Sto vs. valack

Sv: Sto vs. valack

Jo, jag har haft ett sto så det där med att man blir mer ett team och har en annan nivå på kommuikationen vet jag ju. Som telepati.
Däremot slutade vår relation alldeles för tidigt med att hon togs bort.
Det jag och andra upplevde som problemet med henne o andra ston är att de har åsikter om allt, utrycker sig övertydligt, så man har svårt att veta om det är något som ska "diskuteras", eller kan vara annat dvs sadel, spänningar, smärta etc Och det här var åretrunt.
Visst har jag träffat en o annan valack som är på liknande sätt, men inte lika mycket.
 
Sv: Sto vs. valack

Har haft både ston och valacker och inget av stona har varit jobbigt på något sätt. Men jag väljer ändå valack om jag får välja/letar något spec. Jag funkar inte alls med stoiga ston och tycker det är elakt att utsätta dem för mig :p Men det är självklart betydligt mer individ som styr, jag väljer dock att leta efter min individ bland valackerna :)
 
Sv: Sto vs. valack

Ja, har bestämt mig för det med nu:)
Tror jag hittat den med, fux av det lite skarpare slaget passar nog mig bra!
 
Sv: Sto vs. valack

Det hänger mest på indviden egentligen. Min erfarenhet är dock definitivt att ett sto håller sig fräschare längre, alltså är pigg högre upp i åldern än en valack som gärna blir lite bekväm med åldern ;)

Sen brunstar ju ston och har ofta lite humörsvängningar då också.
 
Sv: Sto vs. valack

Jag är utan tvekan en stomänniska. Det är en mjukare hantering med ston och jag tycker att det framförallt i ridningen stämmer väldigt bra att man inte kan säga åt ett sto vad hon ska göra. Jag har hittills inte träffat en ambitiös valack, men jag har hört att dom finns:p. Ett sto går att få med sig väldigt bra-om man bara får henne på sin sida.

Jag har en hingst ockå, men är det något som är överskattat så är det hingstar. Det är mycket hormoner som spökar där.
 
Sv: Sto vs. valack

Jag tycker också att valacker är tråkiga, det är mycket mer gnista i ston och hingstar, men hingstar är ju svårare att hålla.

Mitt sto är inte särskilt stoigt, älskar alla hästar, människor och andra djur, har bara brunstat 1 gång på 2 år då hon delade hage med en ovanligt snygg valack. Sen har hon åsikter om saker, men det ingår.

När jag letade häst sorterade jag bort alla annonser på valacker. :angel:
 
Sv: Sto vs. valack

KL

Jag har fått för mig att jag föredrar valacker.
Men på det stora hela så har jag haft både ett gäng valacker och ston och det har aldrig varit några problem.
Jag har inte ens märkt när mina ston varit brunstiga ;)
Å de har alltid varit jämna i humöret precis som valackerna.
Nu har jag en valack och ett sto.
Valacken är en jävla humörskärring, min tränare uttryckte sig så fint som att min valack var värre än den värsta pissmärr hon någonsin stött på.
Men när vi har honom med oss, då är han oslagbar :love:
Mitt kära sto hon är väldigt jämn och fin i humör och hantering, även under brunsten.
Men fy fan vad kåt hon blir! Hon är så kåt så hon vet inte vart hon ska ta vägen.
Tur är att hon änsålänge inte försökt rymma till några karlar, å jag tror inte hon kommer att göra det heller som tur är :)
Men det ser ju lite sisådär ut när hon försöker onanera mot det ena än det andra...
 
Sv: Sto vs. valack

Jag tänkte precis som du - sto, nej tack - och hade en klar checklista när jag köpte min häst (valack, helst fux m vita strumpor, 6-8 år, utb LA/LA etc). Kom dock hem med brunt sto, 6 år, utb LC:angel:

Hon är vääääääääääärldens raraste och gosigaste häst att pyssla med och jämn i humöret. Men superviktigt att hon tycker att vi är två om våra beslut i ridningen, funkar absolut inte att diktera något för henne för då blir hon svinsur. Självklart måste det ändå vara jag som bestämmer, men man får gå lite mer subtilt fram så att vi snyggt kan enas om vad vi ska göra, då ställer hon upp till 100%.

Sen har hon rätt mycket mer integritet än en valack, men blir aldrig pissmärrig, utan det värsta som kan hända är att hon ibland är mindre gosig eller visar att hon vill vara ifred. Men så är jag med ibland, så vi förstår varann så bra.

Ångrar inte en sekund att det blev vi två, älskar henne:love:
 
Sv: Sto vs. valack

Med tanke på hur jag själv är så förvånar det mig inte om det är så. Men i min hästs fall är det ju inte uttalat värst vid brunst, utan att hon har "ryck" lite när som helst. Frågan är om man kan göra så mkt mer än bara gilla läget. Vill man tävla finns ju inte mkt preparat man kan ge dom heller.

De som jag vet som tex haft tumör på äggstockarna har inte heller varit värst vid brunst, det har varit ganska jämna plågor....
 
Sv: Sto vs. valack

Jag skulle aldrig vilja ha ett sto igen. VI kanske har haft otur men dom är otroligt ojämna i humöret och ofta lättretliga (precis som vi kvinnor ;) )
 
Sv: Sto vs. valack

kl

Jag föredrar också ston. Tycker de är väldigt personliga och kan vara både keliga och vänliga. Mitt förra sto och jag hade en underbar vänskapsrelation :love: älskade henne mycket. Tyvärr fick hon avlivas av en enorm äggstockstumör :cry:

När jag sen letade ny häst sa min man att det kanske var bättre att titta efter en valack för då kunde den ju inte få äggstockscancer. Men sen kom han på att den kanske fick problem med prostatan istället :p

Så det blev ett sto igen, vi är inte bästisar än, men jag känner på mig att vi kommer att bli det :)
 
Sv: Sto vs. valack

KL,
Jag bytte förra året från en extremt foglig och snäll valack till ett ganska vässat sto. Nu ett år senare har jag lärt känna henne och hittat knapparna. Man får inget gratis, men ber man snällt får man allt.
 
Sv: Sto vs. valack

Jag hade nyligen hand om en fjording valack (nyligen eller mer alldeles nyss tills han togs bort för två,tre veckor sedan) han var förbaskat envis ibland och jag skulle kanske inte kalla honom stoig men han hade helt klart åsikter om saker. Om jag till exempel kom och var lite stressad och borstade fort och la på sadeln kunde han bli lite sur och tvär som att han tyckte att "du kan ju inte bara komma hit och slänga på en sadel hur som helst" och då gick det inte alls nå bra att ens få honom att lämna stallplan.

På ridskolan rider jag ett sto som går hur bra som helst om man bara rider städat och håller om ordentligt - visst han hon vara lite stoig vissa gånger - som idag när jag just likadant som jag beskrev innan hade väldigt stressigt med att göra iordning henne - då såg hon lite sur ut ett tag. Förövrigt är hon världens snällaste och man kan göra vad som helst med henne. - ha henne lös i spolspiltan osv. Så det är ju väldigt individanpassat.

Sen tycker jag personligen att det kan ge en häst lite karaktär om den har lite egna åsikter.
 
Sv: Sto vs. valack

Jag har oftast ston...för dagen har jag en valack och ett sto. Stona har inte varit ojämna alls...däremot har jag haft valacker med ett jäkla humör. Dock har det funnits en historia och en orsak till det vid närmare efterforskning...

Över lag tror jag det beror på en själv, miljön, träningens variation och flocken. God fysisk hälsa är grunden dock för att en häst, oavsett kön, ska fungera...
 
Sv: Sto vs. valack

Jag föredrar valacker och hingstar helt klart före ston. Jag kan dock inte förklara varför, det bara känns som att jag kommer bättre överens med dom :D
 
Sv: Sto vs. valack

Jag gillar alla hästar oavsett vad hen har för kön. :D

Äger två valacker, den ena är en mycket speciell individ och jag hade inte köpt honom om han varit sto till råga på det.
Att den andra blev valack var mest en slump, jag kollade på både och.

Jag har inget emot att rida pissmärrar men tycker det är görtrist med griniga hästar i stallet. Usch.
 
Sv: Sto vs. valack

Jag har haft hand om/ägt sju hästar med mer regelbundenhet under de senaste tolv åren, den allra första var en valack, resten har varit ston även om jag alltid har sagt "nästa gång ska jag banne i mig ha en valack". Valacken har utan tvekan varit lättast att ha att göra med, både för människor och tillsammans med andra hästar, medan stona har haft en tendens att tagga till på träningar och tävlingar som vida överstiger vad valacken gjorde.

Min gamla pensionerade tävlingsponny var femton år redan när jag fick henne, och jag har aldrig någonsin märkt av att hon har brunstat på något sätt. Hon har varit en riktig häxa i hagen, men har kompenserat det med att vara underbar att hantera och rida. Tvååringen har gått i hennes skola, och är tio gånger värre i hagen än den gamla någonsin varit. Hon brunstar rätt rejält också, men det visar sig mest att hon kissar och småskvätter hela tiden under brunsten och känner ett starkt behov av att hälsa på alla valacker vi stöter på. Hon blir inte jobbig att hantera, eller sur.
 
Sv: Sto vs. valack

Aha, det har jag iaf ingen erfarenhet av. Men ser man till hennes mors humör är hon mamma upp i dagen - dock lite mildare efter att pappas egenskaper lindrade det hela. Så jag tror mer att det är hennes personlighet i kombo med kvinnligheten. Hade varit intressant att se om hon fått en halvbror, men tyvärr blir det inte så då mamman är död.
 

Liknande trådar

Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 020
Senast: Masse
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: Trilla
·
Hästmänniskan Hjälp tack :bow: Jag ska låna ut mitt sto för avel och kommer skriva ett eget kontrakt.. Men det är några saker jag vill få med, men...
Svar
18
· Visningar
1 217
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp