Kan vi reda ut det här med KORN?

Sv: Kan vi reda ut det här med KORN?

jo, det bästa borde ju i så fal vara att ligga precis på gränsen till att det blir en störning, men så att mikroorganismerna får så mkt mat som möjligt...
Inget jag tänker prova precis, men ;)

0.4 kg/100 kg häst och utfodringstillfälle brukar man ju säga generellt om spannmål, men har läst att man ska ge mindre med korn eftersom det innehåller mer stärkelse än havre.

delvis kl

Ska man räkna på 0,4 kg/100 kg häst och utfodringstillfällen så skulle jag till min häst kunna ge nästan 2,5 kg per utfodring. Det tycker inte jag är speciellt liten mängd..

Jag är också väldigt intresserad av att veta ifall att riktlinjerna ligger annorlunda till korn och då också hur mycket det rör sig om.

Sen ännu en fråga: Ni som ger korn, ger ni krossat eller stöper ni helt?
Någon som vet hur priset skiljer sig mellan krossat och helt?

Och så det här med lagringen, är det dagar eller veckor vi pratar om innan det blir dåligt?
Om jag tex köper från affär där det bör förvaras på ett bra sätt och sedan förvarar hemma i stallet där vi håller ca 5-10 plusgrader?

Ger själv krossat korn som jag köper på granngården, kostar 88 kr för 20 kg.
Min häst får ungefär 1kg/dag så går ju åt på runt 20 dagar, och har inte märkt att det blivit dåligt nu, men vi har allt foder i ett kall stall, där det nog är nån grad varmare än det är ute bara...

Jag vet att det rekommenderas att ge mindre än 0,4kg/100kg häst och utfodringstillfälle, med korn eftersom det innehåller mer stärkelse än havre. Hur mkt stärkelse har jag inte i huvudet tyvärr...

Om det är okej skulle jag gärna vilja veta fördelar och nackdelar med att blöta krossat korn innan utfodringen.

Sen undrar jag vad 2 dl. korn om dagen kan ge för effekter?

Hoppas det är ok att jag snor din tråd lite?

Nackdelar med korn: Innehåller stärkelse.
Fördelar med korn: Bra till de flesta svårfödda hästar.

tror inte 2 dl korn gör varken till eller ifrån, 1 liter kornkross väger 0.4 kg, min häst får 2 liter/dag och man har nu börjat se skillnad! :)

Liknande trådar

Z
Foder & Strö Jag HAR kollat igenom gamla trådar men inte hittat någon som svarar på min fråga. Kanske jag är blind, men ville säga det för att slippa...
Svar
13
· Visningar
1 709
Senast: ameo
·
J
Foder & Strö Min häst brukar i vanliga fall äta kornkross, men nu råkade vi köpa en säck med okrossat korn. Så min fråga är, hur stor skillnad är det...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: j3nnif3r
·
V
Foder & Strö i och med att jag bor så nära finska gränsen så tänkte jag åka över gränsen i annat syfte än rus_drycks_köp :crazy::D Nämligen köpa...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: ameo
·
Foder & Strö Kan man utfodra det UTAN ATT DET STÖPS eller kokas?? Med tanken att "det då ger ingen näring utan bara nåt att tugga på". Det gör...
Svar
7
· Visningar
1 642
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama