Stons uppfostran, hur påverkar det avkommans skadehistoria?

Bellini

Trådstartare
Var ute i beteshagen nu ikväll och en tanke slog mig. Tänkte att vi kunde diskutera detta lite;

Vissa avelsston verkar ha en förmåga av att få avkommor som förolyckas oftare. Vad har ni för erfarenheter?

Vad beror detta på isf? Bristande uppfostran? Alltså att fölet inte lärt sig en flocks regler ordentligt iom att stoet inte varit så "mammig" och brytt sig. Eller är det mest temperament som gör att de är vildare? Jag syftar alltså inte på förslitningsskador utan med "olycksskador"

Kan verka lite långsökt, men det var en tanke som slog mig, om det kunde vara så...

Sv: Stons uppfostran, hur påverkar det avkommans skadehistoria?

Intressant frågeställning! Man har ju sett hur olika ston kan vara mot sina små. En del fostrar strängt och säger till med jämna mellanrum medan andra ston får föl som nästan tar över. De biter och sparkar om de inte får sin vilja igenom hos mamma.

Sedan har ju varje föl sin speciella personlighet, någon är en Kajsa kavat medan andra är morsgrisar.

Sannolikt kan detta påverka skaderisker i förlängningen osv. Verkar vara en bra fråga att undersöka närmare via forskning (bra ämne för en tiopoängsuppsats eller avhandling om det inte redan är utrett).

I diskussionerna om embryotransfer borde kanske även denna aspekt ses över om man får spåna vidare ett steg till.

Jag har ett sto av varje, en som är stenhård mot sin föling och en som bryr sig mer om mat än sin föling. Det är tur att jag har den som är stenhård mot sin föling för hon fostrar bägge. Jag blev väldigt fundersam över stoet som en som inte bryr sig så mycket för jag har en lite shettishingst som är otroligt underlägsen, han föltuggar mot fölen. Jag släppte in honom med de andra och då försökte hon näst in till döda honom. Jag fick gå imellan med en långpisk. Till saken hör att det stoet är väldigt ranglåg och hennes föl var inte i närheten för hon gick hos det andra stoet i anda ändan av hagen. Är det någon som kan ge en förklaring på varför hon gjorde så.
Ursäkta trådkapningen:o

En häst kan ju bara förolyckas en gång. Sen om själva olycks statistiken har något med uppfostran att göra har jag ingen aning om. Mina ston vakar som hökar över sina små

Kaela bryr sig inte så mkt vart fölis är.:crazy:
Man kan ta in honom från henne utan reaktion.
han går oftast själv långt bort i hagen eller med shettis vallacken:crazy:

Bäbis är inte den mammiga typen heller, är orolig för han försöker betäcka henne på riktigt, men kan inte än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka