Stor hund vs. liten hund

Jag tycker faktiskt inte att en hund ska behöva umgås med en hund som är så usel på hundspråk. Framförallt inte om inte ägaren gör allt den kan för att hålla koll på sin hund.

Dessvärre är det min bästa väns hund :( så vet inte riktigt hur jag ska göra annars.

Får se om det blir bättre nu när jag gjort henne mer medveten om min oro.

Jag har nog aldrig stött på en flamsigare hund måste jag säga :D
Lilleman gör aldrig några lekinviter utan fräser ifrån om hon kommer och härjar (vilket hon verkar tycka är skitkul...:grin: )

Har nu pratat med min kompis och hon förstod mig så hon ska ha extrakoll nu också..

Min ena heeler (Mini) blev trampad av en flatte som valp (hon var väl en 4-5 månader då). Det syns på röntgen idag :) bara ett tramp av en stor hund gav "märken" i skelettet på henne, då valpar är mjuka. hennes bäckenfog är rejält zick-zackad. Inget hon har problem med och skulle inte heller ha om hon skulle få valpar (men det ska hon inte) - men det visar ändå så lite som behövs för att kunna ställa till skada när det gäller små vs stora hundar :)

börjar bli lite orolig nu när jag tänker på hur det ska gå med vår valp då hon möter stora labben :O, får nog börja med grannens lilla labbe som är lika lugn och go som vår gamla :), för om systerns stora kluns ska leka med lilla söta valpen så blir det nog inte så bra :o.
vi hade först tänk skaffa valp innan den gamla togs bort så att den har en bra trygg förebild, men nu blev den gamla väldigt dålig väldigt snabbt :/.

Har samma problem med mina släktingars Hoffar. Att de skulle få vara lösa med Skägget finns inte på kartan. Han är extremt tydlig i sitt språk men de nonchalerar det fullständigt. Även våra schäfrars signaler nonchlerar de vilket har lett till ett par morr, rest ragg och tom ett utfall.
Ägarna är så stolta över att deras hundar är så glada, trevliga och lekfulla och förstår inte hur vi kan vilja ha så sura och tråkiga hundar.
Att deras hundar är brötiga, usla på kommunikation och fullständigt respektlösa har aldrig slagit dom in :meh:
Och jag är som våra hundar, har svårt för hundar som är "in my face" hoppar och ljudar, så jag har lite svårt för den typen av raser.

Det är det värsta. När inte ägarna ser problemet. Eller tom tycker att deras hund ska få "säga till" tillbaka för att de får en tillsägelse. Säga till mot vad? :cautious::confused: Vill man ha bråk?

Har samma problem med mina släktingars Hoffar. Att de skulle få vara lösa med Skägget finns inte på kartan. Han är extremt tydlig i sitt språk men de nonchalerar det fullständigt. Även våra schäfrars signaler nonchlerar de vilket har lett till ett par morr, rest ragg och tom ett utfall.
Ägarna är så stolta över att deras hundar är så glada, trevliga och lekfulla och förstår inte hur vi kan vilja ha så sura och tråkiga hundar.
Att deras hundar är brötiga, usla på kommunikation och fullständigt respektlösa har aldrig slagit dom in :meh:
Och jag är som våra hundar, har svårt för hundar som är "in my face" hoppar och ljudar, så jag har lite svårt för den typen av raser.

Det där med brötigheten känner jag faktiskt igen, hoffarna är lite intensiva och brötiga och speciellt om man som ägare inte styr upp det. Har sett en del hoffar som gärna lite kastar sig över både människor och djur... Bestämde mig från början att så ska minsann vår vardag inte se ut. Min Lia är dessutom en rätt kaxig typ som inte räds att den andra hunden är större. Jag själv är dock helt allergisk mot sådant beteende som du beskriver, både mot hundar och människor, och har varit supernoga med det från början som sagt. Personligen tycker jag att det är ren respekt mot både sina medmänniskor och deras hundar att man tar tag i det från början om man nu äger en "sådan typ av ras" :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 243
Senast: em-pirre
·
N
Ekonomi & Juridik Ok, just nu vill jag strypa vår djurskyddsinspektör med mina bara händer. Jag har ringt henne i torsdags om att en fånghäst i närheten...
2
Svar
28
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka