Stoppa om GAMMAL sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 270
S

sleepy

Jag har en gammal Lewa-sadel som ligger okej på min häst. Men den är helt platt i stoppningen, så jag brukar en god wintec-padd under. (den är mjuk och spenstig, och har kanal for ryggraden) Frågan är; burde jag stoppa om sadelen, eller kan jag fortsette å bruka paden? :confused:

Jag brukar sadelen max én-to ganger i veckan (uken)

Brukar det bli noe bra resultat på omstopping av SÅ gamla sadlar? Jag drömde i natt att jag hadde skickat den til omstoppning, och fikk den tilbake aldeles sönder... :crazy:

Sv: Stoppa om GAMMAL sadel...

Varför skulle inte den gå att stoppa om?
Känner till en kvinna som ha ren sadel på runt 40 år gammal. Den är nog omstoppad ett flertal gånger.
Mina gamla sadlar stoppades också om. Vet att den är nyss omstoppad (sålt den) och den är runt 20 år.
Den andra sadeln är snart 30 år och borde inte heller vara något probelm att stoppa om, om det behövs.

Så hur gammal är en gammal sadel?

jadå. Vi stoppade om gamla lewasadlar när jag jobbade på hästbutik, de vart jättefina!
Var alltid lika spännande att se vad de hade stoppat sadeln med innan, kunde vara allt från rådjushår till garnnystan!

Ta den till en sadelmakare, ska nog inte vara några problem att stoppa om den så den ligger bättre på hästen din!

Det är väll klart att du ska stoppa om den om du tror att den kommer kunna bruka den ett tag till? Jag äger en lewa sadel (den är dock med min syrras ponny hos fodervärden nu och jag har ändå ingen nytta av den fn.) Men vi stoppade om den, samt lagade lite småfel och det vart jättebra! Jätteskön och rida i var den med, samt att den låg bra på hästen.

Vi har stoppat om våran Lewa sadel som är över 30 år gammal.

Som det verkar stoppar de flesta sadelmakare om gamla sadlar, inte den jag har varit till dock..... Han har nekat mig för att min sadel var för gammal (18 år, mkt god kvalitet) samt en bekant som var upp med en gammal Stübben till honom, den var hel o fin kanske 15-20 år gammal, hård i stoppningen dock. ? tyckte jag - men vände mig till en annan som stoppade om sadeln åt mig.

Så bra! :) Da skal jeg höre med salmaker!

Han kanske sålde sadlar själv, och ville hellre att ni skulle köpa nya? :angel:

Klart att du ska stppa om den! Sadelmakarare brukar gilla Lewa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka