Ston som inte kan bli dräktiga?

snow

Trådstartare
Jag undrar hur vanligt det är att ston inte kan bli dräktiga? Och då menar jag inte ston som inte "tar sig" vid enstaka betäckningar utan ston som har defekter etc som gör att de inte kan bli dräktiga alls? Har ni någonsin varit med om det och vad berodde det i så fall på?
 
Vad det beror på är troligen jättesvårt att svara på, vet man det kan man ju kanske göra något åt det.
 
Har ett sto, som efter sina första 4 avkommor inte blivit dräktig, trots många försök. I min ras används endast naturlig betäckning.

Så småningom, så har veterinär konstaterat att hon har en cysta i livmodern, vilket gör att embryot inte sätter sig fast.

Hade hon varit yngre, så hade vi kanske försökt göra något åt saken, men nu har en dotter i avel, så det får vara.
 
Har ett sto, som efter sina första 4 avkommor inte blivit dräktig, trots många försök. I min ras används endast naturlig betäckning.

Så småningom, så har veterinär konstaterat att hon har en cysta i livmodern, vilket gör att embryot inte sätter sig fast.

Hade hon varit yngre, så hade vi kanske försökt göra något åt saken, men nu har en dotter i avel, så det får vara.

Är det en väldigt stor cysta då, eller hur kan veterinären konstatera att det är just därför?
 
Ja men frågan var om den är stor? Det finns massor av ston med cystor menar jag. Att säkert kunna konstatera att hästen inte blir dräktig därför verkar vanskligt.
Jag kommer inte ihåg hur stor man sagt att cystan är, men att vet såg den som den mest sannolika orsaken.
Så, bergsäkert är det ju inte, men efter att försökt betäcka 7 år i rad, med ett eller två ultraljud, och det inte blir något (men flera gånger trott att det varit, cystan?), samt ha gjort en extrakoll sent i höstas, så gör vi det här antagandet. Hon är ändå 18 år, och i och med att hennes dotter är i avel, så är det inte superviktigt att hon får fler avkommor.

Men det hade varit bra för genpoolen i rasen om hon fått ytterligare ett stoföl, för att avla vidare på hennes stostam. Den stostammen är lite dåligt representerad.
 
Mina vänner har ett sto som de försökt med i 5 år utan att det tog sig. Hon har ett föl som fyraåring. Hon fyllde livmodern med vätska efter varje seminering så eventuella embryon typ drunknade. Sista och 6:e året så tog hon sig och ska föla vilken dag som helst. De gjorde typ allt för att få henne dräktig och hoppas att nu när hon är igång så ska det gå lättare. Gör det inte det så kommer de inte försöka något mer
 
Vad det beror på är troligen jättesvårt att svara på, vet man det kan man ju kanske göra något åt det.

Jag tänkte om det var typ som med människor, där hormonstörnungar etc kan göra att man inte blir gravid utan hjälp. Det är trots allt inte allt för ovanligt, så jag undrar hur pass ofta det kan tänkas hända hos hästar.

Om stoet inte blir dräktigt brukar det alltså vara svårt att veta varför?
 
Jag tänkte om det var typ som med människor, där hormonstörnungar etc kan göra att man inte blir gravid utan hjälp. Det är trots allt inte allt för ovanligt, så jag undrar hur pass ofta det kan tänkas hända hos hästar.

Om stoet inte blir dräktigt brukar det alltså vara svårt att veta varför?

Ja det är min erfarenhet. Jag tror säkert de kan ha samma typ av hormonstörningar som vi - men jag vet inte hur vanligt det är att man testar och konstaterar det?
 
Ja det är min erfarenhet. Jag tror säkert de kan ha samma typ av hormonstörningar som vi - men jag vet inte hur vanligt det är att man testar och konstaterar det?

Så om det inte tar sig efter upprepade försök brukar man inte leta efter anledningar?
 
Hade ett sto som fick tre föl och sen tog hon sig aldrig mer.... Hon hade vätska i livmodern. Det försöktes med alla tillgängliga medel; inlägg i livmodern, spolning med några dagars mellanrum, antibiotikakurer- inget hjälpte.
Till slut blev tillståndet kroniskt. Hon hade hela tiden varig vätska i livmodern. De första åren märkte man inget på hennes allmäntillstånd, men till slut blev hon allmänpåverkad, trött, tappade hull och tappade sin självklara drottningroll i flocken. Då tog vi bort henne....
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 545
Senast: Karro-Lina
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 185
Senast: L(i)FE
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 715
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp