Stoet har blivit hingstig!

Donnorna

Trådstartare
Ja det är så knäppt som det låter! :crazy: :eek: Vi har ett 1 års "sto" hemma som är hemafrodit som inte har någon livmoder men kissar som ett sto och har juver. Det är min kusins häst, och hon fick veta när hon köpte henne att hon kan har kulor i magen och därför få hingst hormoner och beteende när hon blir äldre.

När jag stod och kollade på hästarna för någon dag sen så brunstar våra andra sto i hagen och 1 åringen är på henne och nafsar henne i låren och magen och försöker t.o.m betäcka henne och uppvisar ett typiskt hingstbeteende.

Borde man då "kastrera" henne på en gång eller kan man låta henne vara "hingst" ett tag? Hon kan ju inte betäcka eftersom hon inte har någon sånt könsorgan, men jag tänkte mer om hon kanske kunde göra illa våra andra ston i hagen, eller vad tror ni? Hur skulle ni göra? Jag antar att det är ett ganska stort ingrepp man gör när dom ska kastreras, det borde ju bli en buköppning dom måste göra?

MVH/ Donnan

Sv: Stoet har blivit hingstig!

Kastrera helt klart. Dels för hennEs skull dels för dom andra hästarna i hagen.

Det finns ju iofs ston som "betäcker" utan att vara hemafroditer - använd sökfunktionen så hittar du sådana trådar.
Fast detta är ju ett specialfall, så ja jag hade nog kastrerat den.

jag vet också en hemafrodit (tror inte att det är samma) som är otroligt hingstig. Hon får nu gå tillsammans med en relativt nykastrerad hingst. Hon betäcker hysteriskt om hon får gå med ston.

Har hon kollat att det går att kastrera henne??
Den hemafroditen som jag känner till har en penisliknande "grej" som kommer ut som en erigerad penis ur vaginan när hon blir upphetsad.
Jag tror att de kollat upp kastrering men att det krävde en komplicerad buköppning som inte täcktes av försäkringen.

Om er häst har samma så skulle jag försöka få dispens för någon form av kemisk kastrering.

Ja det kan nog stämma att det som kommer ut någonting därbak när hon blir upphetsad, som ett ollon ungefär.

Men vi får väl ringa vet och se vad dom säger, hur gör man under en kemisk kastrering då?
Hon är inte såå jättemycke på men det syns ju på henne att hon klart är intresserad men det kanske är bättre att ta henne nu än senare när hon blivit ännu mer hingstig.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 663
Senast: mackan
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 272
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka