stooora ägg tyskstationerad hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vinden
  • Startdatum Startdatum
V

vinden

nu behöver jag lite råd från alla kunniga hår på buke :). så här ligger det till.... mitt kära lilla sto vill inte alls som jag.... har seminerat henne på två brunster men ingen större lycka:( .var idag o kollade henne på 16 dygn men... nej.. där emot så stod hon med 2 stora ägg en 4 o en 5a. problemet är att hingsten jag har valt är tyskstatinoerad så jag kan få sperma tidigast på tisdag:( chanserna för att de äggen sitter kvar på tisd är ju inte jätte stora. vad hade ni gjort i en sådan situation? bytt hingst till något som ni med lite tur kan få imorgon? då innebär det dels att jag får ta en hingst som jag inte tycker passar 100% till mitt sto, och dels att jag får betala "dubbelt" (två hingst avgifter). eller strunta i att seminera denna brunst o spruta igång henne senare:confused:??? eller vänta till nästa brunst:confused:?? nu måste jag ju bestämma mig till imorgon...:confused::eek:

Sv: stooora ägg tyskstationerad hingst...

Eftersom det verka som du gärna vill ha ett föl, så hade jag bytt hingst! Förresten, vem är den tyska hingsten? :)

Jag hade nog bytat hingst. Jag hade försökt hitta en som inte har för höga språngavgifter utan betalar först vid konstaterad dräktighet. Finns ingen större uppfödare du kan diskutera det med, som känner till stammarna lite? Vad är det för sto du har? Jag är också nyfiken på vilken hingst du valt?

hingsten är hertzendieb en (tycker jag )jätte fin hingst som både kan röra sig o hoppa. mitt sto är efter bernstein-sunshine prince. jag sitter just nu o letar febril på nätet efter en ev ersättare :confused: skulle ni seminera på denna brunst:confused:

Tråkigt att hon inte var dräktig, vi sågs på stationen, jag med den stora fuxen...

Jag var beredd på samma scenario i dag då mitt sto kollades, har också tyskstationerad hingst. För en gångs skull i år tur med henne, "bara" en 3,8, det var 3,5 i torsdags, så hon har förhoppningsvis inte släppt innan tisdag morgon, hoppas på regn och kallt i morgon;).
Min plan var att om hon hade släppt i dag så skulle jag spruta igång henne då jag verkligen vill ha en avkomma från denna hingst.

Om nu turen inte har vänt utan hon går tom med denna hingst så funderar jag starkt på en svenskstationerad i år, antingen med lågt språng eller förklara läget för någon snäll hingsthållare och höra om man kan få betala endast vid dräktighet, det blir ju sent på säsongen i sådana fall. I mitt fall har jag halva seminavgiften på tysklandshingsten tillgodo till nästa år om stoet ej tar sig i år.

nu behöver jag lite råd från alla kunniga hår på buke :). så här ligger det till.... mitt kära lilla sto vill inte alls som jag.... har seminerat henne på två brunster men ingen större lycka:( .var idag o kollade henne på 16 dygn men... nej.. där emot så stod hon med 2 stora ägg en 4 o en 5a. problemet är att hingsten jag har valt är tyskstatinoerad så jag kan få sperma tidigast på tisdag:( chanserna för att de äggen sitter kvar på tisd är ju inte jätte stora. vad hade ni gjort i en sådan situation? bytt hingst till något som ni med lite tur kan få imorgon? då innebär det dels att jag får ta en hingst som jag inte tycker passar 100% till mitt sto, och dels att jag får betala "dubbelt" (två hingst avgifter). eller strunta i att seminera denna brunst o spruta igång henne senare:confused:??? eller vänta till nästa brunst:confused:?? nu måste jag ju bestämma mig till imorgon...:confused::eek:

Om hon släpper innan tisdag så har hon ju mycket kort brunstintervall (17-18 dagar om hon var på dag 16 idag), så det känns ju som om hon borde stå kvar. Om hon har släppt tills på tisdag kan ju det korta brunstintervallet tyda på infektion. Har ni tagit nåt baktprov?
Hertzendieb hade jag också som en av kandidaterna till mitt Mastersto förra året, men det blev till slut Don Romantic som blev far till ett fint hingstföl nu i år.

Angående svenskstationerad hingst som du kan få på i morgon (måndag) så är det ju bara hingst stationerad på den stationen du anlitar som man kan seminera med, alternativt att du åker och hämtar sperma själv. För de vanliga svenska postskicken kommer ju också på tisdagen. Så jag skulle nog ha valt att beställa på Hertzendieb tills tisdag. Vilken tid på tisdagen kommer skicket? är det på förmiddagen eller kvällen?

Vet du varför stoet inte har blivit dräktigt? Dålig tajmning med skicken? Hur är spermakvaliteten? Är ditt sto svårt att får dräktigt? Sammantaget vad är oddsen för att hon bli dräktig med denna hingst? Jag tycker nämligen att om det bara är den hingsten som du till 100% vill ha, kanske du ska ge det en chans till. Beroende på var hingsten och stoet står kanske de kan skicka sperman i morgon med flyg över dan, så du har det på kvällen? Brukar kosta lite mer.

Stoet verkar ju också ha ganska kort brunstcykel, så om du skippar denna brunst kan du ju seminera i mitten på juli igen. Det är ju ingen katastrof med juni föl.

Att inte seminera alls är väl det dummaste. Det finns ju risk att det blir lika struligt i nästa brunst.

Det bästa är väl att beställa tysklandsskicket, men ultraljuda i samband med seminering, så man inte seminerar i onödan, om hon nu släppt. I så fall är det väl bättre att hälla ut sperman i slasken och spruta igång henne senare.

Ett annat alternativ är ju att dessutom, (om hon nu stå på station med veterinär tillgänglig ofta) är att ta hem semin till mån eftermiddag, och då seminera med kandidat nr 2, om äggen är så mjuka så de bedöms släppa innan tisdag.

vi har tagit baktprov och det finns inga infektioner. hon har haft fina brunster. första brunsten blev det inte helt 100 tajming på skicken. andra brunsten var kvaliten...hm...inte helt 100 :( . om hon är svår att få dräktig vet jag inte det här är första dräktigheten för oss båda,,,,,:crazy:

tack för era svar:bow:

Tråkigt att hon inte var dräktig, vi sågs på stationen, jag med den stora fuxen...

Jag var beredd på samma scenario i dag då mitt sto kollades, har också tyskstationerad hingst. För en gångs skull i år tur med henne, "bara" en 3,8, det var 3,5 i torsdags, så hon har förhoppningsvis inte släppt innan tisdag morgon, hoppas på regn och kallt i morgon;).
Min plan var att om hon hade släppt i dag så skulle jag spruta igång henne då jag verkligen vill ha en avkomma från denna hingst.

Om nu turen inte har vänt utan hon går tom med denna hingst så funderar jag starkt på en svenskstationerad i år, antingen med lågt språng eller förklara läget för någon snäll hingsthållare och höra om man kan få betala endast vid dräktighet, det blir ju sent på säsongen i sådana fall. I mitt fall har jag halva seminavgiften på tysklandshingsten tillgodo till nästa år om stoet ej tar sig i år.

då går våra flickor tillsammans:D, hoppas att de kan prata en smula förstånd med varandra så de blir dräktiga :p

Ja, jag är också på min tredje runda med min nu... Först måttligt infekterad, sedan tror jag på dålig tajming på andra rundan. Jag tog ett nytt baktprov i dag för säkerhets skull. Vi får hoppas på att damerna kan hålla på äggen till på tisdag.

Jag ska hämta själv på Sturup kl.8 på tisdag för säkerhets skull, om det är någon hjälp så kan jag ta ditt också om det kommer dit då, dvs om du bestämmer dig för att beställa.

Har du kollat kvaliteten och dräktigheten med importören? Jag gjorde det med "min" importör och känner mig lugnare efter det då det fanns ston som var dräktiga i Sverige i år.

Ja, vi ses väl på tisdag kväll igen.

Ja, jag är också på min tredje runda med min nu... Först måttligt infekterad, sedan tror jag på dålig tajming på andra rundan. Jag tog ett nytt baktprov i dag för säkerhets skull. Vi får hoppas på att damerna kan hålla på äggen till på tisdag.

Jag ska hämta själv på Sturup kl.8 på tisdag för säkerhets skull, om det är någon hjälp så kan jag ta ditt också om det kommer dit då, dvs om du bestämmer dig för att beställa.

Har du kollat kvaliteten och dräktigheten med importören? Jag gjorde det med "min" importör och känner mig lugnare efter det då det fanns ston som var dräktiga i Sverige i år.

Ja, vi ses väl på tisdag kväll igen.

jo jag har pratat m importören o det är överlag mycket god kalite på sperman. villken hingst har du valt?

Seminerar dem kvällstid på er station?

Jag har valt Stalypso, stoet har ren hoppstam Turban Rose-Midas-Steinpilz xx, och han är känd för att inte ge så stora hästar samt är själv en liten gummiboll på hinder, han rör sig bra också.

Vi brukar skoja på stationen om att hon är en Clydesdale, det var faktiskt en som frågade mig det en gång, och det hade varit andra nu som sett henne på stationen frågat vad det var för ras. Höjdmässigt är 172 inte så ovanligt, men hela hästen är väldigt stor och rejäl.

Tack för lyckönskningen, det känns som om det behövs.

Nej, det är 8 på morgonen jag ska hämta på Sturup, sedan kollas de på kvällen av veterinär. Stationen ligger ej långt bort, så jag är med på kollen, så jag är på stationen två gånger den dagen.

Tack för lyckönskningen, det känns som om det behövs.

Nej, det är 8 på morgonen jag ska hämta på Sturup, sedan kollas de på kvällen av veterinär. Stationen ligger ej långt bort, så jag är med på kollen, så jag är på stationen två gånger den dagen.
Varför kollar inte veterinären förrän på kvällen? Ju tidigare på dagen man seminerar desto bättre. Sperman blir ju sämre ju fler timmar som går då han bara ligger. :confused:

Min station seminerar på kvällstid, fick sperma från Tyskland som jag hämtade vid Öresundsbron kl.18.30 på Fredagkväll och vet seminerade kl 20.00 när jag kom med den samt tog ett nytt baktprov på stoet. Sperman var färsk transport. Men stationer som seminerar med fryst sperma seminerar ju i princip dygnet runt beroende på när stoet har ägglossning, många kollar var 4:e timme om det gäler frys sperma.

Stona kollas varannan dag på kvällen av en veterinär, men semineringen sker så snart sperman har anlänt. Det är därför jag ska hämta sperman kl. 8 på flygplatsen då den kommer dit för så snabb inseminering som möjligt. Om man väljer transportbolag har de ofta andra transporter på vägen, så sperman kommer då fram senare till stationen.

Min station seminerar på kvällstid, fick sperma från Tyskland som jag hämtade vid Öresundsbron kl.18.30 på Fredagkväll och vet seminerade kl 20.00 när jag kom med den samt tog ett nytt baktprov på stoet. Sperman var färsk transport. Men stationer som seminerar med fryst sperma seminerar ju i princip dygnet runt beroende på när stoet har ägglossning, många kollar var 4:e timme om det gäler frys sperma.
Jag är ute efter hur sent man egentlige seminerar med transportsperman dagen efter att den tappats? :confused:

Liknande trådar

Avel Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare! Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Miaa
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
6 055
Senast: Opra
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka