Stopp för prispengarna inom ponnysporten

Sv: Stopp för prispengarna inom ponnysporten

benjamin skrev:
Om så inte är fallet så kan jag inte hjälpa att jag hos dig kan skönja ett mått av avundsjuka....fördom... och en klick besserwisser!

Ja, naturligtvis - jag är riktigt grön av avundsjuka:smirk:

Det är inte barnen som får pengarna om det inte är de som är reg ägare av ponnyn.
Det står i TR att det är hästägaren som ska ha premierna. Jag brukar få betala ca 3000-4000 kr för en helg med två ponnyer. Om man inte får något tillbaka kan det inte bli lika många tävlingar. Då måste alla andra inkl boxhyran avgifter sänkas annars blir detta bara en sport för dem som är helt ekonomiskt oberoende.

Tycker det är så otroligt korkat!!!! Det var det roligaste man kunde få när man tävlade istället för all onödiga saker som klubbarna hade sponsrats med..:( Förstår inte problemet med att ha prispengar, det är ju bara fördelar, ridsport är ju faktist en av de dyraste sporter som man kan hålla på med!!

//lancet-arg och glad att det snart är slut på ponnytiden så man slipper allt snck från avensjuka föräldrar...

Gammeln skrev:
Det är bra att man tar bort prispengar där de nu finns. Det räcker väl med rosetterna :) Barn ska inte hantera pengar annat än veckopengen som de får av föräld/ern/rarna. Det är ju förbjudet för barn att spela till sig pengar så då är väl detta helt i linje

Rosetter är ingen valuta. Om nu barn inte skulle få hantera andra förmögenheter än vecko- eller månadspengen, hur kommer det sig att de rider omkring på ponnier/hästar som garanterat kostade mer än en premie är värd?

Senast ändrad av en moderator:

break_a_leg skrev:
Då får du väl jobba för att hela idrottsrörelsen ändras då...Lycka till!
Om du tror att hela idrottsrörelsen skall ändras så har du missförstått min problemformulering helt. Om det finns några svinrika personer som har råd med att dottern tävlar för en rosett och en förgylld plastpotta så är det upp till dom. Och om någon skulle arrangera mästerskapen i käpphästhoppning där prissumman är sexsiffrig så är det upp till dom.

Men så är ju alla olika idrottsrörelser bidragsberoende intill förbannelse. Så om någon i en maktposition vill avskaffa något så fult som prispengar är det ju enkelt -bara att använda sig av staten som slagträ.

Vet även att i början fanns det inga prispengar i OS. Dessutom fick inga proffs tävla där. Denna amatörism var ett enkelt sätt för överklassen att stänga ute skickligare konkurrenter från arbetarklassen. Alltså: Där det inte finns prispengar finns bara överklassen.

MVH
/D

benjamin skrev:
Kanske ska man döpa om prispengarna till något annat eftersom ordet prispengar verkar sticka så i folks hjärtan. Kanske ka det heta återbäring istället:D
I vilka dås hjärtan? De inkompetenta med makt? Själv anser jag att de som vinner K-1 är värda varenda cent (400.000 US dollar, om jag inte minns fel.)

MVH
/D

*knapplån*
Nu kan man läsa mer om detta på tidningen Ridsports hemsida. Det mest troliga är alltså att prispengarna på ponnytävlingar försvinner från 2007. Dessutom ändras åldersgränserna på ponny från år 2008.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nästan nio år efter att förbudet infördes kan prispengar inom ponnysporten vara på väg tillbaka. Ridsportförbundets styrelse vill att...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Snart kan ungdomar tävla om pengar igen. Styrelsen i Svenska ridsportförbundet föreslår att prispengar åter ska tillåtas i högre...
Svar
0
· Visningar
555
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka