Stöd fodra redan nu....

caradan

Trådstartare
Suck, betet är redan slut och hagen börjar se ut som en leråker...
Vad gör man, jo man köper hö och börjar att stöd fodra redan nu bara halvägs in i juli...

Jag kan inte ha dem på hela betet för mina hästar och grannens hästar kommer ej överens vilket resulterar i att de går i genom staketet...

Så de får bara ca 1/2 ha och då är det inte konstigt att det redan är slut....

Suck, varför har jag inte mera mark????
 
håller med dej!
det är hopplöst
har stödfodrat i två veckor redan....
gräset existerar inte å pållan måste ju ha mat... :smirk:
 
Jag har stödfodrat ganska länge nu. Här har det ju mest regnat vilket gjort att inget har växt, samt att det mesta är ju bara vatten dom får i sig. Dessutom har nätterna vart kalla, så hästen gick ned i vikt. Fast nu i dag kom ju värmen, men ärligt talat FÖR MYCKET...detta har resulterat i massinvasion med flugor och broms...så i dag stallade jag in mitt på dagen.
 
Oj, oj och här vadar pållarna i gräs så man får begränsa betandet, trots att vi har 7 hästar på bara 2 ha.

Hur långt ifrån grannhagen har du staketet nu? Kan du inte sätta upp ett rejält högt staket med många rader elband så du kan utnyttja mer av hagen? Eller varför inte be grannarna att ni kan turas om att sätta upp distans mot gränsen. Så ni bägge kan låta era hästar beta hela hagarna men inte samtidigt då.
 
7 hästar till 2 ha?? Hur gör du då för att det ska räcka hela sommaren? Låter dom var ute på bete några timmar om dagen bara? :confused:
 
samma problem hos oss.. Vi köpte hem hö för några veckor sedan och hästarna mår prima nu!...

lite trist att det inte blev mycket till bete i år.. men så är det iblan.. har en tjokis häst så för våran del är det ingen fara haha
 
Jag har ca 2 ha till mina hästar också, brukar ha lite problem med gräset vissa år men iår så flyttade min kompis sina hästar till ett annart ställe och för att inte hennes hagar skulle växa fast (hon har massor med sommarbete) så fick/får jag gå där vilket jag uppskattar jättemycket! :D
Nu har de kommit hem en vecka och gräset har växit långt så nu kan de äta en massa igen
 
Gud vad trist! :eek: :)
I stallet där min häst står så har vi (host host) minst sagt mycket bete! Lite drygt 30 ha till fem hästar!
Det är verkligen superskönt! :bow: :love: :)

Mvh Huntress :)
 
Jag står inhyrd på bete och där börjar gräset ta slut, nerbetet nästan överallt förutom där raterna är :crazy:
Där går det alldeless för många hästar på för liten yta, 8 stycken på 3 Ha, inte mer i alla fall!
Sen har det blivit nertrampat då det regnat och solen har varit framme alldeless för lite :(

Har börjat gett kraftfoder för 1½ vecka sedan och det har verkligen behövts :smirk:
 
7 islandshästar visserligen ;). Det växer såpass bra att vi måste flytta dem till bantarhage under natten. Dessutom slog vi betet i början av juni och fick nästan 9-ton hösilage. Ca 3 månader minst brukar det betet räcka om vi tar en skörd först.
 
:crazy: usch känner igen det där.
Men vi har å andra sidan stödfodrat hela sommaren med 2 kg hö var på kvällen. Vi har egentligen inget sommarbete alls i år (färdigt nästa sommar, två stora fält med kraftigt bete på ca 4 hektar) så vi har 2 stora ston på drygt ½ hektar och 3 ponnyvalackar på knappt ett hektar.. (plus skog till båda hagarna). Men vi i stohagen har delat av fältet så de betar växelvis så ännu har vi gräs kvar, men räcker väl max några veckor till.
Pust vilket knölande. Men de är fina i hullet ändå.

Kan ni inte bara sätta bättre staket?
 
Oj! Fick ni så mycket hösilage på 3 ha. Det låter ju jättebra. Jag har nämligen också 3 ha. Fast vi har 8 hästar. Dom får gå på betet hela tiden. Det är nog därför som det så fort blir slut. Vi har olika raser på hästarna bl a 2 fjordingar och dom är ju kända för att äta mycket. :smirk:

Hur ofta måste ni göra ny vall?
Gödslar ni på våren också först?
Hur gör i på hösten med allt bajs överallt? Det måste väl tas bort om ni gör hösilage av det?
Mycker frågor blev det. Hoppas du har tid att svara. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 993
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 831
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 300
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
618
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp