Stöpa korn

jamman

Trådstartare
Hur gör man när man stöper korn? Kokar, slår på kokande vatten eller tar varmvatten ur kranen?
Hur länge ska det ligga iblöt?
Är det någon som ger helt korn i dagens läge?
Vilka nackdelar finns det med korn?
Kan hästar reagera negativt på korn? Så som dom kan göra med havre.
Jag hinner inte göra av med krossat korn innan det blir "gammalt", så därför tänkte jag på helt korn.
Pållan kan inte äta havre.
Tacksam för hjälp.
Ingela

Om du häller på vatten och låter det stå över natten och fodrar dan därpå, så behöver det inte ens vara varmt vatten för att kornen ska svälla. Det går fortare med varmt vatten, men jag rekommenderar isf kokt vatten med tanke på ev. bakterier.

Jag vet flera som fodrar med stöpt korn, min häst tål det däremot inte utan får annat foder istället. Spelar ingen roll hur försiktigt jag försöker vänja in henne, hon får svullna ben och knölar av korn. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Kropp & Själ Jag har drabbats av en ordentligt jobbig huvudvärk det senaste (året?). Den är väldigt förutsägbar och jag undrar om någon här har någon...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Det finns så många frågetecken just kring korn som jag gärna skulle få rätsida på. Jag börjar med att rabbla upp lite frågor, sen är...
2
Svar
26
· Visningar
4 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama