Stockrosfrön!

Niangi

Trådstartare
Nu när jag fortfarande bor i allra södraste landsändan där det kryllar av vackra stockrosor i myriarder av färger så tänkte jag gå i kring och skörda frön!
Frågan är dock - hur länge står sig sådana? Jag tror inte jag kommer ha möjlighet att rota dem nästa vår/sommar utan snarare påföljande år. Kan de klara sig två år?

Sv: Stockrosfrön!

frön brukar klara sig några år i en bra miljö, upp till 10 i optimala fall, men på weibulls påsar brukar det vara 2-3 år i alla fall.

tänk på att du inte får likadana stockrosor som fröerna du plockar. Dom korsar sig gärna och dom flesta verkar vilja bli rosa :D

som jemini säger är det redan innan fröna "blir frön" många växter korsar sig glatt. Stockrosor och aklejor verkar himlans glada vid det, mamma tog fröer av farmors svarta stockrosor, alla är rosa. Inte samma rosa dock :D

Ska man vara garanterad en färg får man köpa fröer, eller plantor. Men det är ju kul att se vad det blir också :D

Stockrosfrön ska torka i blomfästet innan man plockar dom! Så vänta med att plocka till de vissnat för säsongen, tills det 'rasslar' om frökaplseln (alltså hela kapseln, inte enskilda fröet - de rasslar inte).

Jo det vet jag... Men nu börjar det snart bli dags! :) De flesta plantorna har iaf de frökapslar som blommade först i riktigt torrt skick!
Vad tror ni andra, som bor i Skåne? När är tid att skörda?

Ja, ok... Vi får väl se då... :p Hoppas på fler färger dock! Här finns så gott som alla! :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka