Stor Brist På Hovslager I Främtid?

A

arizona

Feb. 21, 2009 sog ett reportage på Landet Runt om Hovslagerskolen i Skara.
Krav i det nya systemet:
1 månad praktik hos en Godkände Hovslager:
Gymnasia kompitens:
Erfärenhet av häster och smid:
3 års uttbildning:
12 elev om året.
Az

Sv: Stor Brist På Hovslager I Främtid?

Krav i det nya systemet:
Gymnasia kompitens:
3 års uttbildning:
12 elev om året.
Az

Det måste vara BYS ( Biologiska Yrkesskolan).
De läser allmänt företagande första året därefter väljer de inriktning, bla landsbygdsföretagande, ridinstruktör, hovslageri.

Den ordinarie 2-åriga hovslagarutbildningen i Skara är numera nerlagd.

Det har däremot startats upp en ny utbildning i Flyinge och Wången.
3-intag per år. Ett år på skolan därefter ett år i egen regi följt av examen.

Det pratades till en början om att man skulle examinera 60 elever/år men i första kullen som började nu i Januari är de bara 6-7 elever.

Krav i det nya systemet:
Gymnasia kompitens:
3 års uttbildning:
12 elev om året.
Az

Jag tror personligen inte detta kommer leda till brist på yrkesutövandet i framtiden. Bara ställer större krav.

Tycker det är bra att det ställs större krav på blivande hovslagare, så kanske vi slipper alla de hovslagare som är "hemutbildade". Som hästhägare kanske man också skulle lite större krav, såsom att bara anlita hovslagare med gesällbrev? På det sättet hjälper man till att sortera bort oseriösa hovslagare.

Länsbyggdföratagenda? är det läntbruker?

Ridinstruktor? men det har alltid varit Stömsholms regi!

Hovslageri, 3 elev med 3 års uttbildning? det börda tacka landets behov av hovslager.
Az

Get with the program will you. ;)

Ridinstruktör kan man utbildas till på andra platser än Strömsholm. Där är det hippologerna som går, samt annat.

www.stromsholm.com

Vad jag fattat om hovslagarskolan så går sista eleverna nu och så läggs skolan ned. BYS startar upp en fortsättning på utbildningen, om jag fattat det rätt, som kommer ha fokus på specialbeslag. Kommer inte vara i samma lokaler utan flyttas till andra lokaler i närheten av kliniken.

Kan få mer/bättre info ikväll.

Get with the program will you. ;)

Ridinstruktör kan man utbildas till på andra platser än Strömsholm. Där är det hippologerna som går, samt annat.

www.stromsholm.com

Vad jag fattat om hovslagarskolan så går sista eleverna nu och så läggs skolan ned. BYS startar upp en fortsättning på utbildningen, om jag fattat det rätt, som kommer ha fokus på specialbeslag. Kommer inte vara i samma lokaler utan flyttas till andra lokaler i närheten av kliniken.

Kan få mer/bättre info ikväll.

Hay Slubberdubb, alltid rolig när du komma in för en kaffee prat stud :bump:

Not easy to get with the program, har inte varit i Skara sen Ol Kent gick i pension, prata med han igår kväll, som jag förstå när uttbildning gick från Läntbruksdepartement över till Gymnasietväsendet med 2 års uttbilding då försvan en del bra häst folk från blivenda hovslager koren, folk med många års häst erfarenhet som kunde inte vara borta från Hem o Inkomst för så lång tid. Med dom oxo försvan alla häster, Skara Ridskolen, Axval, många privat.
Elev fick åka hem för att det fanns igen häster att sko, dom kunde inte stå in i smidjan och bänka på en sko hela tiden när det fanns igen häst att lägga skon på.
Det kan förklara värför vissa åkt över till America för att skaffa en hovslager uttbildning och lite O J T, (On The Job Training).

Jo han sa att en del av smedjen ska vara en del av kliniken, en pläts för 3 smedjen och en instruktor som göra special beslag skoning för kliniken.

Strömsholm, där gick folk att bli ridinstruktor, ridskolchef, och blivenda vetrinär, (dom som hade 5er i allt)
Gick inte du på Strömsholm?
Az

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka