stofamilj F2

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Binsan
  • Startdatum Startdatum
Sv: stofamilj F2

En av sveriges absolut starkaste sto familjer kommer ur Spinda familjen där massor av godkända hingstar är födda Bl.a Briar, Davinci, Moliere Camaro, Artist, Chess, Feliciano, Lemon, Pierre, Sorba, Troll, Maistic, So What, Royal, mfl. Det är väl också den enda fortfarande levande stolinjen på Flyinge där ston som Delta, Drama Dramatik, Romance, Marlen etc kommer från.

Får jag passa på att peta in en fråga om Stofamilj F1 när ni ändå håller på?

Stofamilj F.2 härstammar från stoet Spinda 1866 som var född 1918 och importerades till Flyinge 1924. F står för Flyinge. När hon importerades var hon dräktig med hingsten Althof, vilket resulterade i dottern Dina 2212.
Stam och bild på Spida finns här http://www.allbreedpedigree.com/spinda

Dina var Spindas mest framstående dotter, även om döttrarna Ella och Fanny också lämnade stamboksförd avkomma. Feliciano och nygodkände Brisbane, liksom Troll, tillhör Fanny-linjen.

Dinas mest framstående dotter blev Diana 3787 e Largo 144. Hon blev mamma till åtmisntone 10 avelsston samt 3 godkända hingstar. Diogenes 311 och Niarchos 391 verkade i Sverige, Niarchos exporterades på gamla dar till Danmark där han hann vara verksam i nästan tio år innan han dog nästan 30 år gammal. Men Dianas mest framstående son var Hersscher e Heristal som exporterades tillbaka till Västtyskland. Han blev själv far till Amor, som först godkänfdes i Tyskland under namnet Heros och sedan exporterades till Holland där han fick sitt nya namn. Han förekommer idag i otaliga stammar på framstående internationella tävlingshästar! Bland annat är han farfar till Tinkas Boy, så alltså är Diana 3787 hans farfarsfarmor!

Bra, jag visste att du skulle svara, kan du svara mig på varför Flyinge har döpt några ston inom D linjen t.ex Drama, Delta, Dramatik etc men helt plötsligt blev det Romance? som är helsyster till Delta tror jag.

Romance såldes från Flyinge som föl, och eftersom hästar inte registrerades på den tiden hade hon inget namn när hon kom till nya ägaren.

D-linjen är alla ättlingar till Dinna 2212, det har funnits även E och F, efter Ella och Fanny. Några år på 20-talet döptes stofölen till olika begynnelsebokstäver varje år, precis som hingstarna.

OK jag har undrat det flera gånger, jag har nämligen R linjen från Romance!

Dinas mest framstående dotter blev Diana 3787 e Largo 144. Hon blev mamma till åtmisntone 10 avelsston samt 3 godkända hingstar. Diogenes 311 och Niarchos 391 verkade i Sverige, Niarchos exporterades på gamla dar till Danmark där han hann vara verksam i nästan tio år innan han dog nästan 30 år gammal. Men Dianas mest framstående son var Hersscher e Heristal som exporterades tillbaka till Västtyskland. Han blev själv far till Amor, som först godkänfdes i Tyskland under namnet Heros och sedan exporterades till Holland där han fick sitt nya namn. Han förekommer idag i otaliga stammar på framstående internationella tävlingshästar! Bland annat är han farfar till Tinkas Boy, så alltså är Diana 3787 hans farfarsfarmor!

Är det möjligen någon (Görel? :angel: ) som vet något mer om denna Diana, mer än att hon levererade fina avkommor? Hade hon någon egen karriär?

Är det möjligen någon (Görel? :angel: ) som vet något mer om denna Diana, mer än att hon levererade fina avkommor? Hade hon någon egen karriär?

Det hade hon inte. På den tiden var det ett mikroskåpiskt litet antal avelsston som tävlades. På den tiden så tror jag inte att statens(Flyinge var statsstuteri då) hästar fick tävla över huvud taget.

Diana var född 1941, brun med bläs och vita bakfötter.

Hm, då är hon nog inte hästen jag söker.

Men tack för svaret, du vet ju allt, du! :D:bow:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Freazer
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
921
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31