nåt års mellanrum och då rostar de inte mycket.

Tror aldrig jag har behövt efterspänna muttrar. Tror du förväxlar med dom billiga lättvikts skottkärrorna.

Vaddå i princip alla som har en riktig gård har väl en gödselstack. Jag skulle aldrig köpa en hästgård som inte åtminstone har platta.

Nja, det va väl inte riktigt vad det stod, men alla stall har ju faktiskt någon typ av gödselstack, om den nu så ligger på backen eller på en platta, och platta kan man ju gjuta om det nu inte finns någon ;)

Ja, jag har faktiskt aldrig haft en Ekeby så jag vet inte :) Smart att måla dock! :idea:
Men jag har haft andra modeller av enhjulingar som jag inte varit nöjd med, och det är nog möjligt att de har varit av den billigare typen för dem har man fått skruva en hel del på :crazy: Men nu har jag en två-hjuling som jag är supernöjd med :)

Kolla på Boles hemsida, Nima har också tvåhjuliga. Jag har en liten rackare med två hjul ifrån Jula, men jag har bara två hästar och mkt nära till gödselhögen:)

/LL

Kör du ut på bräda på din dynghög eller kommer man ut ändå med en sån där rackare?

Vi har en tvåhjulig skottkärra som är superbra. Tror vi köpte den från Willab är samma som hansbo nu tror jag. Svarti plast. Kostade 1600kr, lite dyr kanske med det är det helt klart värt. Den väger typ ingenting och är stor som attans. Lätt att köra med, lätt att tömma o hitintills verkar den väldigt hållbar. Får lätt plats med 3 boxars skit i den. :)

Jag kör på stacken:) det är 3meter till marken ifrån "gödseldörren". Så jag behöver aldrig köra "uppåt" om man säger. Bara tippar rakt ut.

Sex år sedan jag köpte den och minnet är kort, men den låg mellan 3-4000 kr tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
941
Senast: ufot
·
Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 965
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar