Stoet sjukt - försäkring gäller inte

Sv: Stoet sjukt - försäkring gäller inte

Nu har jag hört så mkt dåligt om folksam så nu tar jag min häst därifrån!

Konstigt detta.. jag har dem och har aldrig haft några som helst problem öht..Dom har flera ggr ersatt mer än jag trodde dom skulle göra ..jag är dem evigtacksamma.

kan inte annat än hålla med, har varit himla nöjd med dem jag också!

jAG HAR OXÅ BYTT BOLAG PÅ MINA 6 HÄSTAR FRÅN FOLKSAM PGA ATT JAG INTE FÅR LOV ATT ANLITA VILKEN VET JAG VILL!
jAG ÅKER VID BEHOV TILL EN VET SOM ANVÄNDER SIG AV RULLBAND VID HÄLTUTREDNINGAR OCH DET GODKÄNNER INTE FOLKSAM.
hAR HITILLS INTE BEHÖVT ANVÄNDA MIG AV FÖRSÄKRINGEN (TACK OCH LOV) MEN JAG LITAR PÅ DET NYA BOLAGET.

Har hela stuteriet i Folksam inkl hundar och stallkatt. Är helnöjd med dem och har inte haft några problem alls med dem. Ska precis till att försäkra vår nya avelshingst i Folksam.

Vår stuteriveterinär är så godkänd av Folksam som en veterinär kan bli! De hästar han dömt ut har genast blivit godkänt av bolaget utan vidare utredning.

Tycker försäkringsbolagen gör lite som dom vill.
Kan berätta om min häst som jag köpte som unghäst och som intee var ledbar vid köpet och kunde då inte vid vetr. besikt göra böjprov.
Detta skulle göras så fort jag tämjt honom hemma.
Tre veckor senare blir han knivskuren uppe v id sittbenet ( sitter längst upp ijämte svansroten ) och när jag skickar in mina journaler, får jag svaret att han har reservationer på benen. ??? tydligen då alla skelettben i hela kroppen eftersom du genom böjprov inte kan påvärka sittbenet? Så ingen ersättning betalades ut.
Dessutom 14 år efter att jag tecknat försäkringen dör min häst i november månad. Jag betalar min häst med månadsinbetalning.Och min första försäkringsmånad ( då jag tecknade försäkringen 14 år innan var oktober ) Vilket innebar att jag fick betala november dec-jan-feb-mars-april-maj-juni-juli-aug-sep premier framåt när hästen redan vad död !!!! Hur sjutton man kan ujtnyttja sin försäkring när hästen redan är död !!!!!!!! Om man krockar bilen och inte den går att köra mer upphör ju försäkringen den dan du medd. att den är krockad, Inte står man och betalar för en bil som hamnat på skroten ett år framöver . Detta var oxå Folksam !
Nu sägs det att dom tagit bort detta, men alla vi som drabbats innan vilken vinst för Folksam.

Att du fick betala resterande året beror på att du tecknar försäkringen årsvis. Hur kul kan det vara för ett försäkringsbolag om alla valde att betala månatsvis och efter första månaden slår av benen på hästen och kräver full ersättning ?

Sen låter det konstigt att du inte kunde försäkra hästen till ett lägre belopp utan veterinärbesikting. Det har jag alltid kunnat gjort i Folksam. Upp till 30 000 om jag inte minns fel. Fullblodet som kom direkt från Täby gick utan problem att försäkra i A1 20 000 utan veterinärbesiktning, har heller inga reservationer.

(BT)
Catrin Wijk i Bollebygd betalade 5000 kronor för en hästförsäkring hos Folksam. När stoet Finezja blev sjuk fick hon inte ett öre.
Försäkringsbolaget hävdar att felet fanns från början, trots att hästen gått igenom två veterinärbesiktningar utan anmärkning.

http://www.bt.se/nyheter/bollebygd/stoet-sjukt---forsakring-galler-inte(412550).gm

det här är ju helt otroligt... har själv köpt en importerad häst som försäkrades i Sverige för första gången för ett par månader sedan. Den är ganska högt försäkrad... och naturligtvis genomgången vid två tillfällen utan fel. Varför försäkrar man hästar tror bolagen? Betalar dyra premier för att sen få avslag för att den är nytecknad???:eek:

KL

Antingen är blåsljudet medfött och tidigare veterinärer missat det - då måste ju köparens veterinär vara ansvarig för missen?

Eller också kan den veterinären intyga att hjärtat var felfritt och då ska försäkringen gälla...

I en utopi iallafall. Sedan är ju verkligheten att alla som vet hur man gör kan se till att de är fria från ansvar.

Jag har faktiskt oxå blivit illa behandlad av Folksam på hästsidan, fick en operation godkänd av dom, innan ingreppet gjordes.
Men pga att dom efter operationen kommit på att det kunde funnits innan köp (jag tog över ägarens A1 försäkring utan reservationer som hon haft i över 4 år) så ersatte dom inte ett skvatt.

Däremot på hundsidan har dom varit guld värda !

Varför tycker ngn att det är konstigt eller fel när försäkringsbolag följer villkoren?
PL

Problemen är väl dels att dom enda som vet ALLA vilkoren är försäkringsbolagen själva. Dom finns inte specifierade någonstans för oss andra.
Dels är dom inte konsekventa någonstans, vissa får en sak ersatt medan en annan blir nekad.
Dels är det att hur ska man egentligen kunna veta? Försäkringsbolagen säger att det troligen fanns vid köp, hur mycket ska man behöva titta vid köp? Och med tanke på hur mycket pengar försäkringen kostar så är det klart man blir lite putt. Man har betalat tiotusentals kronor, och när man väl måste utnyttja försäkringen så blir man nekad för att det kan ha funnits där innan?

Det står väl tydligt i villkoren att försäkringen inte gäller för saker som fanns innan försäkringen tecknades?
En försäkring utan det förbehållet skulle bli för dyr för vanligt folk att teckna.
PL

Men hallå, jag är inte ens förvånad. jag är mitt i ett fruktansvärt ärende med Agria. Betalat över 20.000 detta året i försäkring o har min tävlingshäst försäkrad osv. han blev sparkad i somras och nu har alla benhandlande vet. dömt ut honom. han är inte tillräckligt skadad. (Deras veterinärer har inte ens sett hästen, och iprincip dumförklarar veterinärna ute på fältet, då skall även noteras att denna häst stått o står på konvalicenthem långt hemmifrån för bästa medicinska vård! )(hästen är svårt sargad, drabbades dessutom av lymfangit i juli, han är halt och vet säger att det är ett yttre trauma som gett uppskov till KRONISK hälta mm mm ) Agr.., påförde en reservation o där står vi nu. men en helt obrukbar häst. närmre 3000:- i premie/månad. konstigt hur försäkringsbolagen kan uppmana till djurmisshandel.. som det faktiskt blir.
Båda våra vet ifrån F.Bolaget har tagit fel på ben i utlåtande o hävdat både det ena o andra. nu efter överklagan hit o dit är det snart domstol. Försäkringsbolagen har sina ideer. DÅLIG DJURETIK tycker jag. Skriv gärna till mig ni som råkat ut för liknande. trots skyhöga premier står man utan skydd på sina tävlingshästar. Fruktansvärt. man är liten på jorden. Men kanske kan vi samarbeta ihop något???

Ja detta låter som ett fall där försäkringsbolaget missbrukar sin ställning vilket inte fallet som tråden började med gör.
Men det beror ju på om hästen är färdigdiagnosticerad el ej.
PL

Vill oxå nämna att vi snart förlorat upp mot 100.000 REDAN i kostnader. man kanske ska ställa sig o se hur långt man ska orka bråka.... men. När man har en häst som akut skadades och idag förhoppningsvis kan klara ett liv som promenadhäst, som står sargad o kronisk halt. och som tävlingsveterinärer säger att de släpper aldrig i livet igenom denna hästen. Ska man då bara backa undan? vad händer om hästen hamnar i fel händer? för utanför min kontroll och utan en tex tmärkning kan vad som helst hända, Inget annat än dålig djuretik.. som sagt utöver alla felskrivningar ifrån bolaget har det även förekommit rena lögnet till svar. Plus att jag igår fick höra en precis liknande story av ytterligare en bekant. Även tidningar jag har kontaktat har inte Vågat göra artiklar då det största problemet är att försäkringsbolagen som tex agr.. är länsf... = sponsorer mm till tidningarna., =ingen vill stöta sig... man känner sig mindre för varje dag som går....=(

mm sant. Hästen är färdigdiagnosterad. Och alla inblandade veterinärer har bara skakat på huvudet,och suckat åt FB agerande, de har sökt dem i 1.5månader nu. i förra veckan gick det tillslut att nå dem.
Ombudet som försäkrade hästen från början tycker även han att detta är väldigt märkligt att de går emot behandlande veterinärer på det sättet, när detta är en egentligen väldigt enkelt och "klart" ärende. Och snart har året gått med ytterligare ett års premie....det är verkligen svårt hur man skall ställa sig till det..

KL

Verkar som detta kan hända hos alla försäkringsbolag. ( Dom kanske har bildat en kartell vilket är förbjudet men måste kunna bevisas. )
Min uppfattning efter vad jag hört och läst så verkar det som om enda chansen att ev slippa råka ut för sånt här är att bara köpa en häst vars försäkring från födseln aldrig blivit bruten utan har hela tiden övertagits av alla ägare som funnits på hästen. Verkar omöjligt
om man köper en importerad häst i sådana fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka