Ston som faller ur när de ger mjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 045
D

Dwight

Såg ett Bashkir sto med föl en gång för många år sedan som var jätte tunn. Liknade mer en ko i kroppen. Ägaren vågade knappt visa upp henne för att hon såg ut som hon gjorde.
Har också sett någon arab som sett tunn ut när hon gått med föl.
Är det jag som är lite känslig eller är det relativt vanligt att de faller ur så mycket när de har föl vid sidan?
Eller är det helt enkelt så att det är en myt att de mjölkar så mycket att de inte kan hålla hullet?
Får de för lite mat?
Kan det vara en störning av något slag?
Bashkir stoet kommer jag bara ihåg att ägaren sa att hon fodrade på rejält men det fungerade inte. Berättade också att rasen ibland användes som mjölkdjur till människor just för att de mjölkade så rikligt. Det kan väl inte vara så att just de fölen äter kopiöst mycket mer? Grubbel........

Sv: Ston som faller ur när de ger mjölk?

Näringsbehovet är dubbelt så stort som underhållsbehovet under de första digivningsmånaderna, så det gäller att ha koll på hur man fodrar, ja.

Det är inte säkert att det hjälper att "fodra på rejält", om man inte vet om man verkligen uppfyller hela behovet.

Såg ett Bashkir sto med föl en gång för många år sedan som var jätte tunn. Liknade mer en ko i kroppen. Ägaren vågade knappt visa upp henne för att hon såg ut som hon gjorde.
Har också sett någon arab som sett tunn ut när hon gått med föl.
Är det jag som är lite känslig eller är det relativt vanligt att de faller ur så mycket när de har föl vid sidan?
Eller är det helt enkelt så att det är en myt att de mjölkar så mycket att de inte kan hålla hullet?
Får de för lite mat?
Kan det vara en störning av något slag?
Bashkir stoet kommer jag bara ihåg att ägaren sa att hon fodrade på rejält men det fungerade inte. Berättade också att rasen ibland användes som mjölkdjur till människor just för att de mjölkade så rikligt. Det kan väl inte vara så att just de fölen äter kopiöst mycket mer? Grubbel........
Vi hade ett HBL sto som gav ALLT till sin fölis. Hon såg ut som ett benrangel själv och fölisen som en köttbulle. Trots att dom hade bra beta och stödfodrades med båda fölen så tappade hon allt. Vi slutade avla på henne i stället. Det tog så lång tid att få upp henne i bra hull efter fölningarna.

Ibland kan det vara jättesvårt att fodra ett digivande sto rätt, ofta blir det för lite proteiner o energi, underhållsdosen är mer än det dubbla när de ger di.

Har en sån häst hemma just nu, dock var hon väldigt undernärd redan när hon kom (14 dagar innan hon fölade) så läget var lite annorlunda från början

Det är individuellt så det är inte de fölen som äter "mer" än andra. Mitt ena sto fick vi mata på massor för att hålla henne fin. Men hon blev aldrig benrangel. Har dock sett ett annat exempel som var nästintill vanskött i skicket redan innan fölet kom för att de fodrat för lite sista månaderna. :(

Jag har mött ett par ston som trots tillräcklig (och mer därtill) foderstat inte lagt på sig. Fölungen däremot har blivit rundare och rundare och rundare :devil: Dvs hur mycket man än matat i, så har stoet gett allt till fölet. Och själv blivit benranglig.

I de fallen brukar det fungera bättre att mata FÖLET. Genom att fodra fölet så det får annat än mjölk med, blir det 'mättare', diar inte lika ofta = tar mindre från mamman. Detta är ju lättast om problemet uppstår när fölet är ilämpligt 'matningsbar' ålder, men rent teoretiskt kan du ju ge fölet tillskott väldigt tidigt. Men det är dels dyyyrt och inte idealiskt. Men i värsta fall.

De FLESTA fall däremot skulle jag vilja påstå är för lite mat eller fel värden på maten. Att tycka att stoet får 'jättemycket' mat bara för det får frit tmed hö och 4 kg kraftfoder behöver ju inte betyda att BEHOVEN är tillgodosedda. Ger du oanalyserat foder t ex så har du ingen aning.

Har dock sett ett annat exempel som var nästintill vanskött i skicket redan innan fölet kom för att de fodrat för lite sista månaderna. :(
Fyy för att få se sådant. I år så är alla våra jätte feta i stället. Trots att dom går på ganska dåligt bete. Trist när det blir så med.

Ja det var riktigt hemskt!

Men svårt när det inte är ens egen, man kan inte lägga sig i allting heller. Men man kunde räkna revbenen på 20 meter och ryggrad o höftben stod rätt ut som på en ko. :crazy:
Vid närmare eftertanke var det vanvård och man borde ha anmält.

Jag har mött ett par ston som trots tillräcklig (och mer därtill) foderstat inte lagt på sig. Fölungen däremot har blivit rundare och rundare och rundare :devil: Dvs hur mycket man än matat i, så har stoet gett allt till fölet. Och själv blivit benranglig.

I de fallen brukar det fungera bättre att mata FÖLET. Genom att fodra fölet så det får annat än mjölk med, blir det 'mättare', diar inte lika ofta = tar mindre från mamman. Detta är ju lättast om problemet uppstår när fölet är ilämpligt 'matningsbar' ålder, men rent teoretiskt kan du ju ge fölet tillskott väldigt tidigt. Men det är dels dyyyrt och inte idealiskt. Men i värsta fall.

De FLESTA fall däremot skulle jag vilja påstå är för lite mat eller fel värden på maten. Att tycka att stoet får 'jättemycket' mat bara för det får frit tmed hö och 4 kg kraftfoder behöver ju inte betyda att BEHOVEN är tillgodosedda. Ger du oanalyserat foder t ex så har du ingen aning.
Ne precis. Vet ett fullblod som alltid föll ur. Att ge henne 4 kg kraftfoder var som att ge henne 4 dl. Fölisen kunde nästan rulla fram. Dom delade dom 6 timmar per dag då fölisen var 4 månader och det hjälpte upp stoet lite.

det är relativt vanligt att ston faller ur vid digivning.
Istället för att stirra över reven, så bör man noggrant kolla ryyen och framförallt uppe på rumpan,där syns det mkt fortare om stoet "ger allt till fölet".
Sedan är det lättare att hålla sto i hull om hon fölar när gräset är som starkast - då krävs det mindre fodertillskott.

Jag har sett skräckexempelt för bnåghra år sedan. Ett vanskött halvblodssto som gick o läckte mjölk några dygn innan fölning, med höftknölar som stack upp stora som tennisbollar, "5 cm ryggrad som stack upp", varje revben synligt, uttorkad ,uppdragen och med mkt tunn hals och bog muskulatur.
Man tror inte det är sant när man ser en sådan sak!

Vi har ett sto som faller ur helt när hon ger di. En stor uppfödare sade en gång att de stona ger de bästa (starkaste) fölen och att man inte ville ha avelsston som håller sig feta själv och lämnar "lättmjölk" vidare till sitt föl och det kan säkert ligga något i det. Vi har gjort som så med stoet som faller ur att hon bara får 2 föl i rad, sedan viloår = "uppmusklingsår" så att det inte blir damcykel av henne. Än så länge har det fungerat fint - hon har nu fått 6 föl och är 12 år gammal.
Ett tips vi provade i år när "korumpan" började komma var att ge Dodson & Horrels "Build Up" foder. Det ger man normalt som kur till tävlingshästar som behöver bygga upp efter att ha fallit ur. Vi gav även stoet en kur på ett par veckor och det räddade rumpan på henne.

det är relativt vanligt att ston faller ur vid digivning.
Istället för att stirra över reven, så bör man noggrant kolla ryyen och framförallt uppe på rumpan,där syns det mkt fortare om stoet "ger allt till fölet".
Sedan är det lättare att hålla sto i hull om hon fölar när gräset är som starkast - då krävs det mindre fodertillskott.

Jag har sett skräckexempelt för bnåghra år sedan. Ett vanskött halvblodssto som gick o läckte mjölk några dygn innan fölning, med höftknölar som stack upp stora som tennisbollar, "5 cm ryggrad som stack upp", varje revben synligt, uttorkad ,uppdragen och med mkt tunn hals och bog muskulatur.
Man tror inte det är sant när man ser en sådan sak!
Fyy vad ledsen man blir av sådant. På tal om uttorkning så slarvas det mycket med vattnet tycker jag. Vi har stora tunnor som våra dricker ur. Det är ofta som våra dräktiga dricker 30-35 liter på en natt. Då skall man inte glömma att dom dricker lika mycket på dagen med. Våra ston fölar i feb/mars. Jag kan tänka mig att dom dricker mycket mer på sommaren.

Vi har ett sto som faller ur helt när hon ger di. En stor uppfödare sade en gång att de stona ger de bästa (starkaste) fölen och att man inte ville ha avelsston som håller sig feta själv och lämnar "lättmjölk" vidare till sitt föl och det kan säkert ligga något i det. .

Det finns ju även en 'mellankategori' med ston eller hur man ska säga. De där som ger massvis till fölet, men sålänge stoet bara får tillräckligt med mat även själv håller hullet fint. Så är ju inte alltid så att om stoet är trind får ungen dåligt med mat.

K:s mamma mjölkade ju åt helsike för bra (K växte för fort), och om hon (mamman) fått mindre mat hade hon säkert blivit ett spjälstaket, men sålänge hon fick tillräckligt med mat så var hon i exemplariskt fint hull för ett högdigivande sto. Nu har jag extremt bra bete så det räckte med bete, dock vet jag vilka hialösa mängder som gick åt när de inte gick på bete, det var lååångt över tabellvärdena det.

Fyy vad ledsen man blir av sådant. På tal om uttorkning så slarvas det mycket med vattnet tycker jag. Vi har stora tunnor som våra dricker ur. Det är ofta som våra dräktiga dricker 30-35 liter på en natt. Då skall man inte glömma att dom dricker lika mycket på dagen med. Våra ston fölar i feb/mars. Jag kan tänka mig att dom dricker mycket mer på sommaren.

ABSOLUT. I fallet med det magra fölstoet så fanns det inget vatten alls i hagen, utan ett smalt lerigt dike i ena kanten bara...

Folk glömmer ofta att digivande ston dricker enomt mycket.

I de fallen brukar det fungera bättre att mata FÖLET. Genom att fodra fölet så det får annat än mjölk med, blir det 'mättare', diar inte lika ofta = tar mindre från mamman. Detta är ju lättast om problemet uppstår när fölet är ilämpligt 'matningsbar' ålder, men rent teoretiskt kan du ju ge fölet tillskott väldigt tidigt.
Hur tidigt kan man ge fölet tillskott. Vi har ett sto med en fem veckor fölunge vid sidan i stallet (obs, inte mitt) och stoet har fallit ur rejält. Hon var riktigt trind innan fölning och höll sig bra ett par veckor för att sedan falla ur fort.

Fölis är precis som du beskriver, rund, rundare, rundast och växer så det knakar :D.

Stoet går på ett riktigt bra bete, får komma in ca sex timmar om dagen och äta så mycket hö hon vill (med riktigt bra värden) samt mycket kraftfoder (vet inte exakt hur mycket, men hinkarna är tunga.

Vi skulle definitivt uppskatt hjälp om vad man kan göra.

Hur tidigt kan man ge fölet tillskott. Vi har ett sto med en fem veckor fölunge vid sidan i stallet (obs, inte mitt) och stoet har fallit ur rejält. Hon var riktigt trind innan fölning och höll sig bra ett par veckor för att sedan falla ur fort.

Fölis är precis som du beskriver, rund, rundare, rundast och växer så det knakar :D.

Stoet går på ett riktigt bra bete, får komma in ca sex timmar om dagen och äta så mycket hö hon vill (med riktigt bra värden) samt mycket kraftfoder (vet inte exakt hur mycket, men hinkarna är tunga.

Vi skulle definitivt uppskatt hjälp om vad man kan göra.

Kolla med någon mer kunnig, men rent teoretiskt iaf kan du ge tillskott väldigt tidigt. Tänk på de föl som nappas upp, äter mjölkpellets etc.

Det riktigt bra betet, frågan är ju om det är så bra? Alltså ingen kritik, utan mer att folk ofta underskattar behovet hos digivande ston, och överskattar sitt bete. Nu är vi dessutom ganska 'sent' på säsongen och det är betydligt mindre drag i betet.

Sen, vad får hon för slags kraftfoder? Att ge fyra kilo havre eller 2 kg Krafft Pluss grön (fd Krafft Breed) är liksom viss skillnad även om det förra ser mer ut.

Så kolal lite nogrannare kring hur se till att stoet verkligen får i sig det hon behöver, byta kraftfoder om det inte redann är optimerat osv. Och om det inte hjälper kolla upp kring tillskott för fölingen. Normalt brukar man ju börja stödfodra kring 4 mån ålder, men so sagt det finns ju konstuppfödda föl, och jag vet även föl som fått 'stödfodras' med mjölkpellets ganska tidigt för att mamma mjölkat dåligt t ex (dvs mängdmässigt), och det borde gå att använda för att få upp stoets hull (dvs principen mata fölungen lite vid sidan så att den diar mindre). Det är ju dock inte det ideala så det bästa är ju om man kan få rätsida på stoet.

En bekant hade ett sto som föll ur EXTREMT vid digivningen, fölis var rund som en ost. Ägaren svor att stoet fick massor med mat. Fick 'fritt hö' och åt då ca 8 kg,s amt fick kraftfoder. Stoet hamnade (med fölet vid sidan) på klinik, där de stod på boxvila ihop (eftersom mamma var tvungen att boxvila fick fölet vackert göra detsamma) en vecka. Stoet (med lite hjälp av fölet då) käkade 18 kg hö per dygn (lus kraftfoder såklart). Observera att ägaren sagt att det bara åt 8 med fri tillg dygnet om. Efter en vecka på kliniken hade stoet börjat fylla ut lite igen över 'kohöftbenen'.

Där är det ju mest troligt så att ägaren inte gett helt fri tillgång, eller att flocken/omständigheter i övrigt, gjort att stoet inte haft tid/möjlighet att äta så mycket som hon behövde/skulle kunna.

Nu är jag ingen expert på just den rasen, Bashjkir. Men jag har en travmärr med föl vid sidan. Hon är rund o gó. Detta är hennes andra avkomma. När hon fick sitt första föl såg hon väldigt tunn ut. Knappt några muskler o inga fett. Den höga manken syntes på långt avstånd, ja man kunde tro att hon inte fick mat.

så där har jag lärt mig att fodra upp ett högdräktigt sto rätt. Hon fölade ute i hagen, o går på betet med fölungen o shettisen. Än har hon inte tunnat ur eftersom jag ger henne lusern + olja + tokosel för att hon ska behålla sitt hull som det är. Med tanke på att hon går i lösdrift dygnet runt året om vill jag helst ha henne lite övergödd till vintern så att hon inte ska gå runt o 'frysa' därav 'extrafoder'. Och sen så behöver ju fölungen bra stomjölken för att växa bra. Fölet äter lite av mammans mat o det har gått bra.

OBS! Hennes första föl var inte min, men jag var hennes skötare efter fölningen o tog hand om henne då uppfödarna tyckte att hon klarade sig bra utan nån pyssel o att hon gick bara i hagen o gjorde ingenting. Ibörjan var hon lite svår att få upp i hullet.

Nu ser hon ut som ett riktigt muskelpack trots fölet vid sidan. Fölet gödas väl o är i bra hull. Inte mager, men hon har ganska kraftigt benstomme. Ser ut som ett kallblodsföl utan hovskägg om jag ska få säga det själv.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Har själv ett sådant sto som ger för mycket av sig själv. Hon ser väldigt tunn ut vid föl och då får hon förutom fritillgång på ensilage (och vatten så klart) så fick hon 7kg kraftgrund plus 2dl olja. Precis som någon annan sa...fölet blev fetare och fetare och det vill man inte, speciellt då jag har shire och de ska växa sakta. Observera att hon och fölet gick med ett annat sto som var lägst i rang så visst åt märren sitt hö. Hon åt konstant. Bra tips om mjölkpellets ska testa det vid nästa föl.

Det riktigt bra betet, frågan är ju om det är så bra? Alltså ingen kritik, utan mer att folk ofta underskattar behovet hos digivande ston, och överskattar sitt bete. Nu är vi dessutom ganska 'sent' på säsongen och det är betydligt mindre drag i betet..
Tar det definitivt inte som kritik. Frågade ju om råd. Betet är dock bra. Det går åtta andra hästar i hagen, runda och trinda. Till och med mitt svårgödda sto börja få lite mage. Betet såddes i för två år sedan.

Sen, vad får hon för slags kraftfoder? Att ge fyra kilo havre eller 2 kg Krafft Pluss grön (fd Krafft Breed) är liksom viss skillnad även om det förra ser mer ut.
Vet att hon får vetekli, kraft groov och havre. Mängd som sagt ??? Hö finns det alltid kvar i boxen när hon släpps ut igen.

Tack för rådet, ska tippsa om föl/mjölkpellets. Vad heter det?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
C
Foder & Strö Jag har en häst som lätt tappar överlinjen. När jag fick hem honom i höstas var han mycket tunn över rygg och höftknölar (de stack ut...
Svar
12
· Visningar
3 474
Senast: Caslin
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 139
Senast: axel
·
Katthälsa Jag har en gammelkatt här hemma, han är i år minst 17år gammal. Jag skriver minst, för ingen vet närmare än så. Jag har själv haft...
Svar
16
· Visningar
5 615
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka