Stör mig på alla som går i sina gamla spår!

Sv: Stör mig på alla som går i sina gamla spår!

Att lära sig något nytt ska man alltid vara öppen för, men mycket av dagens "nytänkande" är egentligen inte så nytt, det seglar bara under annan flagg. Nu når det mesta ut på en pissblink in den värld som vi lever i och en enorm massa människor nås av läror av olika slag med raketfart. Vilket inte var "förr", och många yngre har ju inga referensramar av "forntiden" heller, utan tillskriver det förflutna att stå för det mer eller mindre dåliga. I min värld är 20 år ingenting, började rida för 39 år sedan.

Eftersom "dåtidens" läror inte hade en eller ett fåtal frontfigurer, inte heller gick de under samlingsnamn eller genomsyrades av specifika upplägg eller regler. Men tanken budskapet var densamma det kommar bara ur olika munnar på olika håll i landet. Och ingen blev känd och kunde nå ut till så mycket mer än sin närmaste omgivningoch hade ingen större ambition att göra det heller.

Många gånger, inte alltid, men alltför ofta så är det de som relaterar till hur det var "förr" för sisådär 20 år sedan, knappt födda då och ger många gånger en lätt efterkonstruerad berättelse av det "förgågna", en tid där de faktiskt själva inte deltog.

Kicki :laugh:

pricis :D där täcker dina ord mina tankar ;)

det mesta från förr är bra, dock har man ändå fått tänka om en del från det jag lärde mig för typ 15år sedan, med det inte sagt att nh är varken bra eller dåligt, jag tycker det viktigaste att titta på är hur hästar behandlar varandra, då lär man sig mest...
att med sunt förnuft sålla bland alla läror och kombinera det sätt som passar mig o min häst det är vad jag gör!

Jag är en sån människa som alltid är redo för att lära mig något nytt - eller åtminstone lyssna och värdera.
Jag är helt enkelt inte tillräckligt ung för att veta allting ;) Trots att jag hållit på med hästar i snart ett halvt sekel

Till Hillevie för inlägg #3: :bow:

Immer

Hmm kan nog tycka både och.. men tror mkt det är till olika individer och vad man växer upp med. Har bara hållit på med hästar i typ 10 år (är bara 17 år) och är först de senaste året jag verkligen börjat lärt mej mer teoretiskt. Första ridskolan jag red på (red där ca 9 år) gav sina hästar minimalt med grovfoder stora D-ponnyer fick typ 2 kg hö på kvällen och stora hästar 3 kg, de fick då kvällsmat ungefär vid halv 10. Fick ändå inte så super mkt kraftfoder vad jag kmr ihåg, de hästarna gick typ ut 6-7 och kom in vid 12- 13, även om de skulle gå lektion först 7 på kvällen (första lektionen började 3).

Andra ridskolan där jag var halvfodervärd i 1 år på en ridskolehäst så kom de ut typ vid 8 på morgonen och in 4 på eftermiddagen, första lektionen var då typ vid 5. De hästarna går på fri tillgång i hagen, får dock inte spec mkt på kvällen :crazy: nu får tex en stor b-ponny 2 kg hösilage kl 8 på kvällen, som ska räcka tills nästa dag :crazy: En stor ardenner/halvblods korsning får typ 5 kg hösilage väger nog minst 700 kg, mitt varmblod som vägde 500 kg fick 10 kg av samma hösilage på kvällen, (har haft min häst i samma stall fast på privatsidan) när hästarna på ridskolan började bli feta och typ sadlarna inte passade längre så drar de då ner på höet först :crazy: sen havren och betforen när det inte hjälpte...
Både de som är ridskolechefer är sånna som jag antar hållit på med hästar väldigt mkt och länge, hon som är ridskolechef på andra ridskolan har hållit på med hästar minst 20 år...
Är ju för övrigt många i mitt stall som tkr deras hästar är tjocka och drar ner på grovfodret men gör inget åt kraftfodergivan :crazy: samma hästar som är feta går med täcke på sej typ jämt, är det under 10 grader så täcke på :crazy:.
Mitt varmblod gick utan täcke till -5 grader ( eller var det -10 :o) iaf så hade han knappt täcke på sej i vintras för det var typ aldrig så kallt och snöade eller blåste inte så ofta.
Jag har även kört NH med han, för var en häst som lätt gick på en när man gick med han, håller nu på och letar ny häst och kmr börja köra lite NH med den oxå i början. Tkr det är ett bra sätt att dels aktivera huvudet på hästen och att få hästen att respektera mej och mitt utrymme. Tkr inte om när hästar försöker gå på en när man går med dom eller trycker sej förbi mm.

Jag tkr att hästar ska äta mkt grovfoder gärna fri tillgång och att de inte ska behöva stå med täcke dygnet runt, eller i hagen bara för att det är mulet och 10 grader varmt. Jag har ju som sagt inte hållit på med hästar så länge och jag har efter att ha läst mkt kommit fram till egna saker som att hästar behöver mkt grovfoder och klarar av att gå utan täcke. Men tror många inte orkar ta reda på hur det är genom att tex läsa, blir nog lätt att eftersom kompisen har täcke på sina hästar då så har jag det oxå. Tkr att en stor del och en väldigt rolig del av hästeriet är just att lära sej och ta reda på fakta och prova sej fram lite
Så jag tror om folk orkar ta upp en bok och läsa lite istället för att göra som alla andra gör så, skulle det kanske bli skillnad .

Undrar föresten vad jag ska räknas som en av de nymodiga eller en gamling :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka