Ston som inte brunstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 291

Ramona

Trådstartare
Har ni varit med om något sto som från början visat tydliga brunster men efter att ha gått tillsammans med ett dominant sto visat mindre och mindre brunst? Hur vanligt anser ni att det är?

Sv: Ston som inte brunstar

Min visar bara brunst om hon har trevligt sällskap.

Så hon kördes kort och gott till stationen när vi ändå var ute och åkte, sen tog det fyra veckor och en PG-spruta innan något hände :crazy:

Jag har aldrig varit med om det och då har jag haft en hel del ston som jag avlat på, men även många saluhästar som inte alls visat liknande beteende.

Vad beror det på? Brunstar gör de väl, även om det inte syns?

Ja, visst brunstar de, men är för blyga för att visa det. Mna kallar det stilla, eller tyst brunst.

Det påverkar just inte möjligheten att bli dräktig.

Tror det är vanlig här för jag ser nästan aldrig när de brunstar. Så har jag inte ett fölningsdatum att gå på får jag helt enkelt åka iväg och kolla var de är i brunsten på seminstationen.

när vi köpte vårat kallblodssto sa ägaren att hon hade otydlig brunst å svårt att se osv. sen när hon kom hem till våran valack sprang hon å skvätte som tusan :P fast nu e de inte så mkt men endå ser man skapligt tydligt :)

Det är inte helt ovanligt. Det händer. Speciellt om hästen är ny i flocken med.

Mitt sto visar inga kraftiga brunstar hemma.
Det enda man kan se om man tittar in i öppningen är att slemhinnan ändrar färg. Blir lite mörkare rosa och ser lite fuktigt ut.

När hon kommer till hingsten så går det verkligen inte att ta fel på. För då går hon knappt framåt utan man får dra henne så brunstar hon.

Inte alls ovanligt...

Här i flocken (som oftats består av dräktiga ston samt föl) så är det sällan någon som brunstar jättetydligt. jag ser det oftast på slemhinnorna, men även på lukten:o...

Däremot så fort det kommer en ny häst hit , så visas det tydligt en - två brunster, sedan är det ointressant igen:D

Jag har tills jag flyttade till Sverige haft 4-5 st fölston i en flock tillsammans med någon av fd svärfars galopphästar som är hemma från träning, samt unghästarna. Vi har väl haft ca 15 st hästar i en flock på 4 ha bete. Men maidenstona som ska betäckas och ungstona har alltid visat brunster. Aldrig varit med om att de inte visat brunster. Intressant.

jag inbillar mig att det handlar om (här hos oss) att det är samma ston som alltid går tillsammans, rangordningen är solklar i flocken, skulle säga att det aldrig är ngt bråk i den...därför brunstar de tyst och lugnt.
Väldigt lite omsättningen på hästar på gården numera(sedan dottern flyttat).

kanske jag har fel, det är bara mina egna funderingar...

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 979
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 389
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 694
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka