Stor familj, skaffa häst, galet?

sova

Trådstartare
Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet.
Har 4 barn (varannan vecka 2) mellan 1 och 8 år. Till hösten ska jag börja plugga på högskola.
Stallplatser finns inom 5 km från hemmet, och ekonomin blir inget problem. Men räcker tiden och energin? Spontant känner jag att det gör den.
Just nu spenderas eftermiddagarna inomhus, framför tv, dator eller barnen är hos kompisar. Och med tanke på småbarnen skulle jag ändå inte kunnat plugga nåt innan dom är i säng.
Jag skulle älska att göra mer saker tillsammans med barnen, som att greja i stallet och med hästen. Kan egentligen bara se fördelar. Man kommer vara utomhus mycket, man är aktiv, man umgås med barnen, samarbetar, och jag har alltid tänkt att jag vill att barnen ska växa upp med djur omkring sig, få respekt för djur och natur osv.
Min sambo jobbar mycket, och när han inte gör det är han tyvärr ändå inte den som gör något med barnen, utan ansvaret för att aktivera dem ligger på mig.
Har haft häst förut, så jag vet hur mycket jobb det innebär, däremot har jag ingen erfarenhet av att kombinera det med familjeliv. Vad tycker ni? Är jag naiv/galen?
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Du kan väl hyra en häst? Säg ett halvår så vet du hur det går och kan besluta efter det.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

börja med att hyra eller vara del- eller helfodervärd med tidsbestämt kontrakt? Så kan ni prova på utan att stå där med en svårsåld ponny efter ett år ifall det blir kaosjobbigt?
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Du ska alltså ha med dig fyra småbarn till stallet?
Är det inackorderingsstall är jag tveksam till om de andra tycker det är så roligt.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Jo, så hade jag tänkt. Att ta en ponny på foder, för att ev senare köpa. Så ni tycker inte det låter helt knäppt då? :)
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Du ska alltså ha med dig fyra småbarn till stallet?
Är det inackorderingsstall är jag tveksam till om de andra tycker det är så roligt.

Det har du rätt i. Det vill ju till att jag får plats i ett barnvänligt stall. Har full förståelse för att alla inte tycker om en hel dagisgrupp i stallet...
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Jag anser mig vara barnvänlig. Har själv 3 ungar. Men att ha med sig 4 barn när man är i stallet, och sen ha koll på vad alla gör, med alla faror som faktiskt finns i stall? Nej.
Din chans är väl att hitta ett rätt litet stall, med låg aktivitet.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Med så många barn i den åldern så blir det svårt för dig att hålla reda på alla barn och häst samtidigt.
Och själv hade jag inte uppskattat att någon hade med sig alla sina barn till stallet varenda dag.

Mina två år fem och sju år och den minsta är med ofta men hon hjälper till med hästen, rider stallägarens ponny eller leker med stallägarens dotter som mest. Så hon är inte i vägen. Min äldsta är med om jag verkligen måste ha med honom men han sitter i sadelkammaren och spelar på sin platta och dom dagarna han är med så snabbar jag mig på. Han är funktionshindrad så har inte med honom mer än nödvändigt.

Och jag tycker det är jobbigt ibland med två som ändå inte behöver ses till hela tiden, vill inte veta hur du ska fixa fyra.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Spontant säger jag nej när jag tänker på logistisken med att åka till ett stall med ett eller flera barn. Med tanke på mat, sovtider, hämta/lämna hos kamrater, läxor, mm mm. Kanske det kan gå ihop om man har hästen hemma och i nödfall kan gå ut när barnen sover, men nu har du en sambo som "jobbar mycket" och fyra barn i åldrarna 1-8, jag kan tänka mig att en del av dessa har ganska tidiga läggtider och även om du kommer att plugga nu är det svårt att veta när du har skoltider. En häst är ett heltidsansvar och det gäller att ha tid, ska du åka dit 7 dagar i veckan eller hade du tänkt dig att ha någon medryttare?

Så som jag ser det tar det minst 1h i stallet för mig när jag bara sköter marktjänsterna, mockning och göra iordning foder, utan 4 barn att passa och hålla på bra humör. Har jag med något barn brukar det ofta ta längre tid. och de brukar ofta tappa tålamod och fokus efter ett tag.

Ska jag rida tar det ca 3h. Det låter som du räknar mest med att dina barn rider? för det känns svårt att ställa 4st barn vid sidan av paddocken medan du rider?

Om du tar med dig alla eller ett par av dina barn, kommer du att ha den tiden alla de dagar du måste till stallet? Tror du att dina barn kommer hålla sig sysselsatta och roade hela den tiden du är i stallet?
En hel del stall kräver ju även att man behöver hjälpa till en del med intag och kvällsfodringar.

Tänk även på ekonomin, en häst kostar alltid mer än man tror med sjukdommar och övriga oväntade utgifter. Har ni en ekonomi som klarar av det och en föstående sambo? När du pluggar lär du ju få mindre pengar.

Jag hade sagt Ja om du haft en sambo som du visste ställde upp ekonomiskt och som kunde ta barnen om det kör ihop sig och du måste åka till stallet själv.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Låt de barn som vill börja på ridskola? Kan ju vara bra att låta dem lära sig något och ta reda på om de tycker det är kul innan man köper häst åt dem.

Och på ridskola är det någon annans ansvar att se till att de inte blir ihjältrampade, det är också skönt. :D
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Mina två är uppväxta i stallgången (hade 4 hästar när barnen kom) det gick och går utmärkt att kombinera men det tar tid massor av tid att ha barn med i stallet och det måste vara ett barnanpassat stall. Vårt har tex en lekplats och ett uppehållsrum för barn. Man blir nog inte poppis om barnen stökar runt och stör de övriga i stallet.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Hej. Du har fått bra svar redan.

Betänk också att barnen kanske inte alls kommer att uppskatta livet och vardagen i stallet eller bli intresserade överhuvudtaget. Då blir det ett tjat och mer ett tvång att få med dem ut varje dag, om du inte har möjlighet till barnpassning. Och det tar snabbt död på det roliga även för dig och för de barn som ev. har ett hästintresse. Jag tycker ni kan hitta en ponny att sköta någon gång i veckan till att börja med, men även det är tveksamt om det är genomförbart med samtliga barn. Om barnvakt finnes kanske ett eller två kan följa med och odla sitt intresse...

Vi hade ponny till de äldsta barnen när de var små och vi bodde på gård. Då kunde de vara med när de ville, men utan tvång. Nu bor vi i stan och jag har hästen inackorderad och det är MITT andningshål. Lilla dottern föjer med och pysslar ungefär en gång i veckan för att hon vill. De stora barnen rider på ridskola en gång/ vecka och är nöjda med det än så länge.

Du ska ha en eloge för din positiva inställning, men börja lite lätt är mitt råd.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Skaffa en häst till dig själv kanske, som ev barnen kan "hjälpa" dig med längre fram?

Jag har tre barn och just nu tre hästar. Jag föredrar att gå till stallet utan barn då det är ganska jobbigt att ha med dem, har i så fall med 4åringen och bebisen som ligger i vagn.

Vi har en ponny åt barnen men i ärlighetens namn så rider 4 åringen kanske en gång i veckan och jag har aldrig dem med ut när jag ska mocka etc, barnen kräver för mycket uppmärksamhet som jag istället vill ge hästen när jag är i stallet. Fast det är klart att om vi bara hade haft ponnyn så kanske det hade fungerat bra. Och de dagar du inte behöver släpa ut alla barnen (de kanske inte vill) så kanske du kan ta stallet senare på kvällen när barnens pappa kommit hem? :)
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Prova att bli medryttare/hyra en ponny ett par dagar i veckan. Då märker du över tid hur intresset är hos barnen och hur du orkar med det. Låter tufft tycker jag att ha med upp till 4 barn sju dagar i veckan.
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Kort fråga: Vill barnen ha en ponny?

Min son är inte särskilt hästintresserad (jag har försökt). Han älskar min häst och hon älskar verkligen honom, det är hur sött som helst! Men...efter 25 minuter så börjar det bli långtråkigt, han blir bajsnödig, spillt vatten på brallorna (även på extrakläderna som finns i stallet), katten rev honom etc etc

Jag förstår att du är sugen på livet i stallet igen så du kan kanske skaffa dig en medryttarehäst? Nån snäll vänlig kuse som barnen kan vara med hos och prova på lite?
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Gäller ju som andra sagt att det är ett barnvänligt stall och att stallkompisarna är ok med det.
En fd stallkompis till mig hade två barn (3 och 5 ungefär) som hon inte hade koll på och det höll på att driva mig till vansinne, kände mig mest som en dagisfröken som fick ha stenkoll på att de inte gick bakom hästarna, inte matade dem med torr betfor osv.
Så sånt är jätteviktigt för att behålla en bra stämning, kan tänka mig att små barn inte alltid förstår att det ska vara lugnt runt hästarna, inget spring i stallet osv, och ännu svårare är det väl för föräldern som ska sköta stallsysslor, rida och dessutom hålla koll på flera barn :)
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Hur tänker du dig att ponnyn ska motioneras om du har fyra småbarn med dig i stallet?
 
Sv: Stor familj, skaffa häst, galet?

Jag har också fyra barn och jag tror inte det kommer fungera. Inte utan en partner som tar barnen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 572
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 166
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp