Sto vs. valack

Zipp2010

Trådstartare
Hur tänker ni?
Är i hästsökartagen, inte ute efter avel utan en tränings/tävlingskamrat.
Finns mängder av ston, går säkert 2 på 3 annonser men hade tänkt mig en valack för att få en mer "jämn" häst, plus att det är svårt att på bara några provridningar avgöra om ett sto är en bitch/stoigt emellanåt eller inte.
Har däremot bra erfarenhet av eget sto själv tidigare, men sett många runt omkring som är riktiga häxor både genom att stöka med andra hästar i hagen och i ridningen...Plus att det då är svårt att veta om något är verkligen fel eller bara en åsikt?
 
Sv: Sto vs. valack

Jag tycker inte att det spelar någon större roll. Jag har både ston och valacker och tycker inte jag har haft någon häst alls som varit "stoig". Mina har varit ganska jämna i humöret.
Hade tidigare en som var en riktig humörshäst men tror inte att det beror på att hon var sto utan på att hon var den individ hon var.
 
Sv: Sto vs. valack

Av sju ston som jag ägt/äger så har alla varit väldigt jämna i humöret, den sjunde blir däremot väldigt kelen under brunsten. Min första hästkärlek som jag kommer ihåg var ett sto som var ett under av godhet när jag mer eller mindre kröp omkring hennes ben eller satt i krubban i höet hos henne varenda gång jag träffade henne, så min egen erfarenhet av ston är att de är underbara. :love:
 
Sv: Sto vs. valack

Om du överväger att köpa ett sto och inte vill ha en som har problem under brunsten så rådet att du väntar till våren och ser till att få träffa henne under brunsten.

Jag har ju en hel del ston eftersom jag har uppfödning och jag har ston som det inte märks på alls och det som är som Jekyll och Hyde. Ett av stona som jag har som ridhäst blir totalt galen vid brunst och går från att vara en supersnäll nybörjar häst till en som verkligen kräver en skicklig ryttare vid brunst. Hon blir dessutom "karltokig" och har mer än en gång dragit igenom staket in till pojkhästarna.
En annan av mina ston blir inte svår i humöret under brunsten men har så kraftiga "ståreflexer" att det inte går att rida på henne om klämmer till med benen. Då blir hon helt enkelt stående och skjuter rygg med svansen i vädret.
Ett tredje sto bllir totalt omöjlig att ha med att göra under brunst. Går inte att lasta, leda, verka, ha i stallet o s v. När hon inte är brunstig är det den mest lätthanterliga häst man kan tänka sig totalt okomplicerad.

Så visst kan det finnas anledning att vara lite försiktig om man ska köpa ett sto som ren ridhäst.
 
Sv: Sto vs. valack

Håller med dig!

TS: Jag köpte ett sto i vintras. Det har varit långt ifrån smärtfritt trots att jag kände till henne innan (i annat fall hade jag inte köpt henne - både fel ålder och kön :o). Inte för att hon är uttalat brunstig eller kärvänlig mot grabbarna, utan för att hon är en jävla bitch emellanåt. Brunstig eller ej - ibland hatar vi varandra ömsesidigt. Om man kommer igenom ett problem ena dagen kan det vara omöjligt andra dagen, eller gå bra i tre månader för att sedan vara omöjligt igen...

När jag letade häst tänkte jag som dig och tittade bara efter valacker. Men på egen annons fick jag svar från hur många stoägare som helst så håller med om att det verkar vara betydligt fler ston till salu än valacker.
Har haft 3 hästar innan varav 2 ston. Den första var hur jämn och fin som helst, den andra mer tjurigt lagd. Får man en jämn och fin är det ju inte så mkt som skiljer kan jag tycka om syftet är att ha ridhäst. Men det är ett större lotteri känner jag än med valacker även om det finns "bitchiga" sådana också...

Jag tror hur som haver man man bör vara rätt stabil i sitt humör själv för att det ska fungera med märrar. På den punkten failar jag, men gjort är gjort. Jag ger det en ärlig chans på nåt år och ser vad det ger när hon mognat till sig (är bara fem år nu). Men efter denna blir det inga fler ston... (har jag hört mig säga det förr? :angel:)
 
Sv: Sto vs. valack

Jag tycker valacker är tråkiga. Jag föredrar ston! (Eller hingstar.)

Har dock inte haft problem med någon riktig pissmärr någon gång. ;)
 
Sv: Sto vs. valack

Jag har haft både och men ston brukar passa mig bäst. Tycker det finns för och nackdelar med båda även om stoet inte är jobbigt vid brunst. Ston KAN vara lite knepigare i hagen mot varandra är min erfarenhet men valacker å sin sida får oftare sina täcken uppätna ;)

Om din häst skulle gå sönder och det inte är en förslitningsskada utan av trauma så KAN hon EVENTUELLT gå till avel om det är en bra häst. En vallack kan bara bli sällskapshäst i så fall och det törs man kanske inte sälja den som.

För och nackdelar. Jag skulle titta på individen och även prata med säljaren. Är den överjävlig vid brunst så borde inte en säljare våga mörka det och annars brukar det vara hanterbart. Lycka till!
 
Sv: Sto vs. valack

Jag föredrar hingstar sen valacker o sist ston. Skulle aldrig köpa ett sto! (om det inte vore till avel)
 
Sv: Sto vs. valack

Jag tycker det är individen som avgör. Har själv bara ägt valacker men ridit många ston. Tycker ofta de är väldigt fina att rida men kan vara jobbiga i stallet och mot andre hästar. Oberäkneliga, man vet aldrig när de får för sig att anfalla en stackars valack som de tycker ser lite för länge på dem. Vet ston som är 10 ggr mer hormonstinna och galna än hingstar, bryter sig genom staket för att rymma in till hingstarna osv. Hade man en hingst som betedde sig sådär så hade den väl blivit valack...

Men det är klart att det finns trevliga välbalanserade ston, precis som det finns valacker som är allt annat än tråkiga (är det något mina inte är så är det tråkiga....)

Jag kollar mest på valacker och hingstar, men skulle inte backa om jag letade häst och hittade ett trevligt sto som jag klickade med.
 
Sv: Sto vs. valack

Av mina 20 tal hästar under åren har bara tre varit valacker, Jag har aldrig haft något sto som smiter till valackarna.
Känns som dessa har varit personligare, mer att räkna ut saker själva kanske lite mer speciella att rida än grabbara men helt underbara individer.
Det har varit halvblod och welshar cob + ponny.
Själv skulle jag mest kolla om kemin stämmer och kanske kolla hur stoet beter sig vid brunsterna, har inte haft några problem alls där
 
Sv: Sto vs. valack

Jag har hittills inte traffat ett riktigt besvarligt sto och har gjarna ston, men kan inte. Min ena vallack var avelshingst tills han var 6 ar ... och stona i hans omgivning vet om det och blir brunstiga sa for de ser honom.:grin: Jag hade ett sto ett tag, men hon var standigt brunstig sa till sist salde jag henne.:p
 
Sv: Sto vs. valack

Alla ston är inte hemska men visst har många humör. Jag har haft två riktiga humöston, den ena var omöjlig vid brunst och nuvarande är trevligast under brunst. Men jag har också haft en valack som var en riktig humörsvängare.

Man får kika på individen helt enkelt :)
 
Sv: Sto vs. valack

Jag tror nog att många "pissmärrar" har problem som orsakar deras temperament, tex hormonella/gynekologiska.
 
Sv: Sto vs. valack

Det tror jag också, vilket innebär att det finns många ston som går omkring med smärta och hormonella problem, med andra ord mår de inte bra. Minst vartannat sto jag delat stall med under åren har varit så. :crazy:
 
Sv: Sto vs. valack

*kl*

En valack säger man till.
En hingst ber man.
Till ett sto får man skicka en skriftlig ansökan i tre exemplar och vänligt vänta på respons.

:angel:

Nej, skämt åsido. Jag har ägt 3 ston och 3 valacker själv. Ett av stona var en riktig pissmärr (aldrig mer! :p), men de andra två var enkla och jämna i humöret. Den ena valacken var busig som få och hade alltid nya hyss för sig, den andra var väldigt enkel och skulle nog kunna kallas tråkig, den tredje (som jag har nu) har ett sjujäkla humör, men är ändå alltid enkel att ha att göra med. Lättövertalad ;) Jag skulle inte backa på att köpa ett sto om vi klickade, men som någon skrev så försök att titta på stoet när hon är i brunst, vissa blir helt förbytta.
 
Sv: Sto vs. valack

Mitt sto har ett underbart temperament och jag har nog aldrig träffat någon häst som är jämnare i humöret än vad hon är. Jag tänkte att jag bara skulle ha ston efter henne men de två senaste blev valacker och det funkar bra det med ;) Så jag bryr mig inte så mycket om det är sto eller valack, individen är viktigast.
 
Sv: Sto vs. valack

Jag säger sto... Visserligen älskade jag min senaste valack, men han var iofs mer som ett sto i humöret än hans syster var...:angel: Men det tror jag kommer mycket från att han gick hingst tills han var 7 år.

Jag älskar ston och kommer nog aldrig ha något annat i framtiden, de två jag har nu har bägge två humör, men visar det på lite olika sätt. Sen är bägge två ponnydamer och har därigenom lite extra krut i generna... Men bägge två är genomsnälla och skulle aldrig göra något med flit.

Ett sto säger du aldrig åt, du ber om hennes förtroende och så samarbetar ni...:love:

Mvh Domino_s
 
Sv: Sto vs. valack

Äsch, folk har så mycket idéer om kön hitan och ditan... Leta efter en trevlig individ som du "klickar" med.

Jag har en "survallack" som är bra mycket mer humörstyrd än de ston jag haft, eller jobbat med. Råkar du ut för ett sto med väldigt kraftig brunst så får du anpassa dig och hitta lämplig metod för att hjälpa henne.
 
Sv: Sto vs. valack

Haha, vad jag känner igen det där. :D

Har den enda valacken i hela stallet och han är den som har mest humör. Kickar mot skänkeln när något inte passar, ser supersur ut i boxen när han äter osv.
För det mesta är han dock väldigt snäll och beskedlig. :p
 
Sv: Sto vs. valack

Med tanke på hur jag själv är så förvånar det mig inte om det är så. Men i min hästs fall är det ju inte uttalat värst vid brunst, utan att hon har "ryck" lite när som helst. Frågan är om man kan göra så mkt mer än bara gilla läget. Vill man tävla finns ju inte mkt preparat man kan ge dom heller.
 

Liknande trådar

Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 020
Senast: Masse
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: Trilla
·
Hästmänniskan Hjälp tack :bow: Jag ska låna ut mitt sto för avel och kommer skriva ett eget kontrakt.. Men det är några saker jag vill få med, men...
Svar
18
· Visningar
1 217
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp