Sv: Stöd?

Jag håller med dig till 100%. Precis så fungerar min ridning. Lite pill pill. Förhållning och eftergift, det blir intressant då, inte konstant tryck i munnen på hästen.
Ett stöd, för mig är ett STÖD helt enkelt, nåt man lutar sig mot, böcker tex. Därför kan jag inte hålla med BigganL om att ett stöd är en lätt kontakt, för en lätt kontakt är ju precis vad det står, dvs en lätt kontakt. Stöd för mig, är det som 99% av alla dressyrtränare uppmanar mig o andra till att ha och fås genom att korta tygeln, och driva med säte o skänkel...

Jag gillar också att få rida mina tränares hästar. Alle de tre sista tränare jag ridit för har jag fått rida deras hästar. Det är som ett kvitto på att man kan lita på sin instruktör till 100%. Särskilt som alla tre är inridna och utbildade av dem själva. Nu rider jag bara för en instruktör. Det blir för meckligt o vandra omkring, men man måste testa flera insturktörer. Tyvärr är ekonomin den som styr hur ofta och vem man kan rida för... :(
Men som sagt, alla instruktörer tillåter inte att eleverna sitter på deras hästar, och jag kan ha förståelse för detta beroende på vart i sin utbildning man befinner sig tex.
Sen tycker jag det är lika viktigt att instruktören sitter på min häst. Det är så j*vla lätt och be en om saker o ting och det inte fungerar och då endast skylla på mig. Att låta instruktören få känna på problemet underlättar ju för han/henne att instruera oss genom problemet. Alla knappar är ju inte likadana på alla hästar. Särskilt inte unghästar, hehe...

Ja, det blev en intressant tråd! Kul!

/cj

Senast ändrad av en moderator:

Spider84 skrev:
Fast just det med att de vägrar rida andras hästar kan jag förstå.
Man lär sig mycket av det, men det är också en stor risk att ta.

Menar du att det är en risk för instruktören? Jo det är klart att om man ser att det är en häst som far rundor och bockar och liknande kanske det inte är så lockande att rida. Men att skylla på att hästen är så outbildad och stötig och obekväm är lite synd tycker jag. Just det skulle vara en anledning att verkligen rida hästen. En annan anledning till att jag gillar de iberiska instruktörerna är att de sällan säger nej till att rida en häst själva (det är väl lite machoanda). Jag förutsätter så klart att de är bättre än mig, så att det inte är skadligt för min häst, snarare skönare för honom. :crazy:

Och vad betyder *knapplån* ...döh, jag är lite trög och har funderat på detta ett tag nu..

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån innebär att man inte svarar på något speciellt inlägg utan har lånat svars-knappen på ett inlägg, vilket som helst.

Evis förklarade ju vad knapplån var. ;)

Fast även om hästen med sin ryttare är lugnt och fin är det alltid en risk att sitta upp på en okänd häst och har man ett par 100elever, som det ju finns tränare som har så förstår jag att de drar sig öfr det.

Dock det om att sitta upp på en stötig häst...det är skönt och bra för hästen med en ryttare som kan slappna av så totalt och bli ett med hästen, men det är INTE skönt för ryttaren. HElt allvarligt kan man faktiskt få men av att låta de stötarna gå rätt upp i ryggraden. Nu tycker jag att det finns så få ryttare som kan denna konst att det ävl inte förekommer så ofta att man nekar till att prova andras hästar.

Sedan håller jag med dig om att det är bra att rida andras hästar, men jag förstår också de som väljer att inte göra det.
Hm...förstår du hur jag menar? Jag säger inte emot dig utan försöker bara leva mig in i hur de tänker som säger nej.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama