Stöd på yttertygeln

Sv: Stöd på yttertygeln

Att bara hålla skapar nog ett motstånd hos hästen och ger ett kraftigare påskjut med bakbenet mot din hand. -Tung o hård i munnen till slut.
Men att ta och ge hela tiden vanemässigt kommer nog hästen till slut att ignorera eller bli irriterad på.

En lätt kontakt tills du vill något och då ett tygeltag som upprepas tydligare om hästen inte reagerar för att sedan upphöra (lätt kontakt igen) skulle jag tro på.

Stödet kan också vara att ytter tygel ligger mot hästens hals utan att direkt ta den i munnen. Indirekt tygeltag.

Tänk på att om stödet är för kraftigt på yttertygeln -För kort tygel. Så kan hästen inte länga yttersidan när du vill ställa inåt med innertygeln.

Med stöd på ytter ska du inte behöva ha någon innertygel... :smirk: Att hålla tyglarna halvlösa ger bara mer stryk i hästens mun, ryckigt, bättre att hålla en stadig kontakt!

vissa strävar efter att inte ha något stöd alls, vissa efter att ha stödet på yttertygeln och vissa efter att ha det jämnt fördelat i båda händerna.
Även om man strävar efter att ha stöd enbart på yttertygeln så kan innertygeln behövas på vägen dit. En lätt kontakt behöver inte betyda glappande tyglar, en lätt kontakt innebär just en lätt kontakt av en mjuk och följsam hand.

Jo verkligen...men man får akta sig med en hand som man kan tro är mjuk men som rycker mer i hästens mun. Så man borde ju ha jämn kontakt, även om det är mycket löst! Många kan ju öppna handen för att lätta på kontakten men då blir det oftast ryckigt. Istället bör man lägga fram handen eller länga på tygeln men hålla samma tag runt!

det jag fått lära mig, som också fungerat väldigt bra (på engelskskolade hästar), är att hela tiden ha ett jämt stöd på ytter, hur "hårt" beror på hästen och vad man ska göra.

men bara för att man har ett jämt stöd och "håller hela tiden" får man inte bli stum i handen, utan följa med där det behövs följas med osv.

svarade på ditt andra inlägg om hur man driver med sitsen etc. Tror att det bästa tipset och hjälpen för dig vore om du kan få tag i en duktig tränare som kan hjälpa dig med dessa frågor. De är ganska grundläggande så det är viktiga frågor!

Jag tror inte det går utan hjälp av instruktör och kunnigt folk som hjälper till från marken.
Om man rider på utan att någonsin få konstruktiv kritik för att utvecklas är det nog omöjligt att lära sig god ridning.

Det går ju såklart att lära sig teoretiskt hur det bör gå till genom böcker och diskussioner här, men man har sällan sån medvetenhet om sin egen kropp att man kan instruera sig själv.

Att inte ha koll på sin sits alls utan att år efter år rida utan plan är inte bra vare sig för dig som ryttare eller hästens hälsa.

Ta hjälp av någon som kan visa hur du bör använda hjälperna på ett sätt som inverkar positivt på hästen och för din ridning framåt så att hästen kan använda kroppen rätt och inte slits på i onödan.

Och jag tar för givet att en lätt kontakt till hästens mun inte innebär ryckande och dragande.
Grundregel ett som nybörjare är väl att lära sig använda sina armar och händer så att man kan följa hästens huvudrörelser och behålla samma kontakt hela tiden utan att rycka hästen i munnen.

Om man sedan väljer att hålla en hårdare kontakt eller en lätt skiljer sig som bekant åt från ryttare till ryttare.
Själv föredrar jag att låta hästen bära upp huvudet med sina egna muskler. Tiden med blödande ringfingrar är förbi för gott!!

Utöver vad andra redan sagt om tränare så vill jag lägga till att "stöd" mer beskrivs korrekt av "kontakt". Du ska alltså inte bära runt på hästen (som stöd låter för mig) utan tänk dig att du ska ha kontakt som en mobiltelefon måste ha kontakt med nätet. Glappar det så hörs det inte i telefonen, men det hörs inte bättre efter det att man väl har kontakten.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola. Min nuvarande laptop sjunger...
2
Svar
32
· Visningar
747
Senast: Tonto
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama