Stoppning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 377
L

Lonely

Vad finns det för olika stoppningar och vad är skillnaden mellan dom?

Sedan vill jag veta vad ni tycker om Polyuretan-stoppning. För och nackdelar?

:) :bow:

Sv: Stoppning?

hehe, givetvis så skrev jag ju inte det ;)

Stoppning på sadel, Ja!

Senast ändrad av en moderator:

Polyuretan: är det vad i dagligt tal kallas för syntetstoppning?

Finns syntetstoppning vilket används i nästintill alla billigare sadlar. Lättare att "rida in" och är helt okej när det gäller stötdämpning. Formar sig snabbare efter hästen men kan kännas ganska hårt. (beroende på sort) Har lättare för att klumpa sig.

Ullstoppning vilket finns hos de dyrare märkena som FB, Albion, County etc. Tar lång tid att sätta sig, är mest stötdämpande, dyrt vid omstoppning, klumpar sig inte, ganska mjukt. Man kan bygga upp sadeln var man vill för att få önskad passform.

Latexpaneler finns hos många hoppsadlar och det finns många som är bra men många som är dåliga. Många cc sadlar har latexpaneler för att man kommer närmare hästen, men problemet är att många märken har väldigt tunna paneler som inte är tillräckligt stötdämpande (främst vid hoppning). Kostar en del att byta ut, formar sig inte direkt efter hästen (förrän efter lång tids användning) så kan med fördel användas till flera hästar, underhållsfria. Naktdelen är att om de blir sneda (vilket de lätt blir..) så kostar det en hel del att byta ut och brukar vara ganska omständigt.

Så ullstoppning är det bästa valet med andra ord - men dyrast att stoppa om? Hur ofta tror du att man måste stoppa om en sadel med ullstoppning?

Ja, en helomstoppning (där du byter allt) kostar här omkring runt 1000-1500:-
med syntetstoppning kostar en helomstoppning kanske 700-1000:- eller liknande.

Om du köper en ny sadel ska du ta kontakt med märket hur lång tid du ska rida lätt i trav och stå i fältsits i galopp innan du kan rida normalt igen. Om man inte följer deras riktlinjer så kan stoppningen tryckas ihop för fort och formas inte rätt efter hästen. Men oftast med riktig ullstoppning dröjer det 60 timmar +, med syntetstoppning tar det väl oftast upp till 40 timmar. Efter man har ridit in sadeln ska man helst göra en helomstoppning eller fylla på litegrann (beror på hur stoppningen ser ut, det får en sadelmakare avgöra). Sedan ska man göra en helomstoppningen igen efter ca 150 h, sedan efter ca 250 h, sedan efter ca 4-500, sedan efter ca 800 h. (alltså 150 h efter den förra omstoppningen, 250 h efter den förra omstoppningen etc)

Men det beror ju helt på hur stoppningen ser ut och hur man har ridit i den. Man får ju också räkna med att behöva fylla på med stoppning lite då och då om stoppningen blir sned av olika anledningar.

Sedan ska man alltid stoppa om en begagnad sadel (eller om man hittar en där en helomstoppning gjorts väldigt nyligen, kanske riden i ca 10 ggr) s¨att den kan forma sig efter din häst.

Tack för ett mkt bra svar och förklaringar - då skall jag ge mig ut på jakt efter en bra sadelmakare här i Norge - köpte mig en beg. sadel (1 år gammal och använd 1 dag i veckan), måste väl stoppa om den så att den formar sig efter min häst.

Ett tips är att läsa "Sadlar" av Kicki Näslund. En väldigt bra bok och väldigt bra beskrivet. (handlar om olika typer av sadlar, stoppning, uppbyggnad och även lite om tillpassningen, etc)

Vet du om jag kan beställa den boken över nätet? Svårt att hitta svenska böcker här i Norge.

VA?! :eek:

Inte kan man hålla på och stoppa om sadeln efter en vecka och sedan efter en vecka och en halv, och sedan efter två veckor osv. osv. :eek: :eek: :eek: :eek: :crazy:

Då kommer ju stoppningen ALDRIG att forma sig efter hästen om maqn ska byta ut den hela tiden?

Finns det NÅGON som gör detta?

Senast ändrad av en moderator:

Så alltså, första månaden kostar sadeln 2000:- att stoppa om, nästa 2000:-, nästa 1000:-, nästa 2000:-, nästa 1000:-, nästa 1000:- osv. osv.

Runt 15000:-/ÅR

Sadeln kan väl inte "må bra" av att öppnas så ofta? :crazy:

Fort gjort då att läsa fel ;) , nej nu skall jag gå och lägga mig - godnatt till er alla.

Liknande trådar

Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: zarmino
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
757
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10