Stor mage, lite muskler

lindajkpg

Trådstartare
Har en 9årig (relativt stor) connemara som inte gått så hårt innan han kom till mig, därav inga superryggmuskler och allmän svaghet (orkar inte bära sig själv i nedförbackar och springer när han blir trött i ridhus/bana). Han har dock en ganska stor kula på magen... Just nu äter han:

Morgon: 2 kg hö
Middag: 2 kg hö, 1 kg halm, 0,75 L betfor och 0,75 havre
Kväll: 3 kg hö, 1 kg halm

Skulle vara kul att höra andras kommentarer, även om det inte är lätt att ge några råd över internet alla gånger. Men bara första tankarna och hur ni tänker att man bäst lägger upp fodret? Magen måste ju bli till muskler!

Sv: Stor mage, lite muskler

Att tillägga är väl också att han går ute och äter i stor hage mellan 8.30-16.00 varje dag.

För att kunna säga vad som fattas din häst, så måste du ha en höanalys, så du vet om ditt hö har en kvot på 3 eller en kvot på 10 eller någonting där emellan och om energin ligger på 2 eller 10 eller något däremellan och om det smältbara RåProteinet ligger på 21 eller 75....

Att skriva att hästen får hö det är som att säga att du äter smörgås. För att man ska veta om du får i dig tillräcklig näring i din smörgås, är det bra att få veta om det är vanlig vit formfranska du äter, eller om det är APK-limpa eller någon typ av fullkornsbröd.

Mvh

IngelaH

Säger som de andra, vad säger höanalysen? Utan höanalys vet man ju inte vad hästen får i sig. Bukig häst där man ser revbenen kan ju var proteinbrist, och det är något man inte bör ha.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 814
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 700
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur