Status
Stängd för vidare inlägg.

zazzarazz

Trådstartare
Jag börjar bli orolig att min häst ska bli en stopper... Vad gör man?

Han är fem år nu, jag har haft han sen han var tre. Han har fått gå ganska långsamt fram pga sin storlek, han är idag 180 cm. Utbildningen gick ok fram till sommaren han var fyra. Han hade inte riktigt bjudning på hindren, men hoppade när jag bad om det så att säga. Jag tänkte att det kunde höra till åldern, att han inte riktigt hade förstått vad det hela handlade om... Sen på hösten som fyraåring visade jag honom på kvalitén. Tyvärr var det en dålig bedömning av mig att tro att vi tillsammans skulle klara det. Vi kraschade in i en oxer... Efter det började vi om. Tillbaka på ruta ett. Han går bra så länge hindrena är små, då hoppar han och tycker att det är roligt och piece a cake- enkelt. Men, så fort vi höjer lite nu så tappar han lixom bjudningen. (Och den är inte superstark innan heller) Han blir helt tom något galoppsprång innan hindret och sen finns det inget jag kan göra för att få honom att vilja hoppa... Någon som har tips på hur man får bort detta beteende? Tacksam för era egna erfarenheter och lösningar :)

Sv: Stopper!

med min systers unghäst löshoppade vi tills han kände sig säker sedan hoppade vi enkla hinder för självförtroendet och berömde mycket han bjuder bättre nu, han ade samma problem.

Hoppa ute i skogen för att få fram mer ärlig bjudning, hoppa med draghjälp osv. Det måste ju vara kul att hoppa om man ska få en häst att vilja bli något.

Hoppa låga fjutthinder, har du inte bråttom ge honom något år med bara låga hinder sen smyg upp hindrena väldigt långsamt. Sen beröm, beröm, beröm...

Se till att få honom att bjuda! Att de ska ta tag i hindret är något man får lära många unghästar genom att ha nästan övertempo när du börjar hoppa och även att de fortsätter bjuda efter hinderna. Du skulle ha sett till att han hade bjudning redan första språnget han hoppade...
Det låter som att det är mer du som tänker på den där krashen och egentligen ligger problemet i din ridning. Ta hjälp av en riktigt duktig tränare med stor erfarenhet av unghästar. Det löser sig säkert :)

Glömde säga att jag håller med om terränghoppning och mycket galopp ute, gärna med draghjälp. Det brukar funka super :D

Senast ändrad av en moderator:

min förra ponny var också en "stopp-ponny" stannade mkt som ung, blev löshoppad mkt och småhinder, han var osäker efter en krasch, men han lyckades bra, hoppade massa msv när han var 7. (då var han inte min ponny) köpte han när han var lite äldre ;)

180 *svimm*

Håller med de andra. Men om han problemar kanske bara beror på åldern, trotsålder?

Jag har hela tiden haft hjälp av tränare, men tyvärr kanske inte de som har haft den bästa vägen att gå.

Nu rider jag för en väldigt duktig unghästtränare som tyvärr inte har möjlighet att komma till oss väldigt ofta. Han är stationerad i Skåne och jag bor i Sthlm. Men detta är exakt vad vi tränar på med honom. Nu i julhelgen tränade vi för en annan tränare (A-tränare, så han har ju referenser...) Som då la upp hindrena och tyckte att vi skulle klara detta. Men, det är då jag tappar bjudningen helt. Det går bra tills han har rivit ett hinder... Men sen börjar stoppen...

Ska även tillägga att jag ALDRIG hoppar själv, har alltid med mig en auktoriserad tränare av något slag.

Skulle önska att jag kunde hoppa ute, men vi har inte de möjligheterna på den anläggningen vi bor. Brukar dock vara ute och galoppera på stora fält. Och det är även det vi ska ut å göra nu efter vintervilan :)

jag tycker du ska börja löhoppa din häst, eller hoppa din häst på sätt som den tycker är kul.. vet inte riktigt hur jag ska förklara det..
hm.. din häst har säkert något som den tycker är jätte kul när ni rider, försök kombinera det med hoppningen.. Så att din häst liksom har ett länk mellan något roligt och hoppningen..
Vet inte hur bra förklarad detta var, men hoppas du förstår vad jag menar.

nu skriver jag igen.. för nu kom jag på et bra exempel xD
Min häst tycker jätte mycket om att löshoppa (och är jätte sugen på hinderna och har en bra bjudning), men när jag sitter på henne blir hon rädd för bommarna.. Och det är inte för att hon vill vara dum. Men hon älskar att gå efter folk och springa efter folk när dom springer. Så jag tog sadel och träns på henne, gick ut banan där jag hade hinder framma. Höjden var mellan 50-110, så började jag att springa runt och hoppa över dom. Sen började hon att förstå att det inte var något farligt, men bara kul. Och nu går det bra med henne och hoppningen =)

Jag tycker du ska sänka kraven på din häst. Att ni kraschat hör nog ihop med att den tappar bjudningen och att den ahr fått lite dåligt självförtroende. Du måste bygga upp ett fötroende på nytt. Börja om lite från början, ut o galoppera på fält. Gör inga svåra saker i hoppningen, gör saker som den hinner med att reda ut och som faller sig naturligt liksom, typ 5½:an, studs, hjälpbommar innan hindren osv. Den ska tycka att det är busenkelt! Sedan när du känner att ni är redo höjer du ribban ett snäpp. Det viktiga är att det måste få ta den tid det tar.

Din häst kanske inte tycker att hoppningen är särskilt roligt när högre hinder ställs upp.
Är hästen lat i vanliga fall så kan jag tro att det ligger något i det. När hindren är små behöver han inte anstränga sig, men när de blir högre så måste han det.
Om jag var du skulle jag börja med kavaletti och mycket små hinder.
Ta ut honom på uterundor om han tycker det är roligt, och arbeta mycket markarbete, beröm för minsta lilla rätt, så kommer din häst bli gladare och känna sig duktig. Det blir även roligare för dig när ni kommer närmare varandra, och förstår varandra bättre. Mycket variation.
Är det bara du som rider hästen? Är du en hoppmänniska, eller tycker du att hoppning bara är en kul grej i ridningen som du testar ibland?
Om du inte är en van hoppryttare så vill jag påminna om mjuk hand och eftergift, så du inte glömmer det! :smirk:

Hoppas hoppningen går bättre! (;

(OBS! Jag vet inte hur långt i utveckligen ni ligger, jag har ingen större kunskap om unghästar, jag är bara 12 år >.< )

hade lite samma problem... men jobba jättejättemycket med markarbete. gör överdrivet mycket ingång och avsaktningar, det stärker mer än vad man tror och man får hästen mycket mera mellan hand och skänkel, därefter fick min häst iallfall mycket mycket bättre egen framåtbjudning, och nu hoppar hon som en klocka:D:D

lycka till!!

Jag tycker det är viktigt att hästen har ett sug efter hindren, att den letar hinder eller annat att hoppa över själv. Löshoppning kanske kan vara bra försjälvförtroendet? Hoppa i terräng och med draghjälp som redan rekomenderats, det brukar göra susen. Det ska vara lätt och roligt!
Jag har en äldre häst som när jag köpt den stannade jämt. Men det var självklart min bristande ridning som hon utnyttjade. Efter ett tag lärde jag mig hur jag skulle jobba henne före- över och efter hindret. Nu stannar hon sällan och gör hon det så vet jag att det är jag som inte rider ordentligt :)

Det ska jag börja prova redan idag :) Han behöver faktiskt bli aningens lydigare. Ska också börja löshoppa honom litegrann igen. Har gjort det mycket förut och då har det aldrig varit problem med bjudningen. Men när jag hoppar uppsutten är det som att han tappar koncentrationen och lixom inte söker hinder, utan helt plötsligt bara står det ett hinder framför honom som han inte tänker hoppa... Men nu börjar vi hoppa på allvar nästa vecka, förutsatt att han får hålla sig fräsch och frisk :) Nu ska det bli andra bullar helt enkelt :)

Tack för alla tips. Mycket gör vi redan, men jag tror att en del hänger på åldern och en del hänger på hans bristande styrka och en del hänger på min ridning :)

Hehe låter som att det skulle kunna vara min tränare och chef som kommer upp och tränar er, kan vara därför jag tycker samma ;)
Fortsätt att öva på framåtbjudning hela tiden, det är det allra viktigaste, övergångar och tempoväxlingar framförallt i galopp är också bra och ger styrka.

Berätta för tränaren du rider för vad du har för problem, då kan ni se till att du har bjudning först och sen höja fösiktigt utan att ni tappar självförtroende :)

hehe, jag hänger inte här så mkt ;). Men du, vi får ta och rida lita markarbete med lydnad och framåtbjudning som mål! Våra hästar behöver ju samma träning fast för olika saker, vi får ta tag i det där när vi är hemma båda två. Om typ 1, 5 månad ;).

Både du och hästen behöver ju bli säkrare på hinder, sen kommer han bli så himla fin när han är klar, han kan ju hoppa hus!

Jag håller med "hoppstrumpan"! Löshoppa mkt tills han är helt säker på sig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar