Stofamilj.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 403
Sv: Stofamilj.

Flyinge har bara sex stofamiljer, numrerade från F.1 - F.6. Menar du familj 13 Esperödsfamiljen som bl a Anart kom ifrån?

Antagligen är det den hon menar...DEN kan jag mkt om iallfall:smirk:

det är den stofamiljen som min morfar avlade på till stor del...:love:

Den linjen som föll tillbaka på Kyffhäuser (? stavningen)

Jag ville bara försäkra mig om att det var rätt familj innan jag börjar skriva;)

Kyffhäuser finns någonstans i mitten i en gren av familjen (via Ala mormorsmor till Anart). Var det den din morfar avlade på?

precis! Alas mamma allegori(e Algot) var tydligen ett mkt omtyckt sto, hon fick fyra stanboksförda ston(tror jag9, och bla då Ala
(e Kyffhäuser). Ala i sin tur fick Aloi(4181), som sedan fick en Ally
(-53), och utifrån henne kom måååånga av våra avelsston.

Tyvärr har jag ingenting kvar av stammen, och den har tunnats ut rejält senaste tio åren.

Vad jag kan tillägga var att de överlag rörde sig mkt trevligt(lätt för sin tid), och att vi "alltid" fick bra för benställen.

Det kanske är nästa projekt...
att leta reda på ett fint avelssto ur morfars gamla linje...

Andra hingstar utöver Anart som görel nämt är bla Napoleon,Lambert,Castello och Marocco. Dessa har stam som tillhör stofamilj 13.

Anart såg jag och tyckte om! Hade tänkt att använda Stanford till mitt sto, men han dog:(

Den alldeles för tidigt bortgångne Orkan 444, Celsius 301, Kalmuck 375 och Afghan 277 är äldre hingstar ur familjen.

Hej,
finns det någon bra sida där man hittar info om stofamiljer, eller har ni allt i huvudet?

Jag är intresserad av stofamilj 36, och även stofamilj 3. Har dessa diskuterats tidigare på Buke tar jag gärna emot tips om länk, eller till andra sidor!

mvh
stormy

Jag har mycket i huvudet i kombination med boken "Våra stofamiljer" där jag kan kolla upp detaljer. Familj 36 finns det alldeles bestämt trådar om tidigare. Har du letat?

Jag har haft svårt att söka på buke när det är mer än ett ord, men lyckades till slut hitta info med hjälp av "-tecknen.

Två trådar om stofamilj 36 som jag nu är fullmatad med info om.

Men jag hittar ingen om stofamilj 3. Är den också avhandlad här, om inte, är det någon som vill berätta något om den?

Jag tror bestämt det är den stofamiljen jag menar. :)
Vet ni något mer om den? :) Har nämligen ett sto ur den stofamiljen :)

Familjen heter Espegårdsfamiljen och stammar från stoet Mina född 1879 e Mierendorf u Vira e Vaurien u Champa e Champion. Hon var själv inte stamboksförd, men fick två döttrar som var det, Nancy 777 född 1906 e Nimbus och Ulla 121 född 1902 e Ulan. Nancy fick ingen stamboksförd avkomma, utan det var Ulla som förde familjen vidare. Hon fick två stamboksförda döttrar där Centa 776 född 1907 e Cyrano var den som blev betydande för familjen. Dottern Lona 3621 född 1921 e Lorius blev mormor till hingsten Afghan 277 född 1943 e Effendi genom dottern Floretta 3620 född 1939 e Florett. Centa i sin tur fick tre stamboksförda döttrar samt beskällarna Solid född 1917 e Lorius och Tyrann född 1818 e Lorius.
Därefter grenar familjen ut sig, och det blir väldigt rörigt att förska redogöra för alla grenar. Infon ovan är hämtad från boken "Våra stofamiljer"

Jag har ett sto från familj 13:banana: :D

Det finns en jättegammal bok som heter Våra stofamiljer eller något i den stilen. Jag vet att Kakis lånade den på något av Lunds bibliotek.
PMa henne för hon kommer säkert ihåg det.
Vet att jag drog kopior på allt som hade med familj 13 att göra men hittar dem inte för stunden:o

men jag är intresserad... för mig är ju "13" rätt familj...:smirk:

Har din häst Kyffhäuser, eller Lux i sin stam?

Jag är också intresserad av att lära mig mer om denna stofamilj eftersom jag också har ett sto ur denna familj.

Modern till detta sto..liksom till min enda valack är själv syster till Napoleon och alltså dotter till Josephine.

Har oxå ett sto från stofamilj 13 :) Hon är dräktig med sitt 4:e föl och fölar i april!!! :) :banana:

Görel: Esperödsfamiljen heter den väl?!

Om jag skrivit Espegårdsfamiljen så har jag tagit det från "Våra stofamiljer" och utgått från att namnet är rätt. Har inte boken här just nu så jag kan inte dubbelkolla!

Jag ska kolla om jag hittar papprena ute i verkstaden annars vet jag inte var de har tagit vägen. Ska skriva in det jag har på datorn och kan sedan maila dokumentet till dem som är intresserade

I min bok "Våra stofamiljer" så står det Esperödsfamiljen..

apocalypsen: är oxå intressade av "allt" som har med familj 13 att göra.. du får gärna maila mig!!!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
923
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka