Stor skillnad på fryst och färsk?

LouiseN

Trådstartare
Jag ska betäcka mina två ston nu i vår och ingen utav dom har haft föl innan. Är det mycket större chans att dom blir dräktiga om jag använder färsk sperma än om jag anväder fryst?

Är det "farligt" att transportera ett sto 1 månad efter att den betäckts? (från Holland till Sverige)

Hingstarna är Clinton och Heartbreaker.

Sv: Stor skillnad på fryst och färsk?

Det är ju stor skillnad mellan fryst och fryst, likaväl som det är stor skillnade mellan veterinär och veterinär. Även färsksperma kan vara livlös, likaväl som ge 100% dräktigt.

Fråga två är lättare, NEJ, man ska inte transportera ett dräktigt sto alls mellan 20 och 45 dagars dräktighet.

Ja okej. Är det ingen transport 45 dagar efter dom inseminerats? Eller 45 dagar efter konstaterad dräktighet?

Båda veterinärerna jobbar på kända stuteri så båda är väldigt bra. Men på det ena stuteriet är det fryst och på det andra färskt.

Så om man inte ser till veterinären utan bara på sperman, är det värt att köra ner dom till Holland för att få färsk? Jag har läst att det är större chans att dom blir dräktiga med färsk, speciellt om dom inte har haft föl innan.

Jag kan inte så mkt om detta, det är första gången jag betäcker så ursäkta om jag låter som en nybörjare:p

Det är inte så att veterinären automatiskt är bättre för att han jobbar på ett känt stuteri.
Jobbar de dåliga veterinärerna på de mindre kända stationerna?

Bra fryst sperma funkar nästan lika bra som färsk.
Det svåra är att lämnar hingsten bra sperma på en infrysning, är det inte alls säkert att han gör det nästa frysning.
Det enda du kan göra är att försöka ta reda på hur dräktigheten fungerat tidigare.

Dräktighetstiden räknas efter sista semin/ovulation.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka