stooora ägg tyskstationerad hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vinden
  • Startdatum Startdatum
Sv: stooora ägg tyskstationerad hingst...

Flygen kommer vanligtvis till Sverige på morgonen, seminören sa att den kan komma allt mellan 10-16 om man har ett transportbolag som tar den från flyget, hon seminerar när den kommer. Nu kanske vi har tidigare leveranser här i södra Sverige, vet ej hur det är i övriga delen. Hur som helst så tror jag att min station hade seminerat på kvällen om det behövs, bättre det än inget, och det räcker som sagt med att en spermie lever och hittar rätt... fast det är såklart inte optimalt.

Flygen kommer vanligtvis till Sverige på morgonen, seminören sa att den kan komma allt mellan 10-16 om man har ett transportbolag som tar den från flyget, hon seminerar när den kommer. Nu kanske vi har tidigare leveranser här i södra Sverige, vet ej hur det är i övriga delen. Hur som helst så tror jag att min station hade seminerat på kvällen om det behövs, bättre det än inget, och det räcker som sagt med att en spermie lever och hittar rätt... fast det är såklart inte optimalt.
Okej jag förstår! Tack för svaret! :bow:

Clinton som jag använt måste beställas senast 07.30 samma dag som stoet skall semineras och då kommer sperman till malmö vid 18-tiden samma dag och stona semineras direkt när man kommer med den till stationen, man kan välja att hämta sperman själv och på så vis minska transportkostnaden annars sköter seminstationen transporten till stationen.

Clinton som jag använt måste beställas senast 07.30 samma dag som stoet skall semineras och då kommer sperman till malmö vid 18-tiden samma dag och stona semineras direkt när man kommer med den till stationen, man kan välja att hämta sperman själv och på så vis minska transportkostnaden annars sköter seminstationen transporten till stationen.
Låter bra!

Ja, det är ju trevligt när man få sperman samma dag som man beställer. I de flesta fall kommer den ju dagen efter beställning... Men SJÄLVKLART seminerar men i samma sekund som sperman kommer! Om det så är kl 10.00 eller 02.30 vilket händer ibland...

Jag har valt Stalypso, stoet har ren hoppstam Turban Rose-Midas-Steinpilz xx, och han är känd för att inte ge så stora hästar samt är själv en liten gummiboll på hinder, han rör sig bra också.

Vi brukar skoja på stationen om att hon är en Clydesdale, det var faktiskt en som frågade mig det en gång, och det hade varit andra nu som sett henne på stationen frågat vad det var för ras. Höjdmässigt är 172 inte så ovanligt, men hela hästen är väldigt stor och rejäl.

ok hon är rejäl men inte SÅ rejäl :)

"vår" station seminerar när som helst på dygnet. =så fort skicket är framme:)

Ja, det är ju trevligt när man få sperman samma dag som man beställer. I de flesta fall kommer den ju dagen efter beställning... Men SJÄLVKLART seminerar men i samma sekund som sperman kommer! Om det så är kl 10.00 eller 02.30 vilket händer ibland...
Jag har starta en ny spinoff tråd på den här diskussionen så jag inte sabbar TS tråd.

tja jag får väll sova på saken.... å ringa seminstationen som säkert har många goda råd att komma med.... jag vill bara säga att jag är sååå nöjd med "min" seminstation:bow:

Be seminören kolla motaliteten på Stalypsos sperma, har haft dåligt vid några skick - runt 40 % - men det anser "hans" importör som "normalt" när man frågar, vilket det ju inte är! Det kan bli många pengar i utlägg för dåliga förutsättningar att få dräktigt..

OK, jag ska göra det, jag tror redan att det kollas innan semineringen. Tyckte att seminören sa att det första skicket var bra, det andra mer tveksamt men "hyfsat".

De här uppgifterna har jag fått, importören hade kollat med Sprehe också, enligt dem så har han runt 300 ston i Tyskland och många av dem var dräktiga, de flesta på skick och enligt Sprehe mycket god sperma, en av de bästa de har på stuteriet. Jag frågade om byte till en annan av deras hingstar, det var OK för dem, men den jag valt rekommenderades ej att byta till pga sämre kvalitet. De hade även gjort studier om vilken spädningsvätska som passade till vilken hingst och kommit fram till den som nu används är bäst med hans sperma.

Ja, skicken är dyra, jag har nu lämnat in ännu ett baktprov i dag för säkerhets skull, så kan jag iaf förhoppningsvis utesluta att stoet är infekterat.

Någon som vet om man kan reklamera om motiliteten är sämre än en viss procent??

Håller med vinden om att stationen är kanonbra.

tillslut o efter mycket funderande,,, så bestämde jag mig för att inte seminera nu utan att vänta o sedan spruta igåg henne. så man får väll hoppas på bättre lycka då,,,,

Be seminören kolla motaliteten på Stalypsos sperma, har haft dåligt vid några skick - runt 40 % - men det anser "hans" importör som "normalt" när man frågar, vilket det ju inte är! Det kan bli många pengar i utlägg för dåliga förutsättningar att få dräktigt..

Jag tycker då 40 % är fullt normalt.

Liknande trådar

Avel Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare! Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Miaa
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
6 055
Senast: Opra
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka