Stocksaddle..

Tussilago

Trådstartare
Har sett att en del har stocksaddles till sina breda hästar, typ shire mm. Vad är den bredaste bomvidden som finns? Jag har bara sett dem med smal kanal, ett par cm.. o det känns ju alldeles för smalt, man vill ju ha breeed kanal till en breed häst. Iof är väl kanske bomvidd o kanalvidd inte riktigt samma sak?
Nån som har en Wintec stocksaddle? De är ju bara så snygga! För o nackdelar med stockssadlar? Ser ut att vara lite stöd för knät, men det kanske inte behövs då det är ett sånt stort stöd högre upp? Störs man inte av sadelgjorden som ligger över sätet?

Sv: Stocksaddle..

Har använt stocksadel till min fjording förut o jag tyckert man får ett jätte bra stöd. Det går ju inte åka av fast hästen bockar för fullt. Det var dock en konst att lära sig rida lätt i stocksadeln, men det funkar bra när man hållt på ett tag.

Kanalen ska vara så bred att ryggraedn får plats. Och sadelns bredd mäter man framtill på sadeln med en pappers bit som man sedan mäter av med en gradskiva. Sök på bomvidd på utrustningsforumet. Verkar inte finnas så många i sverige som säljer breda stocksadlar.
De börjes har är inte så breda .. finns ju detta ställe också http://www.saddlecomfort.com/fornoyde.htm
Jag köpte min begagnad men den va egentligen för smal till min fjord så jag har skaffat mig en westernsadel istället.

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Måste erkänna att jag är på väg ut i sadelträsket igen. Jag har en viss uppfattning om vilka modeller som kan passa mig och hästen...
Svar
4
· Visningar
1 462
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·
Utrustning Har sett att en del har stocksaddles till sina breda hästar, typ shire mm. Vad är den bredaste bomvidden som finns? Jag har bara sett...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka