Stopp för prispengarna inom ponnysporten

Sv: Stopp för prispengarna inom ponnysporten

hmm jag tycker de är ok med prispengar i ponnysporten.
Många gånger går de ju tillbaka till träning/utrustning/bensinpengar mm.
Vad ska vi ha för priser annars då?? mera täcken eller annan hästutrustning ,inga priser alls ?

Vad anser ni?

FT_ryttare skrev:
hmm jag tycker de är ok med prispengar i ponnysporten.
Många gånger går de ju tillbaka till träning/utrustning/bensinpengar mm.
Vad ska vi ha för priser annars då?? mera täcken eller annan hästutrustning ,inga priser alls ?

Vad anser ni?
Det är bra att man tar bort prispengar där de nu finns. Det räcker väl med rosetterna :) Barn ska inte hantera pengar annat än veckopengen som de får av föräld/ern/rarna. Det är ju förbjudet för barn att spela till sig pengar så då är väl detta helt i linje

Om prispengarna försvinnar hoppas jag att startavgift, anmälningsavgift och uppstallningsavgifterna blir lägre på ponny tävlingar! Tycker själv inte att det är roligt att behöva betala 2000kr för en tävlingshelg... och mina föräldara ville inte betala så här mycket pengar då jag red ponny! Sporten måste bli billigare!

Jag tycker att det är ett bra förslag.
Är det inte så att i TR står det nåt om att premierna ska motsvara en viss del av anmälningsavgifterna för de placerade, så det innebär väl ändå att det blir priser. Om man inte ändrar i TR då förstås.
Själv tycker jag att det är roligare att få pris än att få prispengar.

svarar er alla nu.
Jag tycker som Ämelie.. försvinner pengarna så borde avg. bli billigare.
Hur kul är de o få en rosett.. då ska de vara finare rosetter..
i TR står de väl att manska få priser av samma värde som startt+ anmälningsavg. (?).
jag är en av dessa fattiga som gärna vill ha prispengar för att täcka kostnaderna.
Jag struntar i rosetten , däremot pokaler kan va kul.

jag tycker det ska vara kvar. Därimot behöver ju pengarna inte gå till barnen direkt utan till målsman. Då får ju föräldrarna göra vad de vill med dem, ge dem till barnen eller täcka de stora kostnaderna som tävlingar och hästar ändå innebär.

Tycker också att pengarna ska vara kvar hur kul är det som förälder att som sagt lägga 2000 för en helgs tävling utan att ha en chans att få pengarna tillbaka.
Min dotter tävlar i ponnytrav och där finns det pengar ju och de pengarna lägger vi i ett kuver som vi använder till anmälningsavgift och om man behöver köpa nya saket till ponnyerna och även till mat för oss när vi är i väg .....

Precis, så gör vi med. Mina vinstpengar kommer gå till startavgifter och annat till hästarna. Den som tjänar mest pengar är nog de som inte tävlar alls...

Man kan ju inte riktigt jämföra det med t.ex. fotboll, som tidningarna gör, de verkar ju tro att köp en häst och tävla så kan du vinna ca. 20-40.000 på ett år! Det låter ju som förtjänst, för en inte insatt, men man kan ju räkna ut vad ponnyn kostat under det året i utrustning, träning, tävling mm. Vad kostar inte en ny sulky och sele, som ett exempel?

Hur tusan ska folk ha lust att lägga pengar på att tävla, om dom aldrig kommer kunna gå plus minus noll även om dom vinner?
Du har fortfarande transportkostnader o liknande.

Helt absurt.

Prispengarna skall vara kvar tycker jag. Dottern tävlar ponny och hur roligt är det med en massa plastpokaler, och annat som man inte vill ha.
Vi fick en säck betfoder på en tävling, bra kanske en del tycker, men vi har allt foder in räknat i vår stallhyra, så den var inte till nån glädje. Dessutom behövs pengarna som tillskott i kassan till både bensin och anmälningsavgifter.
Rör inte prispengarna i ponnysporten, då blir den en rikemanssport,:devil:

citat från DN:
När ska barn börja elitsatsa?
Riksidrottsförbundets uppfattning går inte att misstolka. I dess programförklaring "Idrotten vill ..." står att barn till och med tolv år i huvudsak ska tävla lokalt och att resultaten ska ges liten uppmärksamhet.

Jag tycker att tävlandet blir för seriöst redan på lokal nivå, och det fastän jag har barn som tävlar och får betala kostnaderna för detta som förälder.

Sedan kanske man ska se över reglerna för att delta i exempelvis SM, frågan är om 10-åringar har där att göra? Det är inte alltid kropp och hjärna hänger ihop riktigt i den åldern...

Det viktigaste är inte frågan prispengars vara eller ickevara. Det värsta är dessa förbannade korporativistiska förbund som det står som spön i backen av. Det finns inte en fråga eller verksamhet som inte kan politiseras och centraliseras.

MVH
/D

Idiotiskt! För vem är det här med prispengar ett problem????? Man har ju redan reglerat detta genom att det inte finns prispengar alls på lokala tävlingar. Hur mycket prispengar rör det sig om egentligen?
För de flesta ca 100:-. För någon enstaka på stort tävling 1000:- Hur detta står i proportion med utgifterna för tävlandet?

Varför får inte ridsportens barn elitsatsa före tolv år? När hockey, konståkning, gymnastik,fotbollsspelare mfl. mfl.......... får göraa det

Rör det sig om avundsjuka månde?.......

Ifall Gunnar Larsson verkar för att prispengarna försvinner kommer jag att verka för att han själv försvinner från sin post.
Fel man på sin position!!!!

benjamin skrev:
Varför får inte ridsportens barn elitsatsa före tolv år? När hockey, konståkning, gymnastik,fotbollsspelare mfl. mfl.......... får göraa det

Ingen av dessa sporter du har räknat upp har mig veterligen några prispengar i potten. I de flesta lagsporter börjar man inte med seriespel i tabellform tidigast då barnen är 10-11 år.

Som du själv skrev så handlar det oftast bara om anm.avg tillbaka eller någon krona mer, jag förstår inte upprördheten över dessa, i sammanhanget, små summor.

Det är inte alltid det hjälper att börja tidigt med någon sport, i flera lagsporter har undersökningar visat att de som var medelmåttiga som yngre mycket väl kan bli de som tillhör eliten som äldre.

Jag kan förstå att de vill ta bort prispengarna på de lägre tävlingarna, lokal och regional, för att få bort en del av den "tävligshets" som finns. Men över regional tycker jag att det SKA finnas prispengar, så man får något tillbaks. Som ni andra sagt, en tävlingshelg kostar ju inte dirket gratis :smirk: :crazy:

break_a_leg skrev:
Ingen av dessa sporter du har räknat upp har mig veterligen några prispengar i potten. I de flesta lagsporter börjar man inte med seriespel i tabellform tidigast då barnen är 10-11 år.

Som du själv skrev så handlar det oftast bara om anm.avg tillbaka eller någon krona mer, jag förstår inte upprördheten över dessa, i sammanhanget, små summor.

Det är inte alltid det hjälper att börja tidigt med någon sport, i flera lagsporter har undersökningar visat att de som var medelmåttiga som yngre mycket väl kan bli de som tillhör eliten som äldre.

Är det prispengarna som gör sporten till elitsatsning???

Jo fast ifall man får anmälningsavgiften tillbaka 20 ggr på ett år så är det drygt 2000 kronor + kanske det dubbla på ett år det ger 4000:-Har man lagt ut 40.000:- på tävlandet så är det iallafall 10% tillbaka.

Eftersom du engagerar dig så ifrågan så förutsätter jag att du har barn som lider av att det finns prispengar inom ponnysporten eller som lider för att barn under 12 år åker på nationella tävlingar.

Om så inte är fallet så kan jag inte hjälpa att jag hos dig kan skönja ett mått av avundsjuka....fördom... och en klick besserwisser!

Etoile skrev:
Jag kan förstå att de vill ta bort prispengarna på de lägre tävlingarna, lokal och regional, för att få bort en del av den "tävligshets" som finns. Men över regional tycker jag att det SKA finnas prispengar, så man får något tillbaks. Som ni andra sagt, en tävlingshelg kostar ju inte dirket gratis :smirk: :crazy:

Ja, att åka på lokala tävlingar är ju inte så dyrt. Dessutom har ju min dotter alltid tyckt att hederspriser är roligare. Men när tävlandet blir dyrare så tar man ju som förälder tacksamt emot de bidrag som kommer tillbaka iform av prispengar.

Däremot känner jag inte till någon tävlingshets pga prispengar. Nervositet och jakt på bra placering. Men aldrig har min dotter gått in på tävlingsbanan för att kamma hem pengar.

Kanske ska man döpa om prispengarna till något annat eftersom ordet prispengar verkar sticka så i folks hjärtan. Kanske ka det heta återbäring istället:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nästan nio år efter att förbudet infördes kan prispengar inom ponnysporten vara på väg tillbaka. Ridsportförbundets styrelse vill att...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Snart kan ungdomar tävla om pengar igen. Styrelsen i Svenska ridsportförbundet föreslår att prispengar åter ska tillåtas i högre...
Svar
0
· Visningar
555
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka