Stödmatning marsvin

O

OhNoez

Var inne till veterinärn med en ettårig gris som inte ville äta igår. Dom slipade ner kindtänderna som visst hade vassa kanter och skickade hem mig med en påse Critical Care och rådet "mata var 4e-6e timme". Sagt och gjort- och det går sådär... tar en timme att få i 10ml :crazy: Idag har hon även ätit liiite gurka och äpple och även druckit vatten själv från flaskan.

Men snälla marsvinskunniga; hur länge ska man hålla på och stödmata (om hon inte kommer igång med ätandet, vill säga) innan man åker in igen? Hur många dagar kan det ta? Och har ni några tips på annat gott/nyttigt/uppiggande som man kan fylla plastsprutan med och ge henne så hon får lite extra energi?
Är jättenervös över att det är mer än bara tänderna som krånglar- har haft ett marsvin innan som dom upptäckte käkmissbildning på när han var i ettårs-åldern och det blev avlivnin där :(
:crazy:

Jättetacksam för svar!

Sv: Stödmatning marsvin

Tillägg: Har redan gjort hö-vatten, gurk-vatten och krossat knäckebröd och gjort en gröt av det med vatten. Försöker få i henne detta varannan/var tredje timme så hon inte blir uttorkad. Har inte så mycket annat hemma, måste springa och köpa barnpuréer imorgon.

Hehe nejdå, idag har hon faktiskt fått i sig både pellets blandat i vatten och lite grönsaker, så jag är glad. Hon äter allt mosat/krossat med god aptit, förutom Critical Care. Det är ett jäkla styr att få i henne det- det var visst inte så gott som jag hoppats hon skulle tycka det va :D Dock har hon varit ganska trött hela dagen... men håller tummarna att det är ännu bättre imorgon :p

Hur har det gått med din lilla gris? Har precis samma problem och funderar på att ge upp idag :cry:

Jag har stödmatat sedan i fredags och hon vill verkligen äta men verkar inte kunna tugga ordentligt. Har varit hos vet flera ggr och är kontrollerad under narkos och har fått antibiotika men det verkar inte hjälpa.

Försöker ge morotspure (lätt att koka själv) och proviva men hon vill inte har och spottar ut de mesta. Får sällan i henne mer än 4 ml åt gången.

Har ny tid i em hos vet så ska ta beslut då. :(

Om ett marsvin med tandproblem ska ha en chans att överleva är det viktigaste först och främst att de äter HÖ eller GRÄS. Inget annat, man måste vara stenhård, de väljer det som är lättast att äta först - det som INTE sliter ner tänderna, så har marsvinet inte en chans att överleva. Ta bort all annan mat, ge c-vitamin med tex lite morotspure så få de i sig det. Ge klippt gräs, klippt hö, prova många olika sorter. Jag blandade hö med morotspure, gurksaft, melonsaft.. Gav i matskålar. Veterinären var mycket noga med att poängtera detta, och att när marsvinet väl börjat äta hö igen ska det bara ha max 2 msk av torrfoder. C-vitamin och andra vitaminer kan man ge extra. Inte ens grönskaker gäller för ett marsvin med fel på tänderna, då är man snart tillbaka till problemen igen. Det låter hårt, men vill man att de ska överleva så är det vad man har att välja på.
Lycka till med att få ditt marsvin att äta igen. Hoppas det går bra, försök med att truga med ny mat ofta. Håll marsvinet sällskap så mycket du kan om det lever ensamt. De äter bättre då. Mitt förra marsvin överlevde sin dödsdom med fem år, hoppas det går lika bra för din gris! Om du tvivlar på mina råd, ring gärna en bra veterinär och fråga.

Usch, jag är ledsen att höra om ditt marsvin :(
Det är så svårt när man ser dom sitta där och vara hungriga men knappt får i sig nåt.
Min lilla skrutt härborta var inne hos veterinärn idag sedan hon fortfarande har svårt att äta hårdare saker. Dom klippte och filade till framtänderna i underkäken (tack och lov kunde hon vara vaken, så vi fick åka hem snabbt igen) och sedan vätskade upp henne och gav cortison och en B-vitamininjektion. Så jodå, än är hon med. Har varit mycket piggare idag och kan äta lite hö om hon får hjälp, så jag vägrar ge upp ännu. Hon är ju som sagt bara ett år, så va fan... man måse ju ge henne en chans när hon kämpar. Kämpar hon så kämpar jag :D Har ätit bättre av det hon kan också, och jag trugar på med Critical care, hö-vatten, pureer... ja allt jag kan komma på haha

Hur gick det med din lilla igår?

Tack för ditt svar, det var både uppiggande ( jag är fan trött nu efter 5 nätters stödmatning...) och uppmuntrande ;)
Nej, ensam är hon inte ialla fall, hon bor med tre andra damer :D
Är gräs lika bra som hö? Alltså, sliter det lika mycket på tänderna? Det skulle nog vara lättare att få i henne just nu, tills hon börjar äta ordentligt (hon är ju, som alla andra marsvin, helt galen i det)
En gång till, tack för ditt kloka svar :bow:

Hej igen!

Kul att höra att marsvinet och du kämpar på ännu!! Gräs går lika bra som hö, det är visst växtråden eller vad det var som ger bra slitage. Har försökt få fram om det finns något annat som ger samma effekt, men ingen vet. jag frågat har kunnat ge några andra råd än gräs (hö). För säkerhetsskull fick min dam leva på gräs (hö) och en msk fiberrik pellets per dag och vitaminer blandade med en tsk morotspure de fem åren hon levde efter "dödsdomen". Hon var pigg som en mört, men fick aldrig den där enorma aptiten som de kan ha annars:laugh:. Jag hade tur som hade julledigt, inte mycket sömn de första två veckorna:crazy:. Magen som var lös först blev fin-fin bara hon fick sin strikta diet. Vet. ville inte slipa kindtänderna på min, sa att de ändå växer så fort att man måste tvinga dem till att äta den kost som slipar ner dem. Jag höll nog inte med där i panikens stund, men det slutade ju bra. DET hoppas jag det gör för dig och din lilla gris också!
Nu har jag två nya töser, gissa om jag är orolig för tandproblem??:grin: (paranoid).
Gräset går också att krydda med gurka etc. som omväxling, jag blev rätt påhittig under den första tiden:cool:

Hej hej igen!
Ja, visst blir man paranoid när man en gång haft ett marsvin med tand/munproblem? Som jag skrev i det allra första inlägget i tråden så har ju även jag haft en liten grabb med käkproblem. Trodde det var tänderna först men det visade sig ju vara allvarligare än så, så det var ju det första jag tänkte på när den här lilla damen fick för sig att sluta äta.

Och nej, slipa kindtänderna var ingen höjdare... hon sövdes och var helt konstig hela följande natten sen. Pep och skakade :crazy: så jag hoppas inte det behöver göras igen utan att kosten kan lösa det istället som för din gris. Det är ju alltid en risk att söva dom där små också så kan man undvika är det ju bra.

Magen var liten lös hos henne också de första dagarna när det i princip bara var flytande som gick ner, men nu när hon börjat få i sig lite fast föda igen så är även den bättre. Ikväll var hon till och med pigg nog att springa omkring en stund på golvet så det artar sig :p

Härligt att gräs har samma effekt, ska gå ut och plocka lite direkt imorgon bitti och se om det går ner. Gör det det är det ju underbart. Det känns som att det kan vara lite mer lättuggat än hö och hon är ju lite trög i ätandet än. Då kanske man kan få sova mer än 3 timmar i sträck för första gången på många nätter :banana:

Men än en gång; tack så hemskt mycket för dina råd och det är jättehärligt när någon som faktiskt varit i samma situation skriver och berättar att det faktiskt kan gå bra också (5 år är inte dåligt alls). Tack! :D:D:D

Hur gick det med din lilla igår?

:cry:
Nej det gick inte bra alls. Hon blev lite drygt tre och ett halvt år bara...

Eftersom hon inte hade svarat på behandlingen (antibiotika och fixade tänder) på så lång tid (nästan en vecka) var det troligt att hon hade någon slags tumör eller annat fel inuti kroppen. Jag gjorde aldrig någon bukröntgen och så här i efterhand borde jag ha gjort det. Den hade kanske sparat några dagars lidande. Min lilla gris VILLE verkligen äta men kunde liksom inte få i sig något. Hon tuggade och tuggade och tuggade ... Ibland spottade hon ut allt efter ett tag utan att det syntes att maten var tuggad på alls. Hon tappade ca 15 gram i vikt per dag så det räckte verkligen inte det lilla jag fick i henne.

Håller tummarna för att det går bra för din lilla vän! Om du har en våg så är det bra att hålla koll på vikten.

(Mitt andra marsvin var ledsen och letade och letade efter sin kompis. Det var också hemskt jobbigt. Fast nu har hon fått en ny rumskamrat. En liten rex-hona. Jättegullig. Och dom verkar trivas ihop. Livet i Marsvinsland går vidare.)

Vad tråkigt att höra att det inte gick vägen :( Jag beklagar.
Men jag är säker på att hon hade ett underbart liv under de tre åren som hon fick vara med :) och det är skönt att höra att den lilla gris som finns kvar har fått en ny kompis så att hon inte sitter själv där.
Lycka till med den nya lilla tjejen (åh en rex! :love::D)

(en liten våg är ett bra tips. Måste införskaffa en nästa gång jag tar mig till affären. Hos vetten igår vägde hon ca 880 gram. Inte katigt om man jämför med en av burkamraterna som är en rejäl klump på nästan det dubbla haha :p)

Så tråkigt.. Men du gjorde det du kunde. Aldrig kul när de måste somna in. Jag har en liten teddy hona igen, och en abessinier. Nääästan en rex i alla fall:love:

Kul att det går frammåt för dig Cerryflower med din lilla gris. Fortsätt kämpa!

Idag är det precis en vecka sedan flickan slutade äta och all den här skiten med stödmatning, lite sömn och veterinärbesök började.
Och idag åt hon för första gången hö alldeles självmant igen! :D:banana:

(och den synen var värd varenda krona och varenda vaken natt)

Har du skaffat dig Marsvin igen ???????????

Ena stunden så skaffar du sen så säljer du dom eller så döööööör djuren för dig, detta känns inte seriöst för fem öre!!! :mad: :mad:

Du köpte marsvin av min bästa kompis som aldrig fick betalt som "lovat" sen skyller du på de ena o de andra och sen HELT PLÖTSLIGT så dööör djuren av någon konstig anledning!!!!

Du är INTE SERIÖS CHERRYFLOWER!!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Öh...vad snackar du om? :confused:
Köpt marsvin av din kompis? Jag tror ingen på Buke har en aning om vem jag är och jag tror bestämt inte att jag köpt några marsvin av din polare. Vilka marsvin har dött för mig som jag skrivit om här?

Och jag har ALDRIG sålt något av mina djur. ALDRIG NÅGONSIN. Punkt.

Innan du kommer med såna där påhopp kanske du kan ta reda på att personen faktiskt är den du tror. Du kanske skulle pm:at först? Kapa inte trådar och skärp dig. Tror du jag är nån annan och att jag skapat andra trådar om mina sålda/döda marsvin, så länka då. Vilket otäckt inlägg :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka