Stockholms tips

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns tips som vi inte borde missa. :)

Vi gillar historia, har varit på de flesta museum tidigare men det börjar bli många år sedan och jag har dålig koll på aktuella utställningar.

Vi gillar även konst, mysiga fik och upplevelser men har bara en dag på oss så vi behöver hålla oss i inne i stan. :)
 
På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns tips som vi inte borde missa. :)

Vi gillar historia, har varit på de flesta museum tidigare men det börjar bli många år sedan och jag har dålig koll på aktuella utställningar.

Vi gillar även konst, mysiga fik och upplevelser men har bara en dag på oss så vi behöver hålla oss i inne i stan. :)
Jag tycker att Hallwylska ser så himla intressant ut :) !
https://hallwylskamuseet.se/
 
Harriet Backer på Nationalmuseum
1719602411112.png
 
På Moderna museet visar man utställningen Rosa Segel med verk av bl a Sigrid Hjertén ( min favorit ❤️) och andra svenskar som var samtida med henne.

Det har öppnat ett nytt museum som hetet Vrak. Har inte varit där själv ännu, men är fascinerad av vrak och den historia de berättar.

Vill ni gå på ett mysigt fik rekommenderar jag Petite France på Kungsholmen.
 
Jag tycker att Hallwylska ser så himla intressant ut :) !
https://hallwylskamuseet.se/
Det ligger på listan! :)
Livrustkammaren växlar utställningar ibland. Tror de har nån ny i år. 🤔
Även det är ett sånt vi har pratat om.
Harriet Backer på Nationalmuseum
Visa bifogad fil 148276
Åh den hade jag inte koll på, det kanske vore något.
På Moderna museet visar man utställningen Rosa Segel med verk av bl a Sigrid Hjertén ( min favorit ❤️) och andra svenskar som var samtida med henne.

Det har öppnat ett nytt museum som hetet Vrak. Har inte varit där själv ännu, men är fascinerad av vrak och den historia de berättar.

Vill ni gå på ett mysigt fik rekommenderar jag Petite France på Kungsholmen.
Modernas hade jag inte heller koll på, Vrak har jag kikat lite på, det känns intressant.
Armemuseet tycker jag var kul att strosa runt i. Kanske en guidad tur i hovstallet skulle passa också?
Armémuseet har jag inte koll på, det ska jag kika på!
 
Inte för att tjata alltså :D men de har mer på Nationalmuseum:

Under sommarlovet står museets ateljéer öppna och dukade med mängder av mjuk lera. Kom in och prova att forma den till monument i miniformat, skulptur eller, tja, det slumpen bestämmer!

En konstpedagog finns på plats för att visa handgreppen och ge tips på hur du kan göra.

Sedan finns en annan utställning också utöver Backer:

"Japanskt möter nordiskt i Akira Minagawas design. I en lekfull utställning tar färg och mönster i mode, konst och heminredning bokstavligen över museets salar. Lär känna en designfilosofi där minnen och upplevelser spelar avgörande roller.

"Form skapar känslor. Känslor blir minnen. Ur minnen kommer idéer, idéer återgår till form. Jag anser att form och minne är i ett kretslopp, där var och en av dem är samma energi i ett annat tillstånd."
 
Inte för att tjata alltså :D men de har mer på Nationalmuseum:

Under sommarlovet står museets ateljéer öppna och dukade med mängder av mjuk lera. Kom in och prova att forma den till monument i miniformat, skulptur eller, tja, det slumpen bestämmer!

En konstpedagog finns på plats för att visa handgreppen och ge tips på hur du kan göra.

Sedan finns en annan utställning också utöver Backer:

"Japanskt möter nordiskt i Akira Minagawas design. I en lekfull utställning tar färg och mönster i mode, konst och heminredning bokstavligen över museets salar. Lär känna en designfilosofi där minnen och upplevelser spelar avgörande roller.

"Form skapar känslor. Känslor blir minnen. Ur minnen kommer idéer, idéer återgår till form. Jag anser att form och minne är i ett kretslopp, där var och en av dem är samma energi i ett annat tillstånd."
När jag var liten var Nationalmuseet och Moderna mina favoriter. Kanske får ta och återupptäcka det. :)
 
@Snurrfian: Jag ekar Hallwylska, det är ett helt magiskt ställe!

När ni är där i faggorna så finns ju också Scenkonstmuséet om det skulle kunna vara något? Jag har tyvärr inte varit där själv men ska försöka gå dit någon gång jag är i Stockholm (jag har sprungit förbi det så många gånger nu och varit lika nyfiken varje gång :laugh:).
 
@Snurrfian: Jag ekar Hallwylska, det är ett helt magiskt ställe!

När ni är där i faggorna så finns ju också Scenkonstmuséet om det skulle kunna vara något? Jag har tyvärr inte varit där själv men ska försöka gå dit någon gång jag är i Stockholm (jag har sprungit förbi det så många gånger nu och varit lika nyfiken varje gång :laugh:).
Åh det låter ju också spännande, det ska jag kolla in. :)
 
På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns tips som vi inte borde missa. :)

Vi gillar historia, har varit på de flesta museum tidigare men det börjar bli många år sedan och jag har dålig koll på aktuella utställningar.

Vi gillar även konst, mysiga fik och upplevelser men har bara en dag på oss så vi behöver hålla oss i inne i stan. :)
Hallwylska slår jag ett slag för :) tycker även nationalmuseum svingat upp sig efter renoveringen!
 
@Snurrfian - jag var på Vrak förra sommaren och var inte jätteimpad, det är möjligt att de kommit längre i år men inte riktigt värt att hasa ut på Djurgården för om man inte kombinerar det med Vasa eller Nordiska.
Armémuseum är mycket roligare än man tror, inte så mossigt som det kan låta och ibland har de roliga/intressanta utställningar.
Deras restaurang har iaf tidigare varit riktigt bra också.

Just det - Hallwylska är värt ett besök om man tar en guidad tur, annars är det inte jättespännande och kolla isf när turerna går så ni inte missar. :)
 
Får ni tid över så är prins Eugens Waldemarsudde alltid väldigt fint med både konstutställningar och lite trädgård. Förutom deras fasta utställningar så visar de i sommar Marie Krøyer och en silverkollektion. Det går bussar ut dit, om ni ändå är på Djurgården och besöker t ex Nordiska eller Wasamuseet. :)
Jag tror att jag ska lägga en heldag åt det hållet längre fram. Waldemarsudde är väldigt mysigt också!
 

Liknande trådar

Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Javan
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Rosett
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 683
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 200
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp