stofamiljer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stormulen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 564
S

stormulen

Vad betyder stofamilj? Är det mammas stamm på mödernet i oändlighet?

Sv: stofamiljer

Stofamilj är den stolinje en häst stammar från, d v s mamma, mormor, mormorsmor osv. Den ärvs alltså på möderne och det har ingen betydelse vilka stofamiljer hingstarna i stammen tillhör.

Det finns numrerade och onumrerade stolinjer. De numrerade kallar vi stofamiljer och de har namn. Oftast heter de efter stamstoet men de kan också fått namn efter orten de uppstod på.

Vi har i svensk halvblodsavel idag 60 numrerade stofamiljer men jag vet att fler än tio nya har numrerats fast det är inte ännu offentliggjort vilka.

De svenska familjerna har nummer 1 till 54 samt F.1 till F.6. F står för Flyinge för de familjerna uppstod på Flyinge.

Den idag största stofamiljen är antagligen F.2, Spinda-stammen efter stammodern Spinda 1866 importerad till Flyinge från hannover i mitten av 20-talet. Dess största kändis idag är Briar, men även t ex Feliciano och Artist tillhör Spinda-stammen.

Jag fortsätter på detta tema....Hoppas det är okej.....Hur stor betydelse har stofamiljerna? Mitt sto har stostam F.2 är detta av stort värde för mig tex genom avel?

Mitt sto har enetta. Vad innebär det. Hennes uppfödare säger att det är en eftertraktad stofamilj:confused:
Hon fick en hingst som nu är nio mån. Uppfödaren tyckte det var synd att hon inte fick ett sto så att linjen fortsätter. Det var tydligen inte något mer sto utan de var valacker eller för gamla.
Förstår inte så mycket av detta. Gör du?

Just stofamilj F.2 är extremt utspridd, så där kan man knappast se någon homogenitet bland familjens medlemmar.

Mindre familjer som t ex 46 och 53 är utpräglade hoppfamiljer där olika grenar gett svårklasshoppare.

Det är bara en etta ( i parantes) efter namnet.
Stoets mamma var elit.

Om jag fattar det rätt kan jag alltså få reda på mitt stos stofamilj genom att kolla mammorna bakåt så att säga. Alltså mitt stos mammas mammas mammas ... ... etc. Börjar stofamiljen då med det första registrerade stoet, eller. Blev lite rörigt - hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack Lina

Alla hästar tillhör inte numrerade stofamiljer. Om din häst gör det bör det finnas en siffra inom parentes efter namnet i passet. Den kan även finnas hos mamma, mormor eller mormorsmor p g a att systemet inte är helt tillförlitligt.

Då till hör din häst stofamilj 1, Zaida-stammen.

Den har fått sitt namn efter Zaida 1859 född 1920 e Zeus u Aida 621 RÄ III e Udiacus x u Redina 44 RÄ II e Reform xx u Undine 58 RÄ II e Indus u Urbana e Aurico (lippizaner) u Sanchan ox född 1858 e Samhan IV ox.

Det finns två grenar av familjen. Den ena är Zaidas, som köptes in till Flyinge 1923 när de återuppsatte sitt stuteri. Den andra är från Aidas helsyster Udina 133 RÄ I, vars dotter Ursula 1758 RÄb e Jorus förde den linjen vidare.

I Zaidas linje döptes de flesta stona till namn på Z, och fyndigt nog lät Flyinge flera hingstar från linjen få namn med Z i som Herzog och Bonzo.

För 30 år sen var Zaida-stammen den tredje största stofamiljen i Sverige, efter F.2 och 5.

Finns det någon hemsida där man kan se alla de numrerade stofamiljerna?

Nej. Den bästa källan är den svåråtkomliga boken "Våra stofamiljer" av Stig Facht som kom ut 1976 samt tilläggen som gjorts i stamböckerna 76+79.

Tusen Tack!
Vart får du informationen från?
Nu när du nämner Zaida så har jag för mig att uppfödaren har nämnt det. Är det en bra stofamilj:confused: Hur ser den ut idag?
Vore det bra om hon hade fått ett stoföl istället för hingst? Hon har fått två hingstar.

Informationen är från boken "Våra stofamiljer".

Jag kan inte uttala mig om familjen är "bra" eller inte, den är stor och inte homogen.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
924
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 803
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka