Stoppkommando/brytkommando

movi

Trådstartare
Hur ska jag få till ett sånt? Har kört fast fullständigt.

Idag har vi avslutning på Allmänlydnadskursen, och jag vet att övriga moment kommer att gå klockrent... men just stoppkommandot skiter sig nog.

Man gör ju alltså ett slutprov med 10-11 moment, och alla måste klaras för att fä gå vidare till Tävlingslydnadskursen.

På just stopp/brytkommandot, så går man på en väg/plan eller liknande, någon kastar iväg en pinne/boll/leksak och om hunden springer efter, så ska jag alltså kunna stoppa honom :o, vilket jag inte kan.
Han springer dit, hämtar saken och kommer gladeligen med saken och levererar den till mig.:D

Jag har ett väl fungerande nej i övrigt, så det ordet sitter, men inte när grejor kastas... Han vet även vad stanna betyder, men inte i detta moment.
Leksaken är alltså 700 gånger roligare än mig och han skiter i vad jag säger.

Har jag haft för låga krav på honom, ska en snart 9mån kunna bryta?
Han är ju yngst på kursen, dom andra är en bra bit över året.
För övrigt med andra moment så är han en klippa, men just detta...

Help!!!
Jag vet att jag inte kan lära in detta idag, men behöver få träningstips, för bommar jag, så får jag göra om det innan kurssart.

Sv: Stoppkommando/brytkommando

Med kjoppel, så blir det ju automatisky att man tar tag i det, och då kommer han ju ingenstans :D

Jag har även haft medhjälpare, står lite i skogen eller tränar med sin hund, och så kastar denne iväg en sak som belöning åt sin hund, och då... drar han.

Tränar jag på plan med min hund, så kan han titta lite åt det hållet, men håller sig kvar om jag harklar mig lite eller hummar till.

Men nu på avslutningsprovet, så ska hunden vara lös helt fritt, och en person står i skogskanten eller liknande och kastar ut en grej framför nosen på hunden, och det är då jag inte kan få stopp, och det måste vi kunna för att få fortsätta, för är det någon som belönar sin hund på plan med leksak, så ska jag kunna hejda min hund från att dra dit :D

Har du testat att köra med två leksaker? Om du först tränar in en viss signal som för hunden betyder "vänd dig mot matte - hon kastar en favvoleksak!". När det sitter kan du gömma favvoleksaken bakom ryggen, kasta/lägga ut en lite tråkigare leksak, släppa hunden och sedan trumfa den kastade/utlagda med favvisen. Jag skulle inte tveka att använda en pipleksak, pipet är förstärkande om hunden inte vrider på huvudet.

När hunden då vänder så kastar du iväg DIN leksak bakom dig så att hunden kommer mot dig, det ska gå snabbt så hunden gör det reaktivt. Sedan kan du banta ned ditt kastade och träna antingen inkallning eller stopp - och sedan belöna med din leksak.

Vad tror du om det?

Vad betyder ditt "nej"?
Att han ska bryta precis allt vad han har för sig? I s f har du inte ett "nej" som sitter. Jag använder "Nej" till mina hundar och det betyder "sluta genast med det du håller på med" annars kommer den där otrevliga matten fram som du definitivt inte vill möta. Bryter hunden vid "nej" så måste jag betala med absolut det bästa hunden vet: En överlycklig, matte med gott godis som är värd mer än allt annat i världen.

Jag tränade in "nejet" genom att just kasta mat, godis, leksaker, låta hunden springa fram halvvägs till folk den känner och sedan utbrista ett "nej". Bröt hunden så blev det stora kalaset med belöning och beröm men pekade den finger åt mig och fortsatte. Då trampade jag med långsamma, bestämda steg fram till den och blev stor och läskig och frågade vad i h*****e den höll på med?

Den ena av mina två hundar räckte inte det här utan vi använde en nyckelknippa som slängdes i närheten av bakbenen samtidigt som jag gapade "NEJ!". Det behövdes två gånger direkt efter varandra med nycklarna så satt "nejet". Men det här kom långt efter den första inlärningen då vi en dag märkte att "nejet" inte satt som det skulle. Jag vill att mitt "nej" kan stoppa min hund även om något på andra sidan vägen är så intressant att hunden börjar springa dit. Det kan handla om hundens liv eller död vid ett sådant tillfälle. Därför tog vi till nycklarna som utväg att befästa "nejet".

Om hunden då springer fram och äter godiset, hoppar på människan eller tar leksaken och drar - vad gör/gjorde du då? Stolpade fram ilsket? Om hunden i det läget väljer att springa ännu längre bort och inte bara står kvar och inväntar dig menar jag.

Tänkte detsamma.

Det blir ju ändå belöning om hunden skiter i NEJ och ändå smaskar i sig av godiset, når leksaken, hälsar på människan?

Tänkte detsamma.

Det blir ju ändå belöning om hunden skiter i NEJ och ändå smaskar i sig av godiset, når leksaken, hälsar på människan?

Jag har ju bara mina hundar att referera till och de har reagerat på två sätt när de nått godiset eller det jag nekar dem. De tycker ju oftast att jag är så pass otrevlig att de står kvar, gör sig små och underkastar sig då jag utgör den stora och dominanta. Det andra har varit att de gör lekinviter. Rumpan i luften och frambenen i backen men även här så finns det en underkastelse gentemot mig.

Det var ju även så här vi gjorde på valpkursen med den sedvanliga tallriken med köttbullar som ska passeras. Då brukar man vanligtvis ha dem kopplade så de inte kan sticka iväg. Den som ramlade över sin valp på den valpkurs jag gick senast samtidigt som h*n gastade "NEJ!" fick ett kommando som den valpen aldrig kommer att glömma. Han kommer säkerligen ha ett "nej" som sitter i alla situationer. För fy så hemsk om den får ägaren över sig ifall den struntar i "nejet"

Din metod skulle bara få mina hundar att äta/springa snabbare mot mål. "Bäst att skynda sig att smaska i sig köttbullarna för snart kommer en sur matte." Kul lek helt enkelt! Att en sur matte i det läget betyder att "jag får skäll för att jag ignorerade hennes nej för fem sekunder sedan" kopplar de inte. Eller så är köttbullarna värda det obehaget.
Jag får definitivt inget bra stopp eller bryt på hunden om jag inte når fram till hunden innan den nått fram till det som lockar, alt. att det jag har hos mig är mer värt än det som lockar framför.

Ett annat tips till movi är att träna med långlina och på så vis utöka räckvidden till hunden.

Det exempel från valpkursen handlar ju precis som det, att få stopp på hunden INNAN den når fram.

Senast ändrad:

Valpen var framme vid köttbullarna och ägaren hade trasslat in sig i kopplet vilket gjorde att denne föll över valpen samtidigt som hunden släppte köttbullen som den hade i munnen och fick ägaren över sig. Det blev så vältajmat.

Givetvis ska "nej" läras in där du kan få tag i hunden. Antingen kopplad ute eller inomhus.
Ett "nej" måste i hundens värld vara likställt med att lyder jag inte det så blir det så obehagligt att det vill den inte uppleva. Mitt nej får inte vara mindre värt en köttbullar, folk som kommer på besök e d.
Tänk dig situationen att hunden tänker hoppa upp på en besökare som är nyopererad. Själv kan denne inte värja sig. Det får inte hända utan "nejet" måste lydas när hunden hör det.

Senast ändrad:

Givetvis ska "nej" läras in där du kan få tag i hunden. Antingen kopplad ute eller inomhus.
Ett "nej" måste i hundens värld vara likställt med att lyder jag inte det så blir det så obehagligt att det vill den inte uppleva.

Nej det tycker jag inte alls att det "måste". Ett nej kan vara effektivt utan hot om obehag.

Jag har ett klockrent stopp-kommando på min valp, inlärt helt utan tvång och absolut utan hårda ord och obehag.

Nej det tycker jag inte alls att det "måste". Ett nej kan vara effektivt utan hot om obehag.

Ett nej är för mig ett livsviktigt ord. Det måste sitta 100%. Det kan vara skillnaden mellan liv och död i en situation då det verkligen behövs. Därför får det aldrig vara något halvdant som fungerar ibland.

Jag tränade in NEJ i långlina. Nu har jag iof en vuxen omplacering som ska fostras så det är lite skillnad mot din (vi lär om)

hunden står kanske fem meter ifrån mig och jag kastar ut något som hunden tycker är "sådär" roligt. Tillräckligt roligt för att hunden ska dras åt föremålet men tillräckligt tråkigt för att matte och hennes tjoande och godis ska vara bättre. Så ett tydligt nej och sen till matte.

Skulle hunden trots NEJ dra iväg mot föremålet så skulle jag ge hunden ett ryck (inte ryck som i: hunden flyger fyra meter utan ryck som i: HALLÅ, JAG FINNS) Hur hårt man behöver ta i linan beror från hund till hund. (var beredd på ett ryck i linan bara om hunden drar iväg. jag var inte beredd (jag vet inte vilken av mina två hjärnceller jag tänkte med) så jag kanstade ut leksak och hunden drar iväg, som han alltid fått göra innan i sitt andra hem och jag står som ett fån men linan och får ett ryck som inte är av denna värld och får tugga grus i en vecka typ.)

Har du långlinan på när du tränar så har hunden inte en möjlighet till att hinna fram till det roliga och självbelöna sig.

Som sitter i alla lägen?
Hur lärde du in och vad gjorde du de gånger den struntade i att lyda?

Sitter i alla lägen. Nu är ju inte jag med om några världsomvälvande historier varje dag då en katt inkletad i leverpastej och en fläskfile släpandes efter sig springer förbi honom rakt ut framför en bil, så jag har tyvärr inte kunnat testa honom på det. Men det jag utsatt honom för klarar han. Katter, harar, köttbullar som kastas, bilar, rådjur, ekorrar, barn, andra hundar, pinnar.

Lärde in med hjälp av boll och köttbullar, blåste i pipan och kastade direkt i början, sedan la jag på ett "sitt" och nu slår han ner rumpan snabbare än kvickt när han hör signalen. "Sätt dig ner fort som tusan så får du bollen/köttbullar."

Han har än så länge inte stuntat i att lyda, den dagen den sorgen. Antagligen blir jag jävligt förbannad, men för den sakens skull är kommandot inte inlärt med tvång eller hot om tvång. Arg matte blir en konsekvens av olydnad, inte ett inlärningssätt.

Själva "Nej" lärde jag in på vanligt hederligt sätt, la en godis, sa "Nej" när han slutade ta den fick han en annan godis. Stegrade till allt möjligt roligt, och belönade med en annan grej som var tre gånger så rolig. Tillräckligt bra inlärt för att kunna bryta honom från rådjurskadaver och hästskit. Good enough for me.

Senast ändrad:

Vad betyder ditt "nej"?
Att han ska bryta precis allt vad han har för sig? I s f har du inte ett "nej" som sitter. Jag använder "Nej" till mina hundar och det betyder "sluta genast med det du håller på med" annars kommer den där otrevliga matten fram som du definitivt inte vill möta. Bryter hunden vid "nej" så måste jag betala med absolut det bästa hunden vet: En överlycklig, matte med gott godis som är värd mer än allt annat i världen.

Jag tränade in "nejet" genom att just kasta mat, godis, leksaker, låta hunden springa fram halvvägs till folk den känner och sedan utbrista ett "nej". Bröt hunden så blev det stora kalaset med belöning och beröm men pekade den finger åt mig och fortsatte. Då trampade jag med långsamma, bestämda steg fram till den och blev stor och läskig och frågade vad i h*****e den höll på med?

Den ena av mina två hundar räckte inte det här utan vi använde en nyckelknippa som slängdes i närheten av bakbenen samtidigt som jag gapade "NEJ!". Det behövdes två gånger direkt efter varandra med nycklarna så satt "nejet". Men det här kom långt efter den första inlärningen då vi en dag märkte att "nejet" inte satt som det skulle. Jag vill att mitt "nej" kan stoppa min hund även om något på andra sidan vägen är så intressant att hunden börjar springa dit. Det kan handla om hundens liv eller död vid ett sådant tillfälle. Därför tog vi till nycklarna som utväg att befästa "nejet".

Men alltså, jag förstår inte. Har hunden något som helst hum om vad "NEJ" betyder innan du introducerar dessa övningar?

Jag har en ganska tuff och tålig hund. Men han inte hade vetat ALLS vad ordet betydde, och jag skulle låta honom springa mot en skål med godis, gett honom ett kommando han inte kunde, och sedan skällt ut honom efter noter när han väl var framme för att han var "olydig" - då hade det sabbat våran relation något fruktansvärt.

Nog för att jag tror att han hade stannat upp och undrat vad fan som hände om jag vrålade "NEEEEEEJ!!!!!!!" när han sprang oavsett om han visste ordet eller inte. Men om jag sa det lite mer sansat, utan att låta tvärförbannad.

Nog för att jag tror att han hade stannat upp och undrat vad fan som hände om jag vrålade "NEEEEEEJ!!!!!!!" när han sprang oavsett om han visste ordet eller inte. Men om jag sa det lite mer sansat, utan att låta tvärförbannad.

Ett Nej! ska inte låta tvärförbannat. Framförallt inte under inlärning. Utan ett regelrätt kommando. Och du skriver ju själv att hunden förmodligen bryter en väldigt kort stund. Och där kommer beröm, belöning. MEN skiter den totalt i att bry sig och pekar finger så kommer konsekvensen. En matte/husse som inte är värd att möta för nått godis, leksak eller besök.

Man kan ju använda vilket kommandoord som helst egentligen. "Bryt" kanske är bättre eftersom ett "nej" är lätt att missbruka. Visselpipa kan också vara ett alternativ. Problemet kan ju då vara att den inte alltid är med när den behövs.

Du har ett brytkommando som sitter efter den beskrivning du skriver och det är ju jättebra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka