Stoets brunst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emindy
  • Startdatum Startdatum
E

emindy

Jag har hört någonstans att ett sto kan tvärkomma i brunst om hon flyttas till en ny "flock" för att lättare bli accepterad. Vet ni något om detta?
kan det stämma?
Kan hon bli brunstig "på riktigt" på det viset?

Jag har nämligen ett sto som skall betäckas i sommar, men är osäker på när hon går i brunst eftersom hon inte visar något för nuvarande kavaljer (gammal oattraktiv valack)

Nu i helgen då jag var på kurs tokbrunstade hon dock då det fanns två stiliga herrar i boxarna mittemot.
Hur ska jag tolka det?

Visserligen kommer hon att få bättre och kraftigare brunst nästa gång, då hon snart har fällt all vinterpäls, men det är ju bra att ha någon aning om när...

Visst kan de komma i brunst snabbare i samband med flytt, och speciellt om det då finns brusntiga ston och trevliga hingstar i närheten.
Däremot kan de ofta se brunstigare ut än vad de är.
det lättaste om du vill kolla henne hemma är att titta på slemhinnorna, de blir klart mycker mer rödrosa när de brusntar.

Var det riktig brunst hon visade i helgen då?
Oftast kan dom ju som sagt visa "brunst" och skvätta massor när dom träffar nya hästar. Bara för att...

men det är ju precis det jag inte vet
hon visade helt klart brunst, det var liksom ingen tvekan. Men var det "the real thing"?

ok!
jag har inte ens tänkt på att kolla slemhinnorna, men det blir ju mycket lättare att säkert säga då eftersom hon inte visar minsta intresse för valacken, någonsin.

Men den där brunsten som kommer vid flytt, kan det slå till bara över några timmar eller? Vi var nämligen bara hos de andra hästarna över dagen

och huvudfrågan: om de nu tvärgår i brunst sådär, kan de bli dräktiga på en sådan brunst?

Har de bara ägglossning så visst blir de dräktiga, men det kan man inte veta om de har utan ultraljud...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30