Ston med mjölk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 094
Sv: Ston med mjölk

ifall vi behöver få ut fölet i förtid kommer vi troligtvis åka till ett stort djursjukhus och de där får bedömma lämpligaste sätt eller liknande.. men nu tycker jag vi slutar diskutera om detta.. jag får se hur framtiden utvecklas förhoppningsvis går det naturligt...
men min fråga är fortfarande vill de med ammor ha betalt?

men min fråga är fortfarande vill de med ammor ha betalt?

Praxis är att man betalar runt 10-20 % av fölets värde, minst.
Vi lånade ut ett sto som amma till ett arabstuteri för een del år sen.
När vi senare under sommaren åkte dit för att kolla till henne så var hon fruktansvärt undernärd. Deras kommentar var "hon får jättemcyket mat"
Visst....:smirk:
Så jag kommer aldrig mer att låna ut en amma, men däremot får gärna föl komma hit, mot viss ersättning.

jag tror ni har missuppfattat mig...
stoet har ont i sina ben sålänge hon inte plågas får hon gå och vi hoppas på att hon ska kunna göra det till fölningen...
Men skulle hon en dag har jätteont eller bara ligga och inte kunna resa sig så testar vi hellre att sätta igång henne och kanske klara fölet än att bara avliva...
Men jag är medveten om att de inte bara är att sätta igång och allt går kanon..
nej tvärtom jag vet att chansen att fölet överlever är minimalt men det är iallafall ett försök..,,

Varför betäcker man ett sto som redan har så ont i sina ben ??
Stoet blir ju inte bättre av att bli så mycket tyngre med dräktighet osv tänker man inte på sånt innan man betäcker en häst ?
Övrigt skulle jag absolut lyssna på dom *lärda* härinne med så mycket erfarenhet .

Kan man inte ge stoet smärtstillande under den tid som är kvar ?

Mia

Som CK skrev så vill nog de flesta ha lite betalt för attt upplåta sitt sto som amma, men det är säkert olika från fall till fall. Det bästa är ju att skriva nån form av kontrakt så att man har allt på papper om det skulle bli nåt strul.
Du skrev tidigare att du behövde en amma ifall ni satte igång stoet och hon inte hade nån mjölk. Det tror jag nog inte att du behöver oroa dig för. Om man sätter igång ett sto så sätter det ju igång hela hormonapparaten så mjölken kommer så att säga på köpet (om nu allt går bra med fölningen vill säga). Vid kejsarsnitt kan det dock vara bökigare eftersom man inte vet hur stoet mår efteråt. Om däremot stoet är så dåligt att det måste avlivas i samband med fölningen eller strax efter, ja då behöver du förstås en amma.

Dock vill jag än en gång påpeka att det inte är så bra att sätta igång ston, man får för det mesta problem vid fölningen då och är det dessutom inte ett fullgånget föl så behövs oftast intensivvård (dvs djusjukhus vård) i kanske flera veckor och det är ändå inte säkert att fölis klarar sig. Så låt oss hoppas att stoet kan gå tiden ut. När var det egentligen hon var beräknad?

Ett år fick jag ett erbjudande om en amma och det var inte billigt!!!
För dom ville ha fölet gratis. Tyckte att det bara var för mig att komma och lämpa av fölungen och så skulle mina problem ur världen. Den amman var absolut inget alternativ för mig kan jag säga det blev välling istället.

Om någon behöver råmjölk så har jag fryst! Bor utanför Arboga, 4 mil vardera till Örebro, Västerås och Eskilstuna.

madde++++

Kl

Våra inblandade ägare gjorde som så att dom delade på kostnaden som vi tar i inackorderingsavgift.
I deras fall var det 1000 per ägare plus moms.
Sen tillkom maskningar verkningar med mera. Allt delades lika mellan parterna.

Stoet behöver ju en massa extra mat och omvårdnad när hon har föl vid sidan så vi tycktet att det var rätt lösning.

Men jag är också helt emot att lämna ifrån ett fölsto.
Aldrig i livet att hon skulle få åka gud vet vart.

Så fölen, om det skulle bli fler gånger, får allt pallra sig hit till oss.

AM

Angående det här med att flytta sto eller föl så tror jag att man rekommenderar att flytta fölet till stoet eftersom stoets antikroppar i råmjölken är anpassad till miljön där stoet står. Om man sen behöver en amma senare när råmjölken inte är kvar vet jag inte om det spelar någon roll.
Vi har ett sto i stallet som har blivit jättdålig i benen under dräktigheten, i höstas såg det ganska mörkt ut för henne men hon har som tur är blivit bättre igen. Lycka till med sto och föl!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Alexandra_W
·
Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 990
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund